Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η Ημερίδα του Ελληνικού Ινστιτούτου Γραφολογίας με θέμα τη γραφή, τη δύναμή της και τις εξελίξεις της
Το Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2023, στο Ξενοδοχείο «ΤΙΤΑΝΙΑ», στο κέντρο της Αθήνας, πραγματοποιήθηκε η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα Ημερίδα του Ελληνικού Ινστιτούτου Γραφολογίας, με θέμα: «Η ΓΡΑΦΗ - Η δύναμή της, η εξέλιξή της και η σχέση της με την τεχνολογία και την τεχνητή νοημοσύνη», στην οποία μίλησαν Έλληνες και Ιταλοί γραφολόγοι για τις νεότερες απόψεις για τη χρήση και την εγκεφαλική λειτουργία της γραφής.
Ρεπορτάζ-Φωτογραφίες: Παναγιώτα Σούγια
Η Ημερίδα ξεκίνησε με έναν σύντομο χαιρετισμό που απηύθυνε η Πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Γραφολογίας κ. Αλεξάνδρα Σιγάλα.
Αμέσως μετά, στο βήμα ανέβηκε ο πρώτος εισηγητής, Φιλόλογος και Παλαιογράφος Δρ. Αγαμέμνων Τσελίκας, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα, με τίτλο: «Κρυπτογραφία στην περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης».
Ο κ. Τσελίκας έκανε αναφορά στη σημασία του πολιτιστικού φαινομένου της γραφής, που πέρα από το γνωστό συμβατικό της νόημα έχει και προεκτάσεις φιλοσοφικές, γενικά, γι’ αυτό μίλησε περί φιλοσοφίας της γραφής. Επίσης, αναφέρθηκε στη γραφή ως οπτικοποίηση της σκέψης και του λόγου και συνέχισε μιλώντας για τη γραφή ως μέσο επικοινωνίας, έκφρασης ελευθερίας και αυτοπροσδιορισμού, ως ταυτότητα και υπογραφή.
Ακολούθως, ο κ. Τσελίκας μίλησε για τα γράμματα και τον μυστικό συμβολισμό τους, αλλά και για τη δαιμονοποίηση της γραφής, ενώ δεν παρέλειψε να τονίσει μεταξύ άλλων πως: «Ο γραφικός χαρακτήρας είναι ο καθρέφτης της ψυχικής κατάστασης κάθε ανθρώπου σε δεδομένες στιγμές, αλλά και γενικότερα.».
Συνεχίζοντας, ο κ. Τσελίκας διευκρίνισε πως η εξέλιξη του σχεδιασμού των γραμμάτων διαχρονικά είναι αντικείμενο μελέτης της ιστορίας του πολιτισμού κάθε λαού και ακόμη τόνισε πως η επιλογή ύφους σχεδιασμού των γραμμάτων από την πλευρά ατόμων ή οργανωμένων κοινωνικών ομάδων ή φορέων διοίκησης χαρακτηρίζει, ταυτόχρονα, και τις ψυχολογικές και κοινωνικές αντιλήψεις τους. Κατόπιν, πέρασε στα κρυπτογραφημένα κείμενα με ένα από τα παλαιότερα συστήματα της αντικατάστασης των γραμμάτων βάσει της αριθμητικής τους ισοδυναμίας δημιουργώντας το άθροισμα 10, 100, 1000, και ακόμη τόνισε μεταξύ άλλων πως: «Τα άλλα συστήματα λειτουργούν με την αντικατάσταση των γραμμάτων του αλφαβήτου με σύμβολα.».
Στη συνέχεια, τον λόγο έλαβε ο Dr. Yury Chernov, ο οποίος εισηγήθηκε του θέματος: «Εξελίξεις στη γραφολογική ανάλυση μέσω τεχνητής νοημοσύνης».
Ο κ. Yury Chernov ως εξαιρετικά ειδικευμένος στην τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης αλλά και στις δυνατότητες που έχει η εφαρμογή της με την μέχρι τώρα εξέλιξή της σε θέματα γραφολογίας, αναγνώρισης γραφικών χαρακτήρων, δημιουργίας χαρακτήρων και εξαγωγής συμπερασμάτων από την σύγκριση μεταξύ τους, περιέγραψε όλους τους παράγοντες που επηρεάζουν τη χρήση της γραφής από πλευράς ανατομίας, νευρικού συστήματος, ηλικίας, υγείας και ψυχολογικών καταστάσεων.
Ακόμη, ο κ. Chernov ανέφερε μεταξύ άλλων πως: «Υπάρχουν κάποιες συσκευές, που μπορούν να κάνουν ανάλυση των αέριων χαράξεων, των κινήσεων στον αέρα, τις οποίες, επίσης, μπορεί να καταγράψει το κάθε σύστημα. Βλέπουμε, λοιπόν, ότι έχουμε διάφορα «tablet», που μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Βλέπουμε, λοιπόν, τις κινήσεις στον αέρα. Δηλαδή, όχι μόνο τι γράφεται στην επιφάνεια, αλλά πώς κινείται το χέρι για να καταλήξει να αποτυπώσει κάτι πάνω σε μια επιφάνεια. Βεβαίως, με αυτό το εργαλείο δεν μπορείς να κάνεις μια ανασύσταση, καθώς δεν είναι καλή η επιφάνεια, οι άνθρωποι δεν γράφουν με τρόπο φυσικό, αλλά στα σχολεία, στα νοσοκομεία η χρήση αυτής της γραφίδας μπορεί να φανεί χρήσιμη.», προσθέτοντας πως: «Υπάρχουν, επίσης, και άλλες συσκευές, οι οποίες στηρίζουν την ανάλυση της γραφής.».
Ακολούθως, ο κ. Chernov έκανε επίδειξη και άλλων μηχανημάτων αναγνώρισης γραφής, τονίζοντας μεταξύ άλλων πως: «Υπάρχουν και κάποια άλλα πράγματα, όπως η χρήση λέιζερ κ.τ.λ.. Βλέπουμε, λοιπόν τι γίνεται από σκοπιάς τεχνητής νοημοσύνης, που μπορούν να συλλεχθούν πάρα πολλά δεδομένα, τα οποία στη συνέχεια μπορούν να αναλυθούν για να κατανοήσουμε τη γραφή. Αλλά δεν είναι εργαλεία για καθημερινή πράξη, αλλά για λόγους ερευνητικούς.», και ακόμη ανέφερε πως: «Σχετικά με τη διαδικασία της γραφής υπάρχουν διαθέσιμες αρκετές τεχνολογίες, που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για την έρευνα, για τη διδασκαλία, αλλά όχι γιαην καθημερινή ανάλυση της γραφής.».
Συνεχίζοντας, ο κ. Chernov αναφέρθηκε και σε άλλους σχετικούς αλγόριθμους, βάσει των οποίων λειτουργούν τέτοιου είδους υπολογιστικές συσκευές, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων πως: «Καταλαβαίνεται, λοιπόν, πόσο σύνθετα είναι όλα αυτά, και υπάρχει ελπίδα ότι στο μέλλον μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα τεχνητά νευρωνικά δίκτυα για την ανάλυση της γραφής.».
Αμέσως μετά από ένα σύντομο διάλειμμα για καφέ, στο βήμα ανέβηκε ο PhD. MCSFS κ. Μιχάλης Περτσινάκης, ο οποίος, ως δικηγόρος και δικαστικός γραφολόγος, εισηγήθηκε του θέματος με τίτλο: «Καταγραφή αεροχαράξεων και η χρήση τους στη γραφολογική αντιπαραβολή.».
Ξεκινώντας την εισήγησή του, ο κ. Περτσινάκης ανέφερε πως: «Θα μιλήσουμε λίγο για το θέμα των εναέριων χαράξεων, που το θεωρώ πάρα πολύ ενδιαφέρον. Κατ’ αρχάς γιατί ενώνει τη δικαστική γραφολογία με τον υπολογιστή μας και μας επιτρέπει να καταλάβουμε λίγο περισσότερο το μηχανικό πρόγραμμα πίσω από τη διαδικασία της γραφής. Από εκεί και πέρα είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον, γιατί οι αεροχαράξεις ή εναέριες χαράξεις, είναι η πρώτη γραμμή άμυνας ενός δικαστικού γραφολόγου σε μια περίπτωση εξέτασης ψηφιακών υπογραφών.».
Στη συνέχεια προχώρησε στην παρουσίαση ενός μεθοδολογικού πλαισίου εξέτασης ηλεκτρονικών υπογραφών και αμέσως μετά αναφέρθηκε σε πιο ειδικά θέματα, τα οποία ήταν πιο πρακτικά για τους πραγματογνώμονες τεχνικούς συμβούλους.
Ακολούθως, μίλησε για τις ιδιαιτερότητες της ηλεκτρονικής υπογραφής και των μέσων που χρησιμοποιεί ο γραφολόγος για να αποφανθεί περί πλαστότητας ή γνησιότητας μιας υπογραφής, επικεντρώνοντας την ομιλία του σε παρατηρήσεις στη σχέση εναέριας κίνησης του χεριού και της εγχάρακτης επάνω στην ηλεκτρονική πινακίδα σε σχέση με τη γνήσια και την πλαστή, λέγοντας μεταξύ άλλων πως: «Ο πλαστογράφος, συνήθως, δεν έχει πρόσβαση στις Εναέριες Χαράξεις των ψηφιακών υπογραφών. Συνεπώς δεν δύναται να τις απομιμηθεί. Οι Εναέριες Χαράξεις δεν δημιουργούνται μέσω μίμησης/εκπαίδευσης στο σχολικό περιβάλλον, άρα μειώνονται τα class characteristics & copybook style.| προσθέτοντας πως: «Ο χρόνος που η γραφίδα εκτελεί Εναέριες Χαράξεις είναι τριπλάσιος κατά την εκτέλεση μιας πλαστής υπογραφής από ότι μιας γνήσιας. Οι πλαστογράφοι τείνουν να απομακρύνουν τη γραφίδα πιο ψηλά από το έγγραφο, ενώ οι τροχιές των φυσιολογικών Εναέριων Χαράξεων δεν είναι ευθείες γραμμές από το σημείο έναρξης στο σημείο ολοκλήρωσης, αλλά καμπυλοειδής. Οι γραφείς χρησιμοποιούν περισσότερο εναέριο χώρο όταν γράφουν σε ψηφιακή ταμπλέτα παρά όταν γράφουν σε χαρτί. Αυτό απαιτεί μια ενδελεχή μελέτη για να εξετασθεί εάν οι παράγοντας αυτός επηρεάζει τα ευρήματά μας σχετικά με τις Εναέριες Χαράξεις. Η εναέρια δραστηριότητα καταδεικνύει το επίπεδο της αυτοματοποίησης της Γραφικής Διαδικασίας.», ενώ συμπερασματικά ανέφερε πως: «Οι Εναέριες Χαράξεις αποτελούν τμήμα του μηχανικού προγράμματος της γραφής, εξατομικευτικά χαρακτηριστικά της γραφής, μπορούν να καταδείξουν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στη φυσιολογική και μη φυσιολογική γραφή (Παθολογικές καταστάσεις, αλλά και απόπειρα απομίμησης). Επίσης, η εναέρια δραστηριότητα καταδεικνύει το επίπεδο της αυτοματοποίησης της Γραφικής Διαδικασίας, ενώ ο χρόνος και η έκτση κατά την οποία εκτελούνται οι Εναέριες Χαράξεις αντικατοπτρίζει τη γνωστική διεργασία του γραφέα.».
Κατόπιν, τον λόγο έλαβε η Dott. sa Alessandra Millevolte, καθηγήτρια γραφολογίας, η οποία ανέπτυξε το θέμα με τίτλο: «Σύγκριση της χειρόγραφης γραφής με την ηλεκτρονική γραφή και η χρησιμότητα της τεχνητής νοημοσύνης σε γραφολογικά ζητήματα».
Η κ. Alessandra Millevolte αναφέρθηκε στη θέση της γραφολογίας σήμερα απέναντι στην εξέλιξη της τεχνολογίας και της χρήσης της χειρόγραφης γραφής σε ένα καθαρά ηλεκτρονικό περιβάλλον.
Στη συνέχεια, η κ. Alessandra Millevolte εξήγησε την αναγκαιότητα της χρήσης της χειρόγραφης γραφής, όπου είναι εφικτό, ως παράγοντα ψυχικής και εγκεφαλικής υγείας απέναντι στις τυποποιημένες κινήσεις του χεριού στο πληκτρολόγιο και στη λειτουργία του εγκεφάλου και ολοκλήρωσε λέγοντας πως: «Θα ήθελα να παραθέσω κάτι που είπε ένας ιδεολόγος, ένας φιλόσοφος, ένας περίφημος συγγραφέας, μεταξύ των άλλων, ο Ουμπέρτο Έκο, ο οποίος είπε πως: «Ποτέ δεν συνέβη στην Ιστορία της Ανθρωπότητας η εισαγωγή ενός τεχνολογικού μέσου να εξοντώσει όλες τις πρακτικές του προηγούμενου μέσου.». Ακόμη και ο τροχός δεν αντικατέστησε πλήρως το έλκηθρο, η φωτογραφία δεν κατέστρεψε τη Ζωγραφική, αντίθετα την κατεύθυνες προς άλλες κατευθύνσεις. Και, ενδεχομένως, αυτό θα μπορούσε να συμβεί και στη Γραφολογία. Δεν θα εξαφανιστεί, αλλά θα προσανατολιστεί προς άλλες κατευθύνσεις.».
Ακολούθησε ένα διάλειμμα για ένα μικρό γεύμα και η Ημερίδα συνεχίστηκε με πρώτη εισηγήτρια των απογευματινών διαλέξεων την Dott. sa Silvia Lazzari, η οποία μίλησε για το θέμα με τίτλο: «Η επίδραση της τεχνολογίας στη συμπεριφορά των εφήβων και στην αναζήτηση οριοθετημένης ταυτότητας και ευκαιριών.».
Η Ημερίδα συνεχίστηκε με την ομιλία της Dott. Sa Maria Aversa, η οποία εισηγήθηκε του θέματος με τίτλο: «Η γραφή ως εργαλείο μάθησης, φροντίδας και προσωπικής έκφρασης. Εμπειρίες με παιδιά, ενήλικες και ηλικιωμένους.».
Οι εισηγήσεις της σημαντικής αυτής Ημερίδας ολοκληρώθηκαν με τη διάλεξη του Μέλους του Δ.Σ. του Ε.Ι.Γ. κ. Μάρως Λάμπρου, η οποία ανέπτυξε το θέμα με τίτλο: «Γραφική κίνηση και χορός.», η οποία άρχισε την ομιλία της λέγοντας πως: «Θα ξεκινήσω με τη φράση, που αποδίδεται στον ποιητή Καβάφη: «Όταν χορεύεις, το σώμα σου γράφει στη γη αυτό που θέλει να πει η ψυχή σου.». Η φράση αυτή περιγράφει με τον πιο παραστατικό τρόπο τη δυναμική σύνδεση του χορού και της γραφής. Αλλά γιατί έχει ο χορός, και κυρίως οι παραδοσιακοί χοροί, ομοιότητες με τη γραφή; Η γραφή, όπως και οι παραδοσιακοί χοροί, ανήκουν στους τρόπους επικοινωνίας του ανθρώπου. Είναι μια πολιτιστική επινόηση, η οποία έχει σμιλευτεί, έχει ζυμωθεί με το πέρασμα των αιώνων, μέσα από όλες τις πολιτικές, οικονομικές, αλλά κυρίως κοινωνικές και ψυχοπνευματικές διεργασίες, και φέρει τα στοιχεία της κουλτούρας και δομής του λαού μας.», προσθέτοντας μεταξύ άλλων πως: «Η Γραφή, όπως και ο χορός, είναι μία φυσική πράξη. Λειτουργεί κάτω από τους μηχανισμούς που είναι συνδεδεμένη με την κατάσταση του κεντρικού νευρικού συστήματος, τις νοητικές ιδιαιτερότητές μας, αλλά και τις παρωδικές μας διαθέσεις, αποτελώντας έτσι μία νευροψυχοκινητική εκδήλωση, που είναι αντιπροσωπευτική της ιδιοσυγκρασίας μας. Γι’ αυτό ο τρόπος που χορεύει ένας άνθρωπος και ο τρόπος που γράφει, συνειδητά ή ασυνείδητα, τον αποκαλύπτει.».
Ακόμη, η κ. Λάμπρου αναφέρθηκε στα κοινά σημεία του χορού με τη γραφή, ακολούθως αναφέρθηκε στους συμβολισμούς χορού και γραφής, μίλησε για τους κανόνες που ισχύουν και στις δύο περιπτώσεις, επισήμανε το πώς μπορούμε να συνδυάσουμε τη γραφή με τον χορό, ώστε να αναπτύξει ο άνθρωπος και άλλες πλευρές του χαρακτήρα του και ολοκλήρωσε λέγοντας πως: «Μακάρι αυτή η συμπληρωματική δράση της γραφής με τον χορό να είναι ένα εργαλείο, που μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη, εξέλιξη και, κυρίως, συνεργασία των μελών της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας και του πολιτισμού μας. Η σωστή εκμάθηση της γραφής και της γλώσσας μας, η διδασκαλία των παραδοσιακών χορών, ως αντιπρόσωπος της παράδοσης και των εθίμων μας, μαζί με τη μελέτη της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας, μπορούν να αποτελέσουν για τη νέα γενιά μια σταθερή βάση, ένα δυνατό τρίποδο, πάνω στο οποίο θα στηριχθούν οι νέοι για να γίνουν πολίτες της Ευρώπης, να αποκτήσουν γερά θεμέλια και να πάρουν όλα τα εφόδια, ώστε να παράγουν πολιτισμό και να γίνουν συνειδητοί πολίτες του κόσμου.».
Η ενδιαφέρουσα αυτή Ημερίδα, την οποία συντόνισε η Εγκληματολόγος, Ηθοποιός κ. Δήμητρα Σιγάλα, ολοκληρώθηκε με την επίδοση συμβολικών δώρων στους εκλεκτούς ομιλητές.
Επίσης, με την ευκαιρία της Ημερίδας με θέμα: «Η ΓΡΑΦΗ – Η δύναμή της, η εξέλιξή της και η σχέση της με την τεχνολογία και την τεχνητή νοημοσύνη», θα παρουσιάσουμε δύο ενδιαφέρουσες σχετικές εκδόσεις βιβλίων του Ελληνικού Ινστιτούτου Γραφολογίας: «ΓΡΑΦΗ, ΡΥΘΜΟΣ, ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ – Ένας γραφολογικός απολογισμός», της Roda Wieser, σε μετάφραση, επιμέλεια και διόρθωση των κ.κ. Αλεξάνδρας Σιγάλα, Λήδας Μοσχονά και Δήμητρας Δρίτσα, και: «ΓΡΑΦΟΛΟΓΙΑ – Η Γραφή και η Ψυχοσύνθεση του Ανθρώπου», των κ.κ. Μαρίας Γ. Καραβία (Δικηγόρους, Δικαστική Γρφολόγος) και Αλεξάνδρας Σιγάλα (Αναλυτική και Δικαστική Γραφολόγος), καθώς και ένα βιβλίο του Δρ. Μιχάλη Περτσινάκη, με τίτλο: «Εισαγωγή στη Δικαστική Γραφολογία – Μεθοδολογία και Επιστημονικές Εξελίξεις», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα Ε.Ε..
Σε ό,τι αφορά στο βιβλίο: «Γραφή, Ρυθμός, Προσωπικότητα», οφείλουμε να πούμε πως η συγγραφέας του, δίχως να έχει την αξίωση να θεωρηθεί ως ένα εγχειρίδιο, δίνει στους αναγνώστες ένα σαφές δείγμα, κατάλληλα δομημένο,, το οποίο μπορεί να συμβάλει στη μελέτη των γραφών, και στην κατανόηση του ευρύτερου προβλήματος του ρυθμού.
Σε γενικές γραμμές, το βιβλίο αυτό διευκρινίζει ορισμένες έννοιες και διαλύει κάποιες υπάρχουσες παρεξηγήσεις, προκειμένου να γίνει πλήρως κατανοητό το βασικό γραφολογικό θέμα του ρυθμού.
Είναι ένα σημαντικό βιβλίο, το οποίο δεν απευθύνεται αποκλειστικά και μόνο σε γραφολόγους, αλλά οποιοσδήποτε αναγνώστης, που ενδιαφέρεται για το θέμα που πραγματεύεται, μπορεί να διδαχθεί όχι μια τεχνική, αλλά τη θεωρητική παρατήρηση της γραφής, ώστε με τη βοήθεια των γραφομένων της συγγραφέα να ανακαλύψει αυτό που η γραφή διδάσκει, δηλαδή, την πραγματική φύση του ανθρώπου.
Το δε βιβλίο με τίτλο: «ΓΡΑΦΟΛΟΓΙΑ – Η Γραφή και η Ψυχοσύνθεση του Ανθρώπου», αποτελεί αναμφίβολα ένα πολύτιμο εγχειρίδιο όχι μόνον για τους σπουδαστές της Γραφολογίας, αλλά και για όλες και όλους όσοι ενδιαφέρονται να γνωρίσουν αυτή την Επιστήμη και να κατανοήσουν τη σοβαρότητά της.
Στην ουσία, πρόκειται για μια εργασία, η οποία προέρχεται από το υλικό μιας σειράς διαλέξεων, που είχε δώσει η κ. Αλεξάνδρα Σιγάλα, μία εκ των δύο συγγραφέων του, σε διάφορα Πνευματικά Κέντρα Δήμων της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, με σκοπό τη διάδοση της Γραφολογίας στην Ελλάδα.
Επίσης, το σημαντικό αυτό βιβλίο δίνει μια γενική εικόνα για τη Γραφολογία, που δίχως να επέχει θέση διδασκαλίας «άνευ διδασκάλου» δίνει τις απαραίτητες βάσεις, ώστε κάποιος, που επιθυμεί να εμπλουτίσει περισσότερο της γνώσεις τους σε πρακτικό επίπεδο, να μπορεί με τη βοήθεια ενός πεπειραμένου δασκάλου γραφολόγου να καταπιαστεί μεθοδικά με την εξέλιξή του στον ιδιαίτερο αυτόν επιστημονικό τομέα, και, γιατί όχι, να κατανοήσει σε βάθος την ανθρώπινη ψυχοσύνθεση.
Τέλος, το βιβλίο του Δρ. Μιχάλη Περτσινάκη, με τίτλο: «Εισαγωγή στη Δικαστική Γραφολογία – Μεθοδολογία και Επιστημονικές Εξελίξεις», αποτελείται από επτά αυτοτελή κεφάλαια, τα οποία έχουν ως σκοπό αφενός να περιγράψουν τις σύγχρονες εξελίξεις και τάσεις στην Επιστήμη της Δικαστικής Γραφολογίας (Forensic Document Examination) και αφετέρου να μορφοποιήσουν ένα ορθό και επαληθεύσιμο μεθοδολογικό πλαίσιο εφαρμογής της.
Επίσης, ανάμεσα στις άλλες θεματικές, εξετάζονται το φαινόμενο της γραφής και οι εξωγενείς και ενδογενείς παράγοντες, που το επηρεάζουν, γίνεται αναλυτική αναφορά στη μεθοδολογία βάσει της οποίας ο Δικαστικός Γραφολόγος οφείλει να αναλύσει την κρινόμενη γραφή και να την αντιπαραβάλει με αντίστοιχο, αδιαμφισβήτητης γνησιότητας, υλικό του φερόμενου γραφέα και, επιπλέον, παρουσιάζεται η αλληλουχία των βασικών ενεργειών με τη σειρά που κρίνεται απαραίτητο να ακολουθείται κατά τη διερεύνηση μίας υπόθεσης.
Ακόμη, ειδική μνεία γίνεται στη χρήση του τεχνικού εξοπλισμού και του τρόπου κτήσης και επεξεργασίας των βιομετρικών (ψηφιακά καταγεγραμμένων) υπογραφών, παρατίθεται πλούσια βιβλιογραφία, ενώ παρουσιάζεται και ένα εκτενές και πλήρως χρηστικό λεξικό γραφολογικών όρων στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα.
Ο κ. Μιχάλης Περτσινάκης είναι Διδάκτωρ Εγκληματολογικών Επιστημών, έχοντας εκπονήσει τη διδακτορική του διατριβή, με αντικείμενο την επίδραση της όρασης στα χαρακτηριστικά της γραφής, στο Πανεπιστήμιο Staffordshire (HB) και απόφοιτος της Νομικής Σχολής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Εργάζεται ως Δικηγόρος και ως Δικαστικός Γραφολόγος-Εξεταστής Γραφής και Εγγράφων, με έδρα το Ηράκλειο Κρήτης και, παράλληλα, συνεργάζεται με ακαδημαϊκά ιδρύματα της Ελλάδας και του Εξωτερικού, συμμετέχει με ανακοινώσεις σε διεθνή συνέδρια και workshops, και αρθρογραφεί σε επιστημονικά περιοδικά Δικαστικής Γραφολογίας.
Επιπλέον, κατέχει τη θέση του Αρχισυντάκτη του επιστημονικού περιοδικού: «Journal of Forensic Document Examination», ενώ είναι μέλος των επιστημονικών συλλόγων: «Association of Forensic Document Examiners», «Chartered Society of Forensic Sciences», «International Graphonomics Society», όπως και της «Πανελλήνιας Ένωσης Δικαστικών Γραφολόγων-Πραγματογνωμόνων Γραφής και Εγγράφων».
Για περισσότερες πληροφορίες κάθε ενδιαφερόμενη/ος μπορεί να επισκεφτεί την ιστοσελίδα του: www.pertsinakis.com.