ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ ΣΤΟΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ
Sunday | 28 Ιουνίου 2026
Ανατολική Μακεδονία & Θράκη Κοινωνία Τοπική Αυτοδιοίκηση

Εθιμοτυπική Επίσκεψη της Γενικής Πρόξενου της Ρουμανίας στη Θεσσαλονίκη κ. Corina Cretu στον Δήμαρχο Θάσου

Την Τετάρτη 17 Ιουνίου 2026 επισκέφθηκε τη Νήσο Θάσο και τον Δήμαρχο Θάσου, κ. Ελευθέριο Κυριακίδη, η Γενική Πρόξενος της Ρουμανίας στη Θεσσαλονίκη, κ. Corina Cretu, συνοδευόμενη από τη Σύμβουλό της κ. Monica Ioan.
Εργασία Κοινωνία Στερεά Ελλάδα Τοπική Αυτοδιοίκηση

Εκπαίδευση εργαζομένων του Δήμου Χαλκιδέων για εργασίες σε ύψος

Δράσεις εκπαίδευσης του προσωπικού του σε πιστοποιημένα εκπαιδευτικά κέντρα πραγματοποιεί ο Δήμος Χαλκιδέων, με σκοπό τη συνεχή αναβάθμιση του επιπέδου ασφαλείας, την πρόληψη εργατικών ατυχημάτων και την απόκτηση εξειδικευμένων γνώσεων για την ασφαλή εκτέλεση εργασιών υψηλής επικινδυνότητας.
Βιβλίο Θεσσαλία Κοινωνία Μουσική Τοπική Αυτοδιοίκηση

Με επιτυχία και έντονο μουσικό χρώμα από την Παιδική Χορωδία Δήμου Ελασσόνας έγινε η παρουσίαση του βιβλίου: «Η Φανή χωρίς φωνή»

Με μεγάλη συμμετοχή κοινού πραγματοποιήθηκε στην κατάμεστη αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου της Ιεράς Μητροπόλεως Ελασσόνας η παρουσίαση του παιδικού βιβλίου: «Η Φανή χωρίς φωνή», της Συγγραφέα κ. Ελένης Τζιγκούρα, σε διοργάνωση του Δήμου Ελασσόνας.

Μαζικός και «νόστιμος» ο 18ος Διαγωνισμός Πιροσκί της Ευκαρπίας, υπό την αιγίδα του Δήμου Κιλκίς

Η ακαταμάχητη γεύση του πιροσκί, με την αφράτη γέμιση τυριού, έφερε και πάλι την Ευκαρπία Κιλκίς στο προσκήνιο της τοπικής γαστριμαργίας. Η πλατεία του χωριού βούλιαξε για ακόμη μία φορά από κόσμο με γνώριμους, αλλά και νέους επισκέπτες από την ευρύτερη περιοχή, να παίρνουν θέση δίπλα στα περίπτερα για να δοκιμάσουν το εκλεκτό ποντιακό έδεσμα και να ψηφίσουν στη συνέχεια τον καλύτερο παρασκευαστή.

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 3ο Kefalonian Tratarisma-Φεστιβάλ Γαστρονομίας και Οίνου Κεφαλονιάς, στον Θαλασσόμυλο Αργοστολίου

Με εξαιρετική προσέλευση κοινού και ιδιαίτερα θερμή ανταπόκριση από κατοίκους και επισκέπτες του νησιού πραγματοποιήθηκε το 3ο Kefalonian Tratarisma-Φεστιβάλ Γαστρονομίας και Οίνου Κεφαλονιάς, στον Θαλασσόμυλο Αργοστολίου.

Στο επίκεντρο των γεύσεων για τρίτη χρονιά οι σαρακατσάνικες πίτες στον Δήμο Κιλκίς

Η Ορχήστρα του κ. Γιώργου Μαλλιαχόβα έδωσε στη συνέχεια το παράγγελμα για την κορύφωση της γευστικής εμπειρίας με σαρακατσάνικους χορούς.«Οι Σαρακατσάνικες πίτες», ένα δρώμενο, που αποσκοπεί στην προβολή και διάδοση της πλούσιας πολιτιστικής και λαογραφικής κληρονομιάς των Σαρακατσαναίων, εντάχθηκαν για τρίτη συνεχή χρονιά στο...
Δυτική Ελλάδα Κοινωνία Μουσική Τοπική Αυτοδιοίκηση Υγεία

«ΦΩΣ και ΕΛΠΙΔΑ»: Δύο μοναδικές βραδιές μουσικής και προσφοράς για τη «Φλόγα» Ναυπάκτου

Για δύο ημέρες η μουσική συνάντησε την προσφορά σε έναν χώρο ιδιαίτερου συμβολισμού, στέλνοντας ένα δυνατό μήνυμα αγάπης και στήριξης προς τα παιδιά και τις οικογένειες, που δίνουν τη δική τους γενναία μάχη. Και οι δύο βραδιές ήταν αφιερωμένες στη μνήμη της μικρής Αναστασίας, που αγαπούσε τη μουσική. Η σκέψη της συνόδευσε κάθε νότα και έδωσε στη διοργάνωση ακόμη βαθύτερο νόημα: να σταθούμε όλοι μαζί, με αγάπη και πράξεις, δίπλα σε κάθε παιδί και κάθε οικογένεια, που χρειάζεται δύναμη και ελπίδα.Στις μουσικές βραδιές παραβρέθηκαν, μεταξύ άλλων, ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου...
Ελληνική Οικονομία Θεσσαλονίκη Κοινωνία Τοπική Αυτοδιοίκηση

Το περίπτερό της στη Δ.Ε.Θ. εγκαινίασε η Κ.Ε.Δ.Ε. – Η θέση της για τις πρωθυπουργικές εξαγγελίες

Με ισχυρή πολιτική παρουσία και τη συμμετοχή πλήθους πολιτών η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος (Κ.Ε.Δ.Ε.) εγκαινίασε το περίπτερό της στην 89η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Η στιγμή αυτή δεν ήταν μια τυπική εκδήλωση• ήταν μια ισχυρή δήλωση ευθύνης: Η Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση δεν είναι απλώς θεσμός, αλλά ο ζωντανός πυρήνας της ελληνικής κοινωνίας, η δύναμη που κρατά την κοινωνική συνοχή, στηρίζει τον πολίτη και δίνει άμεσες λύσεις εκεί όπου η καθημερινότητα το απαιτεί.

Κατά την ομιλία του, ο Πρόεδρος της Κ.Ε.Δ.Ε. και Δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης, κ. Λάζαρος Κυρίζογλου, παρουσίασε τον νέο εθνικό στόχο της Αυτοδιοίκησης για την Ελλάδα του 2035: μια χώρα, που θα προσφέρει ίσες ευκαιρίες προόδου, ανάπτυξης και ευημερίας σε κάθε πολίτη, χωρίς αποκλεισμούς και ανισότητες.
Ο κ. Κυρίζογλου υπογράμμισε με έμφαση πως η Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί πλέον να παραμένει θεατής, λέγοντας πως. «Η Κ.Ε.Δ.Ε. αναλαμβάνει την πρωτοβουλία συγκρότησης μιας Ισχυρής Συμμαχίας Ευθύνης μεταξύ Αυτοδιοίκησης, Κεντρικού Κράτους και Κοινωνίας των Πολιτών, ώστε να μπουν γερές βάσεις για την Ελλάδα της επόμενης δεκαετίας. Ήρθε η ώρα η Αυτοδιοίκηση να έχει ουσιαστικό ρόλο στις μεγάλες εθνικές αποφάσεις.».
Παράλληλα, έθεσε στο επίκεντρο τις μεγάλες προκλήσεις, που αντιμετωπίζουν οι Δήμοι, και ανάδειξε τις πάγιες διεκδικήσεις της Κ.Ε.Δ.Ε. για μια ουσιαστικά αποκεντρωμένη και δημοκρατική δημόσια διοίκηση, που θα λειτουργεί με σεβασμό στον πολίτη και στις τοπικές κοινωνίες. Στο πλαίσιο αυτό, η Κ.Ε.Δ.Ε. παρουσίασε 16 στρατηγικές προτεραιότητες, από τη χρηματοδότηση και την ενίσχυση προσωπικού έως την κλιματική ανθεκτικότητα, την κοινωνική πολιτική και την ενεργειακή μετάβαση.
Το σύνθημα: «Επιτέλους, Αυτοδιοίκηση», εκπέμπει ένα σαφές πολιτικό μήνυμα: η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν ζητά απλώς, αλλά διεκδικεί αποφασιστικά τον ρόλο που της αξίζει.
Στην εκδήλωση, από πλευράς της πολιτικής ηγεσίας παρέστησαν, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Εσωτερικών κ. Θεόδωρος Λιβάνιος, ο υφυπουργός Εσωτερικών κ. Βασίλειος Σπανάκης, ο Γενικός Γραμματέας κ. Σάββας Χιονίδης, ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Αθανάσιος Πετραλιάς και ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Μανώλης Γραφάκος, οι οποίοι απηύθυναν τον δικό τους χαιρετισμό.
Η Κ.Ε.Δ.Ε. δεν περιορίστηκε μόνο σε πολιτικά μηνύματα. Έστειλε και ένα βαθιά ανθρώπινο μήνυμα, τιμώντας τη Δύναμη της Θέλησης. Όπως τόνισε ο κ. Κυρίζογλου, «τίποτα δεν μπορεί να αντισταθεί στη θέληση του ανθρώπου». Στο πλαίσιο αυτό, τιμήθηκε ο συμπολίτης μας Τριαντάφυλλος Ηλιάδης, που, παρά τις σωματικές δυσκολίες, κατάφερε να αναδειχθεί σε Ζωγράφο διεθνούς φήμης, ζωγραφίζοντας με το στόμα. Μας εμπνέει, μας διδάσκει ότι ο άνθρωπος δεν πρέπει να τα παρατάει ποτέ και ότι η δύναμη της θέλησης μπορεί να γκρεμίσει κάθε εμπόδιο.».
Η φετινή παρουσία της Κ.Ε.Δ.Ε. στη Δ.Ε.Θ. κατέστησε ξεκάθαρο πως η Αυτοδιοίκηση είναι η ραχοκοκαλιά της κοινωνικής συνοχής και η κινητήρια δύναμη για μια Ελλάδα πιο δίκαιη, πιο ισχυρή, πιο κοντά στον πολίτη.

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία-παρέμβαση του Προέδρου της Κ.Ε.Δ.Ε. και Δημάρχου Αμπελοκήπων-Μενεμένης, κ. Λάζαρου Κυρίζογλου:
«Ο νέος εθνικός στόχος της Κ.Ε.Δ.Ε., για την Ελλάδα του 2035.
Μια Ελλάδα, που θα εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες για πρόοδο, ευημερία, καλύτερη καθημερινότητα σε κάθε πολίτη της, ανεξάρτητα σε ποιον τόπο της Πατρίδας μας ζει.
Αναλαμβάνουμε την πρωτοβουλία για να συγκροτήσουμε μια Ισχυρή Συμμαχία Ευθύνης μεταξύ Αυτοδιοίκησης, Κεντρικού Κράτους και Κοινωνίας των Πολιτών, για την Ελλάδα της επόμενης δεκαετίας.
Ο ρόλος της Αυτοδιοίκησης σε Ελλάδα και Ευρώπη.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα αποτελεί έναν από τους θεμελιώδεις πυλώνες του σύγχρονου Κράτους. Στο Σύνταγμα της χώρας μας προβλέπεται στο άρθρο 102 το αυτοδιοίκητο των Δήμων και η υποχρέωση της Πολιτείας να τους παρέχει τα κατάλληλα οικονομικά και θεσμικά εργαλεία για να ανταποκρίνονται με επάρκεια στον θεσμικό τους ρόλο. Υποχρέωση, που, δυστυχώς, παραμένει μόνο στα χαρτιά, γι’ αυτό διαχρονικό ζητούμενο της Αυτοδιοίκησης και της Κ.Ε.Δ.Ε. προς όλες τις κυβερνήσεις, ανεξαρτήτως κομμάτων, εξακολουθεί να παραμένει το αίτημά μας, που αποτυπώνεται στο κεντρικό μας μήνυμα: «Επιτέλους, Αυτοδιοίκηση».
Στην Ευρώπη, η Αυτοδιοίκηση αποτελεί, αντίθετα, έναν από τους θεμελιώδεις πυλώνες της Δημοκρατίας, αλλά και της Οικονομικής Ανάπτυξης και Κοινωνικής Συνοχής. Σε όλα τα σύγχρονα ευρωπαϊκά κράτη εδώ και δεκαετίες το μοντέλο διακυβέρνησης, που έχει υιοθετηθεί, προβλέπει την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με μεταφορά αρμοδιοτήτων και πόρων από τα κεντρικά κράτη προς τις Περιφέρειες και στους Δήμους.
Είμαστε ο θεσμός, που βρίσκεται διαρκώς δίπλα στον πολίτη.
Η Αυτοδιοίκηση σηκώνει πολλά βάρη από το παρελθόν.
Η κατάσταση σε βάρος της Αυτοδιοίκησης επιδεινώθηκε την περίοδο της δεκαετούς κρίσης, της περιόδου 2010-19, αλλά και τα χρόνια που ακολούθησαν, όπου πέραν των άλλων, οι Δήμοι υποχρεώθηκαν να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες μιας σειράς επιλογών, που έγιναν σε κεντρικό επίπεδο. Επιλογές όπως:
• Η κατακόρυφη μείωση των εσόδων τους (ως 60% στους Κ.Α.Π.) λόγω των μνημονίων και κατάργησης θεσμοθετημένων πόρων τους. Οι δήμοι σήκωσαν την περίοδο εκείνη το κύριο βάρος της δημοσιονομικής εξυγίανσης της χώρας.
• Η κατακόρυφη αύξηση των λειτουργικών τους εξόδων για μια σειρά από λόγους.
• Η επιμονή σε ένα συγκεντρωτικό μοντέλο λειτουργίας, που δεν ξεκαθαρίζει με σαφήνεια τις ευθύνες και τις αρμοδιότητες των δήμων σε σχέση με τους άλλους βαθμούς διοίκησης.
• Η απογύμνωσή τους από πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό, αφού τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας της σταδιακής αποχώρησης προσωπικού από τους Ο.Τ.Α., οι Δήμοι καλούνται να ανταποκριθούν σε περισσότερες αρμοδιότητες, ευθύνες και υποχρεώσεις, λειτουργώντας με, τουλάχιστον, 25% λιγότερο προσωπικό.

Σήμερα, παρά το γεγονός ότι η χώρα εισήλθε σε μια περίοδο υγιούς δημοσιονομικής κατάστασης και τα έσοδα του κράτους έχουν βελτιωθεί θεαματικά, οι Δήμοι εξακολουθούν να αντιμετωπίζονται ως «φτωχός συγγενής». Δεν συμμετέχουν ισότιμα στη διανομή του «μερίσματος ανάπτυξης» της χώρας και εξαρτώνται από την καταβολή έκτακτων οικονομικών ενισχύσεων από το Κράτος, προκειμένου να καταφέρουν να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς τους και να λειτουργήσουν.
Χρειάζεται, λοιπόν, να επαναπροσδιορίσουμε άμεσα τη σχέση συνεργασίας μεταξύ Κεντρικού Κράτους και Αυτοδιοίκησης με όρους ειλικρίνειας, ισοτιμίας και ευθύνης.
Τα προηγούμενα χρόνια έγιναν πολλά, σε συνεργασία με την Κυβέρνηση.
• Διασφαλίστηκε η κυβερνησιμότητά μας, με την αλλαγή του συστήματος διεξαγωγής των αυτοδιοικητικών εκλογών, που διεκδικήσαμε ως Κ.Ε.Δ.Ε..
• Πετύχαμε σημαντική αύξηση των πόρων προς την Ααυτοδιοίκηση μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (Κ.Α.Π.), μετά από μια υπερ-δεκαετή περίοδο κατακόρυφης μείωσής τους. Την περίοδο 2020-2025, οι πόροι των δήμων, που προέρχονται από Κ.Α.Π. λειτουργικών, επενδυτικών και ειδικών δαπανών, αυξήθηκαν πάνω από 35%, σε σχέση με την τριετία 2017-2019. Όμως οι αυξήσεις αυτές υπερκαλύφθηκαν από το λειτουργικό κόστος μας και τις επιπλέον αρμοδιότητες.
• Διεκδικήσαμε και εξασφαλίσαμε από το Υπουργείο Εσωτερικών έκτακτες επιχορηγήσεις, ύψους άνω του 1,5 δις ευρώ, για να καλυφθούν έκτακτες ανάγκες των δήμων.
• Οι Δήμοι έχουν στη διάθεσή τους περισσότερα χρήματα για να εκτελέσουν αναγκαία έργα, αξιοποιώντας πόρους από χρηματοδοτικά προγράμματα όπως το «Αντώνης Τρίτσης», το Ε.Σ.Π.Α., το Ταμείο Ανάκαμψης, το Πράσινο Ταμείο, το Πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», αλλά και ειδικά προγράμματα («Οδική Ασφάλεια», «Εκσυγχρονισμός των Κ.Ε.Π.», «Ηλέκτρα» κ.λπ.).
• Ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που η επεξεργασία του ολοκληρώνεται, θα βοηθήσει στην καλύτερη λειτουργία των δήμων. Δεν αποτελεί τη μεγάλη μεταρρύθμιση, που περιμέναμε, όσον αφορά ένα διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας του Κράτους, που θα στηριζόταν στην αποκέντρωση και στο ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων μεταξύ των διαφόρων βαθμίδων λειτουργίας του. Όμως, αποτελεί ένα γενναίο βήμα μπροστά για να αντιμετωπιστεί η πανσπερμία Νόμων, Π.Δ., Β.Δ., Α.Ν., Υ.Α. και Κ.Υ.Α., που είναι περισσότεροι από 500. Η πολυνομία είναι αυτή, που «τρέφει» την γραφειοκρατία, η γραφειοκρατία δημιουργεί καθυστερήσεις και οι καθυστερήσεις αυξάνουν το κόστος λειτουργίας των δήμων.
• Για πρώτη φορά η Αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού αποκτά κοινό κώδικα. Κατά συνέπεια, ο νέος κώδικας θα συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία μας.
• Θεωρούμε, επίσης, θετικό το γεγονός ότι η Κυβέρνηση προτείνει τώρα και όχι την τελευταία στιγμή ένα εκλογικό σύστημα ενός γύρου, που δίνει αυτοδυναμία στην παράταξη, που εκλέγει τον Δήμαρχο.

Διεκδικούμε, όμως, ένα άλλο Κράτος, πιο αποκεντρωμένο, πιο αποτελεσματικό, πιο διαφανές, πιο φιλικό στους πολίτες.
Θέτουμε στον διάλογό μας με το Κεντρικό Κράτος και τις τοπικές κοινωνίες 16 μεγάλες προτεραιότητες.
Η Κ.Ε.Δ.Ε., με αφετηρία το Συνέδριο της Κ.Ε.Δ.Ε. του Νοεμβρίου του 2024, διαμόρφωσε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο θέσεων και διεκδικήσεων, που θα επιτρέψει στους Δήμους μας να κάνουν μια πραγματική επανεκκίνηση. Ένα πλαίσιο πολιτικών, που θα κάνει πράξη το Αυτοδιοίκητο των Δήμων.
Για να αποκτήσει ουσιαστικό περιεχόμενο το μήνυμα «ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ», θέτουμε στον διάλογό μας με την Κυβέρνηση ένα σχέδιο 16 μεγάλων προτεραιοτήτων.

  1. Επαρκής χρηματοδότηση των Δήμων, με βάση τις ευθύνες και τις αρμοδιότητες, που έχουν αναλάβει.
  2. Ολοκλήρωση του Νέου Κώδικα Αυτοδιοίκησης και Νέα Κατανομή Αρμοδιοτήτων μεταξύ των φορέων του Κράτους, με ξεκάθαρους ρόλους και ευθύνες, χωρίς επικαλύψεις, με βάση τις αρχές της αποκέντρωσης, της εγγύτητας και της αποτελεσματικότητας.
  3. Ενίσχυση των Δήμων με το αναγκαίο προσωπικό, μέσα από την υλοποίηση ενός εκτεταμένου προγράμματος προσλήψεων.
  4. Κατάρτιση και εκτέλεση ενός ολοκληρωμένου Προγράμματος για την αναβάθμιση και ενίσχυση των Τοπικών Υποδομών.
  5. Ολοκληρωμένο πρόγραμμα Υποστήριξης των Μικρών Ορεινών και Νησιωτικών Δήμων, με βάση την πρόταση που η Κ.Ε.Δ.Ε. έχει υποβάλει.
  6. Ισότιμη συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης Α΄ Βαθμού στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση των προγραμμάτων, που χρηματοδοτούνται από Ευρωπαϊκούς Πόρους.
  7. Εξασφάλιση χρηματοδότησης και υλοποίηση προγράμματος για την ενίσχυση της σχολικής στέγης, σε συνδυασμό με το Πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», με αναβαθμισμένο ρόλο των Δήμων στον σχεδιασμό και στην υλοποίησή του.
  8. Υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου εθνικού σχεδίου διαχείρισης των υδάτων σε όλη τη χώρα, με ουσιαστικό ρόλο στην Αυτοδιοίκηση, με πρόβλεψη όχι μόνον για το πόσιμο νερό, αλλά και για το νερό που χρησιμοποιείται για αρδευτικούς σκοπούς. Διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα της πολιτικής ύδρευσης.
  9. Αναγνώριση του κύριου ρόλου της Αυτοδιοίκησης όσον αφορά στην πολεοδομική πολιτική και στους κανόνες, που αφορούν στην εικόνα και λειτουργία των πόλεών μας. Καμία μεταφορά των Υ.ΔΟΜ. στο Κεντρικό Κράτος.
  10. Υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου εθνικού σχεδίου για την πράσινη διαχείριση των απορριμμάτων, που θα λαμβάνει υπόψη τις τοπικές ιδιαιτερότητες και θα αναγνωρίζει την ανάγκη για ουσιαστική συμμετοχή των Δήμων στο ζήτημα αυτό. Άξονες του σχεδιασμού θα πρέπει να είναι η μείωση, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση, διαλογή στην πηγή, η αρχή «πληρώνω όσο πετάω», με τελευταίο κρίκο την ενεργειακή αξιοποίηση, με συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
  11. Ενίσχυση του τοπικού Κοινωνικού Κράτους και αναγνώριση του πρωταγωνιστικού ρόλου της Αυτοδιοίκησης στην υλοποίηση στοχευμένων κοινωνικών προγραμμάτων.
  12. Ενίσχυση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με μέσα, προσωπικό και οικονομικούς πόρους, για τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.
  13. Υλοποίηση στοχευμένων πολιτικών, σε συνεργασία με το Κεντρικό Κράτος και τις Περιφέρειες, για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Κρίσης.
  14. Κατάρτιση και υλοποίηση ενός νέου Εθνικού Σχεδίου για την αντιμετώπιση του Δημογραφικού Προβλήματος, με στοχευμένες παρεμβάσεις σε τοπικό επίπεδο.
  15. Ενεργός συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης στον σχεδιασμό και στην εφαρμογή της εθνικής ενεργειακής πολιτικής.
  16. Αναβάθμιση της καταστατικής θέσης των αιρετών της Αυτοδιοίκησης, με όρους ισοτιμίας σε σχέση με το υπόλοιπο πολιτικό προσωπικό της χώρας.

Οι Θέσεις και οι διεκδικήσεις της Κ.Ε.Δ.Ε. αναφέρονται αναλυτικά στο Ψήφισμα του Συνεδρίου της Ρόδου (Νοέμβριος 2024), σε αποφάσεις του Δ.Σ., καθώς και στο υπόμνημα, που κατατέθηκε στον πρωθυπουργό, ενόψει της διεξαγωγής της Δ.Ε.Θ., τον Σεπτέμβριο του 2025.
Οι θέσεις αυτές αποτελούν αντικείμενο διαρκούς διαβούλευσης μεταξύ των αιρετών εκπροσώπων της Αυτοδιοίκησης, του Κεντρικού Κράτους, των κομμάτων και της κοινωνίας των πολιτών.
Είναι η πρότασή μας για να βάλουμε τις ισχυρές βάσεις για μια Ελλάδα, που θα εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες για πρόοδο, ευημερία, καλύτερη καθημερινότητα σε κάθε πολίτη της, ανεξάρτητα σε ποιον τόπο της Πατρίδας μας ζει.
Στο πλαίσιο αυτό αναλαμβάνουμε την πρωτοβουλία για να συγκροτήσουμε μια Ισχυρή Συμμαχία Ευθύνης, μεταξύ Αυτοδιοίκησης, Κεντρικού Κράτους και Κοινωνίας των Πολιτών, για την Ελλάδα της επόμενης δεκαετίας.».

Επίσης, η θέση της Κ.Ε.Δ.Ε. για τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στη Δ.Ε.Θ. έχει ως εξής:

  1. Θεωρούμε απολύτως θετικά τα φορολογικά μέτρα, που δίνουν έμφαση στη στήριξη των νέων εργαζομένων, καθώς και των οικογενειών με παιδιά. Σε μια περίοδο, που το δημογραφικό αναδεικνύεται σε απειλή ακόμη και για την ύπαρξη της χώρας μας μελλοντικά, οι αντοχές των οικογενειών δοκιμάζονται από το υψηλό κόστος ζωής και οι νέοι της Πατρίδας μας αναζητούν στο εξωτερικό ένα καλύτερο μέλλον, αυτά τα μέτρα θα συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των προβλημάτων. Είναι σημαντικό επιπλέον το γεγονός ότι τα μέτρα αυτά έχουν μόνιμο χαρακτήρα και βρίσκονται εντός των δημοσιονομικών πλαισίων της εθνικής οικονομίας.
  2. Εξίσου σημαντική είναι η μείωση του Φ.Π.Α. κατά 30% στα ακριτικά νησιά κάτω των 20.000 κατοίκων. Το συγκεκριμένο μέτρο, που σήμερα ισχύει μόνο σε 5 νησιά, επεκτείνεται και σε δεκάδες άλλα. Από τη Λήμνο μέχρι την Κάρπαθο και από τη Σαμοθράκη μέχρι το Καστελόριζο. Το μέτρο θα συμβάλλει στην τόνωση των τοπικών οικονομιών σε αυτούς τους μικρούς νησιωτικούς δήμους, με θετικές επιπτώσεις στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, στην τοπική ανάπτυξη και απασχόληση. Η Κ.Ε.Δ.Ε. προτείνει η μείωση του Φ.Π.Α. να ισχύσει για λόγους δικαιοσύνης και ισόρροπης ανάπτυξης και για τα μικρά νησιά του Ιονίου.
  3. Προς τη σωστή κατεύθυνση είναι οι εξαγγελίες για την επιτάχυνση σημαντικών θεσμικών μεταρρυθμίσεων, όπως η ολοκλήρωση του Κτηματολογίου και των χωροταξικών πλαισίων. Η ολοκλήρωση των χωροταξικών πλαισίων αποτελούσε, άλλωστε, εδώ και πολλά χρόνια, ένα από τα βασικά αιτήματα της Κ.Ε.Δ.Ε., θεωρώντας ότι αποτελεί βασική προϋπόθεση για την υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων, την ενίσχυση της διαφάνειας και της ασφάλειας δικαίου για πολίτες και επιχειρήσεις, αλλά και την προστασία του περιβάλλοντος.
  4. Η Κ.Ε.Δ.Ε. υιοθετεί, επίσης, την ανάγκη για τη λειτουργία σύγχρονων Πολεοδομιών, οι οποίες, όμως, κατά την άποψή μας πρέπει να λειτουργούν ως αρμοδιότητα και ευθύνη των Δήμων, και όχι στην αρμοδιότητα του Κτηματολογίου όπως εξαγγέλθηκε. Για τα φαινόμενα διαφθοράς, που πράγματι εμφανίζονται στη λειτουργία κάποιων Πολεοδομιών, δεν ευθύνεται το γεγονός ότι μέχρι σήμερα ανήκαν στην ευθύνη των δήμων, αλλά σε άλλες πολύχρονες παθογένειες του Κράτους. Παθογένειες, όπως:
    ● Η έλλειψη χωροταξικών σχεδίων και η ανυπαρξία ενός ξεκάθαρου πλαισίου, που θα επιτρέπει σε πολίτες και επενδυτές να γνωρίζουν που μπορούν να χτίσουν τι και με ποιους όρους. Δεν ευθύνονται οι Δήμοι, αλλά το Κεντρικό Κράτος, που δεν έχουν καταρτιστεί ακόμη τα σχέδια αυτά.
    ● Την αδιαφάνεια και τη διαφθορά στις Πολεοδομίες την εκτρέφει, επίσης, η πολυνομία και η έλλειψη ξεκάθαρων αρμοδιοτήτων μεταξύ των βαθμίδων του Κράτους. Και για την κατάσταση αυτή αποκλειστικά την ευθύνη την έχει το Κεντρικό Κράτος, και όχι οι Δήμοι.
    ● Η υποστελέχωση των Πολεοδομιών. Δεν ευθύνονται οι Δήμοι για το γεγονός ότι εδώ και πολλά χρόνια οι Πολεοδομίες είναι υποστελεχωμένες και δεν διαθέτουν το απαραίτητο επιστημονικό προσωπικό για να ανταποκριθούν στις ευθύνες τους. Δεν εγκρίνουν οι Δήμοι τις προσλήψεις, αλλά το Κεντρικό Κράτος.
    ● Η ψήφιση αντισυνταγματικών νομοσχεδίων. Ασφαλώς δεν ευθύνονται οι Δήμοι, αλλά το Κεντρικό Κράτος, για την ψήφιση νομοσχεδίων, όπως ο πρόσφατος Ν.Ο.Κ., που κρίνονται ως αντισυνταγματικοί, καταπίπτουν στο ΣτΕ και δημιουργούν αναταραχή στη συγκεκριμένη αγορά. Δεν αντιλαμβανόμαστε πώς το Κεντρικό Κράτος θα κάνει καλύτερα τη δουλειά όσον αφορά στις πολεοδομίες, όταν σε δικά του λάθη και παραλείψεις οφείλονται προβλήματα, όπως η μη ολοκλήρωση ως σήμερα της λειτουργίας του Κτηματολογίου, η έλλειψη χωροταξικών πλαισίων, η προώθηση και ψήφιση αντισυνταγματικών νομοθετικών ρυθμίσεων κ.λπ..
    Οι Δήμοι μπορούν, αν έχουν τα κατάλληλα θεσμικά εργαλεία και το προσωπικό, να λειτουργήσουν καλύτερα από όλες τις Πολεοδομίες, με μεγαλύτερη διαφάνεια και αποτελεσματικότητα.
  5. Η Κ.Ε.Δ.Ε. συμφωνεί ότι αποτελεί θεσμική προτεραιότητα η μεταρρύθμιση στον τομέα της ενέργειας, όπου είναι κρίσιμο οι παρεμβάσεις που θα προωθηθούν να λαμβάνουν υπόψη και να προτεραιοποιούν τη συμμετοχή των Δήμων στο μοντέλο των ενεργειακών κοινοτήτων. Επίσης, πρέπει να προβλέπουν τη διαμόρφωση ενός μόνιμου μηχανισμού μείωσης του ενεργειακού κόστους για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
  6. Η Κ.Ε.Δ.Ε. θεωρεί, επίσης, πως πρέπει να αποτελέσει θεσμική προτεραιότητα για την κυβέρνηση η προώθηση της μεταρρύθμισης του μοντέλου λειτουργίας του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης. Με αφετηρία τη θέσπιση του Νέου Κώδικα, που βρίσκεται σε διαδικασία παρουσίασης, θεωρούμε πως πρέπει το επόμενο διάστημα να προχωρήσει η διαμόρφωση του νέου νομοθετήματος, μέσα από το οποίο θα ξεκαθαρίζονται οι αρμοδιότητες και θα προβλέπεται η επαρκής χρηματοδότηση των Δήμων με τους οικονομικούς πόρους, που θα τους επιτρέπουν να ανταποκρίνονται με επάρκεια, στις αυξημένες τους αρμοδιότητες. Πιστεύουμε ότι μέσα από την αύξηση των πόρων, που δίνονται μέσω των Κ.Α.Π., θα συμμετέχουν δίκαια και οι Δήμοι στη διανομή του μερίσματος ανάπτυξης και σταθερότητας, που έχει πετύχει η χώρα μας.
  7. Επιπλέον, θεωρούμε ότι παραμένει ανοιχτή η ανάγκη για πρόσθετες παρεμβάσεις:
  • Στο ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων σε εθνικό επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη τον συνταγματικά κατοχυρωμένο ρόλο της Αυτοδιοίκησης στον τομέα αυτόν.
  • Στην κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου εθνικού σχεδίου για τη διαχείριση των υδάτων, όπου και εδώ η γνώμη και η συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης θα πρέπει να είναι στρατηγικού χαρακτήρα.
  • Στην κάλυψη των κενών θέσεων στο προσωπικό των Δήμων, ιδιαίτερα των εξειδικευμένων θέσεων επιστημονικού προσωπικού, που έχουν ανάγκη οι μικροί ορεινοί και νησιωτικοί δήμοι, για να συμμετάσχουν ισότιμα στην κατανομή, διαχείριση και αξιοποίηση εθνικών και ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Αλλά και οι μεγαλύτεροι δήμοι, για τη στελέχωση ανταποδοτικών υπηρεσιών.

Η Κ.Ε.Δ.Ε. στηρίζει κάθε πρωτοβουλία, που ενισχύει την ανάπτυξη, την προστασία του περιβάλλοντος, την εξυπηρέτηση του πολίτη και την κοινωνική συνοχή.
Ταυτόχρονα, όμως, δεν διαπραγματεύεται το δικαίωμά της να διεκδικεί πολιτικές, που ενισχύουν το κύρος του αυτοδιοικητικού θεσμού και προωθούν τα συμφέροντα των πολιτών των τοπικών μας κοινωνιών.