Ηρακλής Γκότσης (πρώην Δήμαρχος Ν. Ιωνίας Αττικής): «Η επιβολή ενός τέλους απαλλοτρίωσης δεν με βρίσκει σύμφωνο. Δεν το εφαρμόσαμε ποτέ άλλοτε στον δήμο.»
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Την αντίθεσή του με την επιβολή Τέλους Απαλλοτρίωσης από τη Δημοτική Αρχή του κ. Παναγιώτη Μανούρη, ο οποίος εν μέσω καλοκαιριού και σε μεικτή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου (21η Τακτική Συνεδρίαση, δια ζώσης και μέσω τηλεδιάσκεψης, που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 28 Ιουλίου 2025) πέρασε το νέο φορομπηχτικό μέτρο του, εξέφρασε ο πρώην Δήμαρχος Νέας Ιωνίας Αττικής, κ. Ηρακλής Γκότσης, σε αποκλειστική συνέντευξη, που παραχώρησε στην εφημερίδα μας, αφού πέρασε η καλοκαιρινή ραστώνη και κάθε «κατεργάρης» επιστρέφει στον πάγκο του, αλλά και η εξέλιξη του θέματος προμηνύει νέες περιπέτειες με την Αποκεντρωμένη Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής. Επίσης, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα λεγόμενα του κ. Γκότση σχετικά με την προβληματική πολιτική, που ασκεί η σημερινή κυβέρνηση σχετικά με ζητήματα που αφορούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα οποία της δημιουργούν τεράστια λειτουργικά προβλήματα, αλλά και η γνώμη του για τις αντιδράσεις που πρέπει να υπάρξουν από το σύνολο των Δημάρχων της χώρας, προκειμένου να βρεθούν λύσεις για την οικονομική αυτοδυναμία των Δήμων. Επιπλέον, σημαντικά πολιτικά μηνύματα, τα οποία αναμένεται να συζητηθούν ευρέως και να ανοίξουν περεταίρω εποικοδομητικό πολιτικό διάλογο, περιλαμβάνονται στα λεγόμενα του, επίσης, πρώην Δημάρχου Νέας Ιωνίας Αττικής, κ. Πέτρου Μπουρδούκου, ο οποίος, με αφορμή ερώτηση που θέσαμε στον κ. Ηρακλή Γκότση, που αφορούσε και εκείνον, την οποία όπως οφείλαμε του επαναλάβαμε και μας απάντησε δίχως περιστροφές, όπως μπορείτε να διαβάσετε στο τέλος της παρούσας ενδιαφέρουσας, θέλουμε να πιστεύουμε, συνέντευξης.
Συνέντευξη στην Παναγιώτα Σούγια
ΠΥΡΡΑ NEWS: Πριν από έναν, περίπου, μήνα, η Δημοτική Αρχή Μανούρη υπερψήφισε την επιβολή τέλους απαλλοτρίωσης ύψους 0,50 λεπτών το τ.μ./χρόνο για 6 χρόνια. Πώς κρίνετε την εξέλιξη αυτή;
Ηρακλής Γκότσης: Να πω δυο λόγια για τη γενικότερη κατάσταση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σήμερα, η οποία χειροτερεύει μέρα με τη μέρα. Θεωρώ ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να εντάξει και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τους δήμους, δηλαδή, στη νεοφιλελεύθερη πολιτική, που εφαρμόζει σε όλους τους τομείς της χώρας μας. Αυτό το λέω γιατί περιορίζονται τα οικονομικά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ανακοινώνει καινούργιους νόμους κ.τ.λ., αλλά δεν έχει μπει στην ουσία να δώσει αυτοδυναμία και οικονομική και διοικητική στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Έτσι, υποχρεώνονται κάποιοι δήμοι για να αντιμετωπίσουνε κάποια πράγματα να εφαρμόζουν αυτές τις πολιτικές. Βέβαια, δεν είναι αυτή η λύση που χρειάζεται. Οι δήμοι πρέπει να παλεύουνε να παίρνουν αυτά που τους αναλογούνε.
Η επιβολή ενός τέτοιου τέλους, προφανώς, δεν με βρίσκει σύμφωνο. Δεν το εφαρμόσαμε ποτέ άλλοτε στον δήμο, παρόλο που πέρασαν και πολύ δύσκολες οικονομικές καταστάσεις. Και πιστεύω ότι ο κόσμος έχει ήδη πληρώσει φόρους για να του καλύψουν και κάποιες βασικές ανάγκες. Δεν μπορεί να έρχεται ο δήμος και να βάζει καινούργιους φόρους. «Τέλος», το λέει, γιατί δεν μπορεί να βάλει ο δήμος φόρο, για να λύσει προβλήματα, τα οποία, βέβαια, είναι ζωτικά. Αλλά δεν είναι αυτή η σωστή λύση. Δεν μπορεί, δηλαδή, να χρεωθεί ο Ιωνιώτης αρκετά εκατομμύρια σε έξι χρόνια για να μπορέσει ο Δήμος να καλύψει τις ανάγκες του σε χώρο. Αυτά πρέπει να τα κάνουν η κυβέρνηση και οι Οργανισμοί της, που έχουν τέτοιες υποχρεώσεις.
Και να πω και ένα άλλο παράδειγμα, για το πάρκινγκ. Το πάρκινγκ πρέπει να γίνει. Επί θητείας μου είχε βγάλει η Περιφέρεια όλο το κόστος κατασκευής του. Τώρα, η σημερινή Περιφέρεια εξανάγκασε τον δήμο να της παραχωρήσει για δέκα χρόνια τη χρήση του πάρκινγκ.
Σε λίγο θα μπαίνουνε και σε άλλα ζητήματα. Και λέω ότι τα δικά μας σχολικά κτήρια είναι αρκετά παλιά. Δηλαδή, υπάρχουν και πάρα πολύ παλιά και τα «νεότερα» είναι 30-40 χρόνια κτήρια, που σημαίνει ότι αρχίζουν να έχουν αυξημένες ανάγκες συντήρησης. Από το 2011, οι τότε μνημονιακές κυβερνήσεις, μείωσαν τα χρήματα, που έρχονταν για τα σχολεία, περίπου, 70%, Και από ότι γνωρίζω δεν έχουν αλλάξει αυτά τα νούμερα.
Δηλαδή, κάτω από αυτή την ανάγκη θα έρθει ο δήμος και θα πει στους γονείς των μαθητών ότι: «Ξέρετε, έχουμε αυτές τις ανάγκες, να βάλουμε και ένα τέλος για να καλύψουμε τη συντήρηση και τη λειτουργία των σχολικών κτηρίων.»;
Θα πάμε στη δεκαετία του ’70, που οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων μαζεύανε χρήματα για να έχουν πετρέλαιο τα σχολεία. Πάμε, δηλαδή, ολοταχώς προς τα πίσω.
Επομένως, δεν συμφωνώ με αυτή την απόφαση, που πήρε η Δημοτική Αρχή.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Θεωρείτε πως υπήρχε και άλλος δρόμος, ώστε η Δημοτική Αρχή να αντλήσει χρήματα για μελλοντικές απαλλοτριώσεις;
Ηρακλής Γκότσης: Δεν ξέρω πώς είναι ακριβώς τα οικονομικά του δήμου. Θα μπορούσε να απαιτήσει χρήματα, να απαιτήσει δάνεια. Είναι, βέβαια, δύσκολα με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων ή το Πράσινο Ταμείο, αλλά δεν είναι η λύση να πληρώνει ο πολίτης δύο και τρεις φορές για πράγματα, τα οποία ήδη έχει πληρώσει.
Θα μπορούσε να τα απαιτήσει από το κράτος και να δει και κάποιες μορφές δανεισμών για να μπορέσει να εξοικονομήσει αυτά τα χρήματα.
Πάντως, θεωρώ ότι δεν είναι σωστό κάτω από κάποιες δυσκολίες, που τυχόν υπάρχουν, ή πραγματικά υπάρχουν, να εφαρμόζουμε πολιτικές επιβολής τέλους για να λύσουμε το πρόβλημα.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Στην ουσία χρησιμοποιήθηκε ένας αντιλαϊκός μνημονιακός νόμος, ο οποίος στην πράξη παράμενε ανενεργός, πλην ορισμένων εξαιρέσεων της εποχής εκείνης. Και, ξαφνικά, ω του θαύματος, τον τελευταίο, κυρίως, χρόνο πολλοί φιλοκυβερνητικοί Δήμαρχοι τον έχουν αναγάγει ως μονόδρομο. Πιστεύετε πως πίσω από την τάση αυτή κρύβεται κυβερνητική εντολή;
Ηρακλής Γκότσης: Δεν μπορώ να πω ότι είναι εντολή, αλλά όλη η πολιτική της κυβέρνησης απέναντι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και σε άλλους τομείς της κοινωνίας μας οδηγεί τον κόσμο σε αυτή την κατάσταση. Δηλαδή, όταν υπάρχει η ανάγκη να αποκτηθεί ένας χώρος, όταν υπάρχει ανάγκη να λειτουργούν τα σχολεία ή να φτιαχτούν οι δρόμοι και δεν υπάρχουν χρήματα είναι ένας μονόδρομος πια.
Εξαρτάται, όμως, από την ιδεολογική σχέση του δήμου, από το πόσο το βλέπει ως σωστό ή όχι, αν το βάζει ως προτεραιότητα να το κάνει αυτό, και όχι να βγει να μιλήσει με τους δημότες και να τους πει ότι υπάρχει αυτό το πρόβλημα να συστρατευτούμε για να πετύχουμε τη λύση του. Πάντοτε υπήρχαν αυτά τα προβλήματα.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Πιστεύετε πως αν είχε ανοίξει διάλογο ο κ. Μανούρης με τους δημότες θα είχε άλλη στάση ο κόσμος;
Ηρακλής Γκότσης: Δεν ξέρω, αλλά αρχικά θα έπρεπε ο κόσμος να ενημερωθεί σωστά, με στοιχεία και να του ειπωθεί πως ως Δημοτική Αρχή σκέφτονται να κάνουν αυτή την πράξη. Θα έπρεπε να είχε γίνει αυτό το πράγμα. Έτσι, πιθανά να υπήρχαν και δημότες, οι οποίοι θα συμφωνούσαν, γιατί, ίσως, έχουν την οικονομική δυνατότητα, ή να θεωρούσαν πως δεν πειράζει, αξίζει να συνεισφέρουμε για να γίνουν κάποια πράγματα.
Κατά τη γνώμη μου, λοιπόν, θα έπρεπε να έχει συζητηθεί πλατιά τόσο με την αντιπολίτευση όσο και με τον κόσμο, ώστε να ακουστούν και άλλες προτάσεις, και μετά να κατέληγε σε αποφάσεις. Πιθανά, μάλιστα, να έπειθε και την αντιπολίτευση. Κάτι το οποίο δεν έγινε, καθώς το Δημοτικό Συμβούλιο πήρε μια απόφαση με πλειοψηφία. Και εγώ ακόμη, όταν το έμαθα, μίλησα ως δημότης με τον Δήμαρχο, και του είπα πως δεν συμφωνώ με αυτή την προοπτική.
Όμως, είναι σημαντικό το να είχε προηγηθεί μια διαβούλευση με τον κόσμο, κάτι το οποίο δεν έγινε. Και αυτό δεν είναι, κατά τη γνώμη μου, η σωστή πολιτική.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Μιλήσατε με τον κ. Μανούρη, πριν ψηφιστεί το τέλος, προκειμένου να του αλλάξετε γνώμη και προσανατολισμό για το επίμαχο ζήτημα;
Ηρακλής Γκότσης: Μιλήσαμε, όχι για να του αλλάξω γνώμη, αλλά του είπα ότι εγώ δεν συμφωνώ με αυτό. Από την πλευρά του μου είχε πει πως «επειδή δεν μπορούμε να έχουμε από πουθενά χρήματα, πρέπει να εξασφαλίσουμε κάποιους χώρους και το κάνουμε.».
Έτσι, θεωρώ ότι αυτή την άποψη είχε και αυτός και η πλειοψηφία, και ότι ήταν για εκείνον ένας μονόδρομος. Εγώ απλά του είπα τη γνώμη μου, την οποία δεν θα μπορούσα να του την επιβάλω. Δεν έχουμε κάνει αναλυτική κουβέντα.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Το γεγονός πως το τέλος θα εισπράττεται για 6 χρόνια, δεν υπάρχει περίπτωση να τα χρήματα που θα συγκεντρωθούν να τα διαχειριστεί ένας, ενδεχομένως, άλλος επόμενος Δήμαρχος;
Ηρακλής Γκότσης: Πράγματι, αν δεν επανεκλεγεί ο σημερινός Δήμαρχος, τότε κάποιος επόμενος θα βρει έτοιμα χρήματα.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Αρκετοί Ιωνιώτες αναρωτιούνται γιατί ως πρώην Δήμαρχος και εξαιρετικά έμπειρος Αυτοδιοικητικός δεν πήρατε θέση πριν το τέλος απαλλοτρίωσης περάσει την πόρτα του Δημοτικού Συμβουλίου. Τι απαντάτε σε αυτούς τους συμπολίτες;
Ηρακλής Γκότσης: Και εγώ μέχρι να έρθει για πρώτη φορά στο Δημοτικό Συμβούλιο δεν το γνώριζα, καθώς δεν είχε υποχρέωση ο Δήμαρχος να με ενημερώσει. Όταν το έμαθα εξέφρασα την αντίθεσή μου στον Δήμαρχο σε τηλεφωνική συνομιλία που είχαμε. Γενικά, όμως, η θέση μου για τέτοια ζητήματα είναι αυτή και είναι γνωστή.
Φυσικά, γενικότερα, είχε υποχρέωση να ενημερώσει όλους τους δημότες, οπότε και εμένα, και να μας πει πως έχουμε αυτά τα προβλήματα και σκεφτόμαστε να τα λύσουμε με αυτόν τον τρόπο.
Όμως, αυτό που θέλω να τονίσω είναι πως θα πρέπει όλοι οι δήμοι, μαζί και εμείς, να ξεσηκωθούν και να απαιτήσουν μια άλλη πολιτική από την κυβέρνηση. Εδώ μιλάμε για πλεονάσματα, τα οποία, βέβαια, έχουν μαζευτεί από τον λαό. Και λένε πως θα μοιράσουν δεν ξέρω κι εγώ πόσα δις κ.τ.λ.. Πέρα από αυτό το μοίρασμα υπάρχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Και από όλα όσα γράφονται, ο πρωθυπουργός δεν προτίθεται να αναφερθεί στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά θα μοιράσει χρήματα, πιθανά για να εξασφαλίσει κάποιες ψήφους όταν έρθουν οι εκλογές. Αυτά τα χρήματα δεν θα ξαναγυρίσουν στους δήμους, έστω ένα μέρος τους, για να μπορέσει κάθε δήμος να καλύψει τις ανάγκες, που θεωρεί ότι έχει. Αυτό θεωρώ πως είναι το πρόβλημα.
Βέβαια, εμείς αντιμετωπίζουμε τώρα το τέλος απαλλοτρίωσης, που, επαναλαμβάνω, δεν είναι κατά την άποψή μου σωστό. Αλλά μεθαύριο είναι σίγουρο πως θα προκύψει κάποια άλλη σοβαρή ανάγκη. Αν, λοιπόν, δεν υπάρξει μια σημαντική ενίσχυση για τους δήμους, αν δεν λύσουν το πρόβλημα πρόσληψης μόνιμου προσωπικού, θα συνεχιστεί όλη αυτή η πολιτική, που επιδιώκει να ιδιωτικοποιηθούν τα πάντα, όλες οι Υπηρεσίες των δήμων.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Επίσης, διαρρέουν φήμες πως τόσο εσείς όσο και ο κ. Πέτρος Μπουρδούκος, σκέφτεστε να παραιτηθείτε από τις συμβουλευτικές θέσεις, στις οποίες συμμετέχετε («Ομάδα Διοίκησης Έργου»), με αφορμή το τέλος απαλλοτρίωσης. Πόσο κοντά ή πόσο μακριά στην πραγματικότητα είναι ένα τέτοιο ενδεχόμενο;
Ηρακλής Γκότσης: Εμένα και τον Πέτρο Μπουρδούκο μας ζήτησε ο Δήμαρχος να συμμετέχουμε σε μια Επιτροπή, ένα Συμβουλευτικό Όργανο, το οποίο έχει συγκεκριμένο αντικείμενο. Μέχρι στιγμής μαζευτήκαμε δύο φορές και είπαμε την άποψή μας για το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, το οποίο δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη. Δεν συζητάμε εφ’ όλης της ύλης. Δηλαδή, υπάρχει ο Δήμαρχος, υπάρχει η Δημοτική Αρχή, υπάρχει το Δημοτικό Συμβούλιο. Αυτοί διοικούν τον δήμο. Δεν συνδιοικούμε εγώ και ο Πέτρος Μπουρδούκος με τον Δήμαρχο. Αυτή η Επιτροπή έχει συγκεκριμένα θέματα, που προκύπτουν κάθε φορά, για τα οποία μας ζητάει ο Δήμαρχος την άποψή μας. Δεν πρόκειται για αποφασιστικό όργανο. Μάλιστα, θεωρώ πως είναι πολύ καλό που το ζήτησε ο Δήμαρχος, γιατί ακούει και άλλες απόψεις για κάποια προβλήματα, που χρονίζουν στον δήμο, τα οποία έχουμε αντιμετωπίσει εγώ και ο Πέτρος στις θητείες μας, και, ίσως, από την εμπειρία μας να βοηθιέται να αποφασίζει σε κάτι.
Από εμένα, τουλάχιστον, δεν έχει τεθεί πρόβλημα παραίτησης, δεν γνωρίζω εάν έχει τεθεί από τον Πέτρο.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Εκτός από τη συζήτησή μας και τη γνωστοποίηση της πολιτικής σας άποψης για το συγκεκριμένο ζήτημα, σκέφτεστε να κάνετε οποιαδήποτε άλλη ενέργεια, προκειμένου να παρθεί πίσω το μέτρο αυτό από τη Δημοτική Αρχή;
Ηρακλής Γκότσης: Ο Δήμος είναι ένα συλλογικό όργανο. Εκεί υπάρχουν αντιπολιτευόμενες παρατάξεις και Δημοτική Αρχή. Τον πρώτο λόγο τον έχουν οι δημοτικοί σύμβουλοι, συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης. Από την πλευρά μου θα συμπαραταχθώ κατ’ αρχήν με την άποψη της δικής μου της παράταξης, ας πούμε, και κατά δεύτερο με όλους όσοι συμφωνούν ότι το τέλος αυτό δεν πρέπει να επιβληθεί.
Με την ευκαιρία, και ευχαριστώ κιόλας που το ζήτησες, να πω ότι είναι δύσκολα τα πράγματα για τους δήμους, και για τον δήμο μας, από τη γενικότερη κυβερνητική πολιτική, που εφαρμόζεται. Και θα πρέπει και ο δικός μας ο Δήμαρχος, όπως και οι άλλοι Δήμαρχοι, να αντισταθούν και να απαιτήσουν τα δικαιώματά τους, όπως και το να είναι εντάξει η κυβέρνηση απέναντι στις υποχρεώσεις της προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Θα τολμούσα να πω ότι πρέπει να γίνουν λαϊκές συγκεντρώσεις και να φτάσει το μήνυμα των συγκεντρώσεων αυτών στα αρμόδια υπουργεία. Το σημαντικό για εμένα είναι να ενημερωθεί ο κόσμος ότι ο δήμος αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα για τον α΄ ή β΄ λόγο. Και πρέπει να τα λύσουμε αυτά τα προβλήματα. Και αυτό μπορεί να συμβεί αν γίνει ένα σωστό θεσμικό πλαίσιο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, που δεν υπάρχει, καθώς είναι αρκετά μπερδεμένο. Και το δεύτερο είναι να υπάρχει μια οικονομική αυτοδυναμία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Επίσης, στο ερώτημα, που θέσαμε στον κ. Γκότση, σχετικά με το πόσο κοντά στην πραγματικότητα είναι η διαρροή φημών πως τόσο εκείνος όσο και ο κ. Πέτρος Μπουρδούκος σκέφτονται να παραιτηθούν από τις συμβουλευτικές θέσεις στην «Ομάδα Διοίκησης Έργου για τη διερεύνηση υποθέσεων απαλλοτριώσεων, την αξιοποίηση του δάσους Ομορφοκκλησιάς και την υποστήριξη πολεοδομικών θεμάτων του Δήμου Νέας Ιωνίας», όπου συμμετέχουν, με αφορμή το τέλος απαλλοτρίωσης, θέσαμε το ίδιο ερώτημα, όπως οφείλαμε, και στον πρώην Δήμαρχο κ. Πέτρο Μπουρδούκο, ο οποίος μας απάντησε ξεκάθαρα πως:
«Η Επιτροπή της «Ομάδας Διοίκησης Έργου», όπου συμμετέχω μαζί με τον κ. Ηρακλή Γκότση, συνεδρίασε μία φορά και μόνο, παρουσία πολλών υπηρεσιακών παραγόντων, προκειμένου να υπάρξει ενημέρωση για τις εξελίξεις στο δάσος της Ομορφοκκλησιάς και για να παρουσιαστούν οι προτάσεις του αρμόδιου υπουργείου, σχετικά με το νέο Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Νέας Ιωνίας. Δεν υπήρξε καμία ενημέρωση σχετικά με την επιβολή Τέλους Απαλλοτρίωσης.
Επί της ουσίας, διαφωνώ με την επιβολή του τέλους απαλλοτρίωσης, που αφορά στο σύνολο των πολιτών, με τις εξαιρέσεις που έχει ειπωθεί ότι θα γίνουν.
Σε ό,τι αφορά στη συμμετοχή μου στην εν λόγω «Ομάδα Διοίκησης Έργου», της οποίας ο ρόλος δεν είναι αποφασιστικός, αλλά ούτε και διακοσμητικός, έχω διατυπώσει κατά τη διάρκεια της πρώτης συνεδρίασης, αλλά και κατ’ ιδίαν, τις επιφυλάξεις μου για τη σύνθεσή της και την πλήρη απουσία των παρατάξεων της μειοψηφίας σε αυτήν.
Τα θέματα και τα προβλήματα είναι διαχρονικά, δεν μπορούν να επιλυθούν κατά τη διάρκεια μίας και μόνο θητείας.
Θεωρώ ότι σε αυτήν την προσπάθεια πρέπει να συνεισφέρουμε όλοι.».

