ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ ΣΤΟΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ
Saturday | 27 Ιουνίου 2026
Ανατολική Μακεδονία & Θράκη Κοινωνία Τοπική Αυτοδιοίκηση

Εθιμοτυπική Επίσκεψη της Γενικής Πρόξενου της Ρουμανίας στη Θεσσαλονίκη κ. Corina Cretu στον Δήμαρχο Θάσου

Την Τετάρτη 17 Ιουνίου 2026 επισκέφθηκε τη Νήσο Θάσο και τον Δήμαρχο Θάσου, κ. Ελευθέριο Κυριακίδη, η Γενική Πρόξενος της Ρουμανίας στη Θεσσαλονίκη, κ. Corina Cretu, συνοδευόμενη από τη Σύμβουλό της κ. Monica Ioan.
Εργασία Κοινωνία Στερεά Ελλάδα Τοπική Αυτοδιοίκηση

Εκπαίδευση εργαζομένων του Δήμου Χαλκιδέων για εργασίες σε ύψος

Δράσεις εκπαίδευσης του προσωπικού του σε πιστοποιημένα εκπαιδευτικά κέντρα πραγματοποιεί ο Δήμος Χαλκιδέων, με σκοπό τη συνεχή αναβάθμιση του επιπέδου ασφαλείας, την πρόληψη εργατικών ατυχημάτων και την απόκτηση εξειδικευμένων γνώσεων για την ασφαλή εκτέλεση εργασιών υψηλής επικινδυνότητας.
Βιβλίο Θεσσαλία Κοινωνία Μουσική Τοπική Αυτοδιοίκηση

Με επιτυχία και έντονο μουσικό χρώμα από την Παιδική Χορωδία Δήμου Ελασσόνας έγινε η παρουσίαση του βιβλίου: «Η Φανή χωρίς φωνή»

Με μεγάλη συμμετοχή κοινού πραγματοποιήθηκε στην κατάμεστη αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου της Ιεράς Μητροπόλεως Ελασσόνας η παρουσίαση του παιδικού βιβλίου: «Η Φανή χωρίς φωνή», της Συγγραφέα κ. Ελένης Τζιγκούρα, σε διοργάνωση του Δήμου Ελασσόνας.

Μαζικός και «νόστιμος» ο 18ος Διαγωνισμός Πιροσκί της Ευκαρπίας, υπό την αιγίδα του Δήμου Κιλκίς

Η ακαταμάχητη γεύση του πιροσκί, με την αφράτη γέμιση τυριού, έφερε και πάλι την Ευκαρπία Κιλκίς στο προσκήνιο της τοπικής γαστριμαργίας. Η πλατεία του χωριού βούλιαξε για ακόμη μία φορά από κόσμο με γνώριμους, αλλά και νέους επισκέπτες από την ευρύτερη περιοχή, να παίρνουν θέση δίπλα στα περίπτερα για να δοκιμάσουν το εκλεκτό ποντιακό έδεσμα και να ψηφίσουν στη συνέχεια τον καλύτερο παρασκευαστή.

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 3ο Kefalonian Tratarisma-Φεστιβάλ Γαστρονομίας και Οίνου Κεφαλονιάς, στον Θαλασσόμυλο Αργοστολίου

Με εξαιρετική προσέλευση κοινού και ιδιαίτερα θερμή ανταπόκριση από κατοίκους και επισκέπτες του νησιού πραγματοποιήθηκε το 3ο Kefalonian Tratarisma-Φεστιβάλ Γαστρονομίας και Οίνου Κεφαλονιάς, στον Θαλασσόμυλο Αργοστολίου.

Στο επίκεντρο των γεύσεων για τρίτη χρονιά οι σαρακατσάνικες πίτες στον Δήμο Κιλκίς

Η Ορχήστρα του κ. Γιώργου Μαλλιαχόβα έδωσε στη συνέχεια το παράγγελμα για την κορύφωση της γευστικής εμπειρίας με σαρακατσάνικους χορούς.«Οι Σαρακατσάνικες πίτες», ένα δρώμενο, που αποσκοπεί στην προβολή και διάδοση της πλούσιας πολιτιστικής και λαογραφικής κληρονομιάς των Σαρακατσαναίων, εντάχθηκαν για τρίτη συνεχή χρονιά στο...
Δυτική Ελλάδα Κοινωνία Μουσική Τοπική Αυτοδιοίκηση Υγεία

«ΦΩΣ και ΕΛΠΙΔΑ»: Δύο μοναδικές βραδιές μουσικής και προσφοράς για τη «Φλόγα» Ναυπάκτου

Για δύο ημέρες η μουσική συνάντησε την προσφορά σε έναν χώρο ιδιαίτερου συμβολισμού, στέλνοντας ένα δυνατό μήνυμα αγάπης και στήριξης προς τα παιδιά και τις οικογένειες, που δίνουν τη δική τους γενναία μάχη. Και οι δύο βραδιές ήταν αφιερωμένες στη μνήμη της μικρής Αναστασίας, που αγαπούσε τη μουσική. Η σκέψη της συνόδευσε κάθε νότα και έδωσε στη διοργάνωση ακόμη βαθύτερο νόημα: να σταθούμε όλοι μαζί, με αγάπη και πράξεις, δίπλα σε κάθε παιδί και κάθε οικογένεια, που χρειάζεται δύναμη και ελπίδα.Στις μουσικές βραδιές παραβρέθηκαν, μεταξύ άλλων, ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου...
Κεντρικός Τομέας Κοινωνία

ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ (1953)

Στην αρχή και του πιο μικρού διαστήματος του χρόνου ο λαός μας λέει πάντα και μια ωρισμένη ευχή. Στην αρχή της ημέρας λέει «Καλή μέρα», αν και για την ακρίβεια και την ίδια την ημέρα τη διαιρεί σε μικρότερα διαστήματα για τα οποία έχει και τις αντίστοιχες ευχές• καλό πρωί, καλό μεσημέρι, καλό απόγιομα, καλό βράδυ για να τελειώσει με την «καλή νύχτα». Στην αρχή της εβδομάδας, πρωί-πρωί την Δευτέρα, λέει «καλή βδομάδα» και στην αρχή του μηνός «καλό μήνα». Κατά τον ίδιο ακριβώς τρόπο και στην αρχή της πιο μεγάλης χρονικής περιόδου λέει την ευχή «καλό χρόνο».

(Του Νίκου Σταθάτου, το οποίο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Ελληνική Δημιουργία», Έτος ΣΤ΄, Τόμος Ενδέκατος, Αθήναι 1 Ιανουαρίου 1953, Τεύχος 118, σελ. 39-40)
Η ευχή αυτή είναι σημαντικώτερη από τις προηγούμενες αφού καθώς είναι φυσικόν ο καλός χρόνος περιέχει όλες τις άλλες μαζί.
Και ακούγεται την πρώτη μέρα του καινούργιου χρόνου στις πόλεις και στα χωριά, γλυστράει, φεύγει αυθόρμητα, θαρρεί κανείς από στόμα σε στόμα, και μαζί με τη χαρά γεννάει την παρήγορη ελπίδα ότι ο χρόνος που έρχεται, θα είναι πιο καλός απ’ αυτόν, ου φεύγει, πράγμα για το οποίο ο λαός πολύ συχνά αμφιβάλλει «αφού κάθε πέρυσι και καλύτερα». Εκτός όμως απ’ αυτά την ίδια ευχή θα μας πουν και τα παιδάκια με τα κάλαντα. Σ’ όλα τα μέρη της Ελλάδος, στα νησιά και στην ηπειρωτική πατρίδα μας, την «αρχιμηνιά» και την «αρχιχρονιά» καθώς ονομάζουν την πρωτοχρονιά, θ’ ακουσθή το δημοτικό τραγούδι:
Αρχιμηνιά κι΄ αρχιχρονιά
κι΄ αρχή καλός μας χρόνος
που έχει και μια μικρή συνηθισμένη παραλλαγή την καλύτερη διατύπωση της ευχής:
Αρχιμηνιά κι΄ αρχοχρονιά
Κι αρχή καλός σας χρόνος
Εκτός όμως από την απλήν αυτή ευχή για το νέο χρόνο, ο λαός μας με πολλές άλλες εθιμικές πράξεις προσπαθεί να εξασφαλίση την ευτυχία. Η λαϊκή αυτή αντίληψις μαζί με την άλλη συγγενή ότι η Πρωτοχρονιά προσημαίνει ανάλογα την κατάστασι για ολόκληρο το χρόνο είναι οι δυο πόλοι ανάμεσα στους οποίους περιστρέφονται όλες οι πρωτοχρονιάτικες προλήψεις και δεισιδαιμονίες, οι συνήθειες και τα έθιμα. Ο Ν.Γ. Πολίτης γράφει επί του σημείου τούτου• (Λαογραφικά Σύμμεικτα τ. Γ΄ σελ. 200): «Των κατά την πρωτοχρονιάν εθίμων τα πλείστα και κυριώτατα απορρέουν εκ της δοξασίας, ότι τότε αποκαλύπτεται η τύχη εκάστου καθ’ όλον το έτος, και καταλλήλως είναι δυνατόν να μεταστραφή αύτη, οιοδήποτε και αν είναι, εις αγαθήν διά τινων συμβολικών πράξεων. Ως τα πρώτα συναπαντήματα και οι πρώτοι οιωνοί κατά την αυγήν εκάστης ημέρας δεικνύουσιν οποία θα είναι η τύχη καθ’ όλην την ημέραν, ούτω και η πρώτη του έτους κατά τας δημώδεις δοξασίας, αποκαλύπτει την καθ’ όλον το έτος τύχην».
Για τους λόγους ακριβώς αυτούς την πρωτοχρονιά προσέχει ο λαός και τις παραμικρότερες εκδηλώσεις της καθημερινής ζωής και τα πιο ασήμαντα συμβάντα, που τις άλλες μέρες του χρόνου δεν βλέπει ή κι αν δη ούτε το σκέφτεται κι ούτε τα υπολογίζει.
Προ παντός η μέρα πρέπει να περάση καλά: Να μην αρρωστήση, να μη λυπηθή, να μη φιλονικήση, να μη ξυπνήση το πρωί αργά, να μην περάση την ημέρα χωρίς να εργασθή έστω και λίγο για το καλό, γενικά δηλ. να μη πάθη κάτι κακό, που θα είναι άσχημο σημείο για ολόκληρο το χρόνο, γιατί όπως «η καλή μέρα φαίνεται απ’ το πρωί» (παροιμία που δεν κλει και μεγάλη αλήθεια), άλλο τόσο κι΄ ο καλός χρόνος φαίνεται απ’ τη πρώτη μέρα του. Κατά συνέπειαν λοιπόν θα προσέξη ο άνθρωπος η Πρωτοχρονιά νάναι γι’ αυτόν μέρα χαράς και ευτυχίας και να δεχθή τον ερχόμενο χρόνο όσο μπορεί καλύτερα για να τον διαθέση ευμενέστερα για το άτομό του και για τους δικούς του.
Σε μερικά μέρη την νύκτα της 31 Δεκεμβρίου προς την 1ην Ιανουαρίου, τη στιγμή που έρχεται ο νέος χρόνος ανοίγουν τα ανατολικά παράθυρα για να τον δεχθούν και να τον καλωσορίσουν από καλό κι΄ ευλογημένο μέρος του σπιτιού. Πίνουν όλοι τ΄ αμίλητο νερό, που βουβές έφεραν οι κόρες του χωριού από την κρυσταλλοπηγή τους και σπάνε πάνω στο πάτωμα ένα ρώδι με την ευχή «όσα σπόρια έχει το ρόιδο, τόσα καλά να χυθούν εις το σπίτι μας τούτο το χρόνο». Εκείνο όμως που προσέχουν περισσότερο είναι ποιον άνθρωπο θα πρωτοδούν την πρωτοχρονιά ή ποιος άνθρωπος θα τους κάμη την πρώτη επίσκεψι. Είναι από τις πιο βαθειά ριζωμένες λαϊκές αντιλήψεις ότι κάθε άνθρωπος έχει την τύχη και τη μοίρα του. Και καθώς αναφέρει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Σ. Κυριακίδης (Ελλ. Λαογραφία, Α΄ σελ. 200): «Ο καλότυχος είναι και δια τους άλλους, όθεν προέκυψεν η δοξασία περί καλού ποδαρικού και η συνήθεια να επιζητούν ιδίως κατά την πρωτοχρονιάν ως και την έναρξιν διαφόρων εργασιών ως πρώτην επίσκεψιν την επίσκεψιν ανθρώπων, εχόντων καλό ποδαρικό». Στη Χίο μάλιστα όχι ο πρώτος επισκέπτης αλλά όλοι γενικά οι επισκέπται θα φέρουν στο σπίτι μια βαρειά πέτρα με την ευχή γρήγορα ν’ αποκτήσουν το ίδιο βάρος χρυσάφι. Λένε δε και τα εξής στον Άι-Βασίλη: «Καλή μέρα κυρ Βασίλη• ήφερές μας γερωσύνη; – Κουκκιά, ροβίθια, φασούλια, σιτάρι, ριφάκια, πρόβατα, νυφάδες και το βάρος σας μάλαμα». Το τελευταίο λέγεται γιατί καθώς παρατηρεί ο πατέρας της Ελληνικής Λαογραφίας, «οι Χιώτες το εμπορικώτατον φύλλον της Ελλάδος και πρακτικώτατον, όλην την ευτυχίαν εις το μάλαμα συγκεντρώνουσι».
Στην ίδια ακριβώς επιθυμία να είναι η Πρωτοχρονιά κι΄ ο χρόνος ευτυχισμένος κάθε μέλος του σπιτιού κατά το κόψιμο της πήττας θα προσπαθήση να βρη το νόμισμα. Η Βασιλλόπηττα ή Αγιοβασιλόπηττα καθώς λέγεται, είναι έθιμο πανελλήνιο με μόνη εξαίρεσι ίσως τη Ζάκυνθο που κόβουν την «κουλούρα» τα Χριστούγεννα. Συνηθίζεται πιο πολύ ιδίως στις πόλεις και βάζουν στη Βασιλόπηττα ένα νόμισμα χρυσό μόνο, ενώ σε άλλα μέρη βάζουν μαζί κι΄ ένα μικρό σταυρό. Στις αγροτικές όμως, γεωργικές ή κτηνοτροφικές περιοχές βάζουν άλλα αντικείμενα πιο σχετικά με τη λατρεία της γης. Έτσι καθώς αναφέρει ο Γ. Καψάλης (Μ. Ε.Ε., τ. ΣΤ΄ σ. 798) «οι γεωργικοί πληθυσμοί Μακεδονίας κρύπτουσιν εντός αυτής μικρόν ξύλινον ομοίωμα μανδριού και άλλοι άλλο». Και καθώς στα χαρτιά, άλλο τόσο κι΄ εδώ δοκιμάζεται η τύχη για τον καινούργιο χρόνο. Αλλά ένας θα είναι ο τυχερός της ημέρας και της χρονιάς και ο «ευρίσκων το νόμισμα εντός της βασιλόπηττας θα ευτυχήση».
Και άλλοι λαοί, παλαιότεροι και νεώτεροι, έχουν αντίστοιχα ήθη και έθιμα περισσότερο ή λιγώτερο, παράδοξα. Απ’ όλα αυτά μου έκαμε ιδιαίτερη εντύπωση ένα πρωτοχρονιάτικο έθιμο από την περσική λαογραφία. Για το πολύ περίεργο του πράγματος αντιγράφω την αφήγηση καθώς τη βρήκα σ’ ένα παλαιό έντυπο.
«Οι Πέρσαι εώρταζον κατά την αρχαιότητα την πρώτην του έτους κατά τον εξής αλλόκοτον τρόπον: Άμα τη χαραυγή εζύγιζον τον βασιλέα των, και αν το βάρος αυτού ήτο ανώτερον του βάρους του παρελθόντος έτους εγίνοντο δημόσιαι πανηγύρεις και αντήλλασσον ασπασμούς, επίχρυσα αυγά και διάφορα άλλα δώρα. Αν το βάρος του σώματος του βασιλέως ήτο μικρότερον, τότε πένθος και κατήφεια επεκράτει καθ’ όλον το κράτος. Αν όμως ήτο το αυτό, τότε ο καθείς ήτο ελεύθερος να εωρτάση ή να πενθήση κατά τον λόγον των φιλοβασιλικών ή μισοβασιλικών αυτού αισθημάτων».