Το συναρπαστικό και απαιτητικό ρεσιτάλ «Spectrum» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών | Σάββατο 4 Μαρτίου
Ο βιρτουόζος των κρουστών κ. Δημήτρης Δεσύλλας συναντά τον κορυφαίο σολίστ του πιάνου κ. Βασίλη Βαρβαρέσο, σε μία μοναδική εμφάνιση στην Αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, με το ιδιαίτερα απαιτητικό ρεσιτάλ «Spectrum», που φέρνει την ερμηνεία κυριολεκτικά στα άκρα.
Το βράδυ του Σαββάτου 4 Μαρτίου 2022, ώρα 8:30, στην Αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος», ο Έλληνας βιρτουόζος των κρουστών κ. Δημήτρης Δεσύλλας, μετά από τη θητεία του στο εξωτερικό ως κορυφαίος και σόλο τυμπανιστής της «MusicAeterna», επανέρχεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με το συναρπαστικό και απαιτητικό ρεσιτάλ «Spectrum». Μόνος στη σκηνή ή συμπράττοντας με τον κορυφαίο πιανίστα κ. Βασίλη Βαρβαρέσο, μας επιφυλάσσει πολλές εκπλήξεις από το φάσμα της μουσικής δημιουργίας του 20ού και του 21ου αιώνα, που αναδεικνύουν το ιδιαίτερο ηχόχρωμα των κρουστών, μέσα από συνθέσεις γεμάτες ρυθμικότητα και φαντασία.
Ανάμεσά τους, θα παρουσιαστεί το έργο για σόλο μαρίμπα «Reflections on the Nature of Water» («Σκέψεις πάνω στη φύση του νερού»), του βραβευμένου με Πούλιτζερ Τζέικομπ Ντράκμαν (1928-1996), το έργο «Psappha» («Ψάπφα»), για σόλο κρουστά του σπουδαίου Ιάννη Ξενάκη (1922-2001), αλλά και δύο σύγχρονες δημιουργίες σε πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα: τα έργα «Drum Dances» για «ντραμ σετ» και πιάνο, του ελληνικής καταγωγής Νεοζηλανδού συνθέτη κ. Γιάννη Ψαθά, και «Piazonore», για βιμπράφωνο και πιάνο, που έγραψε ο σολίστ των κρουστών και συνθέτης κ. Αλεξέι Γκερασσίμετς. Την ίδια βραδιά, το κοινό θα έχει ακόμη την ευκαιρία να ακούσει τρία χορικά του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685-1750) σε μεταγραφή για σόλο μαρίμπα του Δημήτρη Δεσύλλα, καθώς και τη σύνθεση για σόλο ταμπούρο «Prim» («Πρωταρχικό»), του Ισλανδού Áskell Másson.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΕΣΥΛΛΑΣ
Ο κ. Δημήτρης Δεσύλλας έκανε τα πρώτα μουσικά του βήματα στην Παλαιά Φιλαρμονική της γενέτειράς του Κέρκυρας. Ως σολίστ έχει εμφανιστεί σε σπουδαίες αίθουσες σε όλον τον κόσμο, από τη Νέα Υόρκη, τη Βοστώνη και το Σικάγο έως το Λονδίνο, το Ελσίνκι και το Πεκίνο.
Έχει πραγματοποιήσει πλήθος ελληνικών, ευρωπαϊκών και παγκόσμιων εκτελέσεων.
Ανάμεσα στους κατά καιρούς συνεργάτες του συγκαταλέγονται εμβληματικές προσωπικότητες της Τέχνης, όπως: η Μάρθα Άργκεριχ, ο Ρόμπερτ Ουίλσον, ο Θεόδωρος Κουρεντζής, ο Γκάρυ Μπάρτον, ο Γιώργος Κουρουπός, ο Ιάννης Ξενάκης, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, ο Θεόδωρος Αντωνίου, ο Μάνος Χατζιδάκις κ.ά..
Τα τελευταία χρόνια εμφανίζεται τακτικά σε σημαντικά κέντρα συμφωνικής μουσικής (Αίθουσα της Φιλαρμονικής του Βερολίνου, Κοντσέρτχαους και Μουζίκφεραϊν στη Βιέννη, KKL της Λουκέρνης, Αίθουσες Φιλαρμονικής Αγίας Πετρούπολης και Φιλαρμονικής του Παρισιού, Ωδείο της Μόσχας, Κονσέρτχεμπαου του Άμστερνταμ κ.ά.).
Επίσης, έχει λάβει μέρος σε ηχογραφήσεις και οπτικοακουστικές παραγωγές για την BIS, την EMI Classics, την αμερικανική BLUE NOTE, το MEZZO, τη Βαυαρική Ραδιοφωνία, την Ελβετική Ιταλόφωνη Ραδιοτηλεόραση, την Albany Records, την Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση και ορχηστρικά για τη Deutsche Grammophon, την Decca, τη Sony και το Arte.
Είναι ιδρυτικό μέλος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, έχει παρουσιάσει διαλέξεις και «masterclasses», με θεματικές που εκτείνονται από τη ρυθμολογία, την τεχνική και αισθητική των κρουστών οργάνων έως τη διδασκαλία των έργων του Ιάννη Ξενάκη, τη Σονάτα για δυο πιάνα και κρουστά του Μπέλα Μπάρτοκ και την «Ιεροτελεστία της άνοιξης» του Ίγκορ Στραβίνσκι.
Είναι συνεργάτης του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και της Καμεράτας-Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής από το 1992, όπως και της Ορχήστρας Δωματίου Μάλερ.
Το 2012, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τίμησε τον Δημήτρη Δεσύλλα, ζητώντας του να παράξει τον πρώτο ήχο, ύστερα από 2.500 χρόνια, στο αρχαίο θέατρο του Διονύσου, ερμηνεύοντας το έργο για σόλο κρουστά «Ψάπφα», του Ιάννη Ξενάκη.
Ακόμη είναι δημιουργός και καλλιτεχνικός διευθυντής των συνόλων ΚΥΚΛΟΣ και ΤΥΠΑΝΑ, και έχει παρουσιάσει πολλά καλλιτεχνικά και εκπαιδευτικά προγράμματα με μεγάλη απήχηση σε κοινό και κριτικούς. Έχει τιμηθεί πολλές φορές για τη σολιστική και συνθετική του παρουσία. Είναι Καθηγητής και Έφορος της Σχολής Κρουστών του Ωδείου Αθηνών και Καθηγητής του Athens Conservatoire College of Music.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΡΒΑΡΕΣΟΣ
Το πρόγραμμα των καλλιτεχνικών υποχρεώσεων του κ. Βασσίλη Βαρβαρέσου για τη φετινή και την επόμενη σεζόν είναι γεμάτο, καθώς ο διεθνώς καταξιωμένος σολίστ συμπράττει με τη Διεθνή Ορχήστρα της Γενεύης και τη Lucie Leguay, ερμηνεύοντας τα δύο κοντσέρτα για πιάνο του Φέλιξ Μέντελσον, αλλά και με τον Λεωνίδα Καβάκο, τον Τιμόθεο Γαβριηλίδη-Πέτριν, τον Ηλία Λιβιεράτο και τον Αλέξανδρο Σακαρέλλο σε σειρά συναυλιών στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Είναι επίσης προσκεκλημένος, μεταξύ άλλων, στο Φεστιβάλ Μπαρόκ της Μάλτας, καθώς και στα Φεστιβάλ: «Les Étoiles du Classique» του Παρισιού και «Πιάνου» Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, έχει προγραμματίσει εμφανίσεις στην Αίθουσα Κονσέρτχεμπαου του Άμστερνταμ, στο «Petit Palais» του Παρισιού, καθώς και στο Φεστιβάλ Πιάνου της Sainte-Ursanne στην Ελβετία. Τη φετινή σεζόν, παρουσιάζει το Τρίτο και το Δεύτερο κοντσέρτο του Σεργκέι Ραχμάνινοφ με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης με και την Ορχήστρα της Βασιλείας, αντίστοιχα.
Είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου «Up to 8» της Θεσσαλονίκης.
Γνήσια εκλεκτικιστής, γράφει μουσική για σειρά ταινιών, συμπεριλαμβανομένων και των νέων αφιερωμάτων στον Constantin Brâncuși και στην Julie Mehretu από την Checkerboard Film Foundation.
Έχει στο ενεργητικό του εννέα δισκογραφικές δουλειές με τις NAVIS Classics, BIS Records, Aparté Records και Mirare Records. Ο πρώτος του δίσκος, με τίτλο «V for Valse», έλαβε διθυραμβικές κριτικές, με την εφημερίδα «Le Figaro» να του δίνει πέντε αστέρια.
Ο Βασίλης Βαρβαρέσος, μετά τη βράβευσή του σε ηλικία 14 ετών στον Διεθνή Διαγωνισμό «Young Concert Artists» στη Νέα Υόρκη, πραγματοποίησε εμφανίσεις σε μερικές από τις μεγαλύτερες συμφωνικές αίθουσες των Η.Π.Α., όπως: το Zankel Hall στο Carnegie Hall, το Kennedy Center στην Ουάσινγκτον, το Avery Fisher Hall και το Alice Tully Hall στη Νέα Υόρκη. Επίσης, σπούδασε στη Σχολή Juilliard και στο CNSM του Παρισιού.