Το σχέδιο του Δημάρχου Ηρακλείου Κρήτης κ. Αλέξη Καλοκαιρινού για την ίδρυση Κέντρου Μικρασιατικού Ελληνισμού στον Φάρο
Στον σχεδιασμό της Δημοτικής Αρχής για την ίδρυση και λειτουργία Κέντρου Μικρασιατικού Ελληνισμού στον Φάρο, στη Νέα Αλικαρνασσό, αναφέρθηκε ο Δήμαρχος Ηρακλείου Κρήτης κ. Αλέξης Καλοκαιρινός.
Με αφορμή ερώτηση κατά την ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας στο Δημοτικό Συμβούλιο, ο Δήμαρχος Ηρακλείου Κρήτης, κ. Αλέξης Καλοκαιρινός, ανέφερε πως: «Η δημιουργία του Κέντρου Μικρασιατικού Ελληνισμού στον Φάρο περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα της Δημοτικής Αρχής και έχει την ευρύτερη συναίνεση της κοινωνίας.» και ακόμη τόνισε πως: «Απαιτείται μελέτη και πλήρης χρηματοδότηση, και επειδή το κτήριο έχει πολλά προβλήματα, είναι βέβαιο ότι θα απαιτηθούν πολλά χρήματα. Κάτι που καθιστά απαγορευτικό την πραγματοποίηση του έργου από ίδιους πόρους του Δήμου, γι’ αυτό και η Δημοτική Αρχή επεξεργάζεται το σχέδιο, που θα οδηγήσει σε διεκδίκηση των απαιτούμενων πόρων, μέσα από χρηματοδοτικά προγράμματα.».
Επίσης, ο κ. Αλέξης Καλοκαιρινός επισήμανε πως: «Κανείς δεν αμφισβητεί τη σημασία του έργου. Με δεδομένη τη σύγχρονη Ιστορία και τη συμβολή των Μικρασιατών στην κοινωνία, στην οικονομία, στη διαμόρφωση της φυσιογνωμίας της Κρήτης και του Ηρακλείου ειδικότερα, είναι πραγματικά μια υποχρέωση η διατήρηση της μνήμης.
Έχω και εγώ έχω δουλέψει από το Ιστορικό Μουσείο Κρήτης για το ζήτημα της συμβολής αυτών των ανθρώπων στη ζωή της Κρήτης και ιδιαίτερα του Ηρακλείου του 20ου αιώνα, που αποτέλεσε και το αντικείμενο έκθεσης στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου. Γενικότερα, έχει γίνει πάρα πολύ δουλειά, στην οποία υπάρχουν πολλές συμβολές στη συλλογή μαρτυριών προφορικής ιστορίας. Και, ξέρετε, αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία, διότι οι ίδιοι άνθρωποι, που τους αφορά, πρέπει να εμπλέκονται στις δράσει αυτές.
Αλλά πρέπει να υπάρξει το αποθετήριο όλων αυτών, που είναι το Κέντρο Μικρασιατικού Ελληνισμού, και κάπως έτσι το φανταζόμαστε. Σαν ένα πολύ ζωντανό κομμάτι της πόλης, με εκθεσιακό πυρήνα, για τον οποίο έχουμε μεγάλη ετοιμότητα με βάση την προεργασία που έχει γίνει και εκτός Δήμου και με τη συνδρομή των σωματείων, που είναι πολύ ενεργά και δραστήρια. Και από εκεί και πέρα, θα είναι ένα Κέντρο, που λειτουργεί όπως λειτουργούν τα σύγχρονα μουσεία. Θα έχει περιοδικές εκθέσεις, θα έχει χώρο εκδηλώσεων, θα κάνει πολλά εκπαιδευτικά προγράμματα, θα έχει το εστιατόριό του, το καφέ του, θα είναι ένας χώρος συνάντησης και ευρύτερης σύγκλισης ανθρώπων στον πυρήνα του Μικρασιατικού Πολιτισμού.
Αυτό είναι το γενικό μας πλάνο. Θα επιδιώξουμε, μέσα στο 2024, αυτό να γίνει πιο συγκεκριμένο και να έχει τον χαρακτήρα πρότασης, που θα μπορεί να χρηματοδοτηθεί.
Η Νέα Αλικαρνασσός, γενικά, έχει πολλές ανάγκες και πολλές δυνατότητες. Και εμείς τη βλέπουμε με τις υφιστάμενες ελλείψεις της, αλλά και τη δυναμική, που μπορεί να αποκτήσει όταν θα αλλάξουν τα πράγματα με την απομάκρυνση του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης», που θέτει και ζητήματα οικονομικής μετάβασης, το οποίο μας απασχολεί. Μακροπρόθεσμα, η Νέα Αλικαρνασσός είναι η μεγάλη ευκαιρία για όλον τον Δήμο.».
