Το Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε. για το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού 2024
Τα αιτήματα της Κ.Ε.Δ.Ε. για την οικονομική επιβίωση των δήμων παραμένουν επίκαιρα και ισχυρά και χρήζουν άμεσης επίλυσής τους. Αυτό το συμπέρασμα συνάγεται από τη χθεσινή συζήτηση στο Διοικητικό Συμβούλιο της Κ.Ε.Δ.Ε., όπου αναλύθηκαν τα νέα δεδομένα, που εισάγει το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού 2024.
Σύμφωνα με το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού, το 2024 προβλέπεται υπερδιπλάσια μεγέθυνση του Α.Ε.Π. της χώρας σε σύγκριση με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ωστόσο, «τα καλά νέα» για την οικονομία του κεντρικού κράτους δεν αντανακλώνται και στα οικονομικά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
«Είναι καιρός, με βάση την «άνοιξη» που διαφαίνεται, σύμφωνα με το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού, στην οικονομία της χώρας σε ό,τι αφορά στα έσοδα του κεντρικού κράτους, να υπάρξει και αντίστοιχη «άνοιξη» και για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.», τόνισε μεταξύ άλλων ο Πρόεδρος της Κ.Ε.Δ.Ε. κ. Λάζαρος Κυρίζογλου, θέτοντας ως προτεραιότητα «να καταργηθεί η μνημονιακή διάταξη, που αναστέλλει την ισχύ του άρθρου 259 του Ν. 3852/2010 και να αποδοθούν στους δήμους οι θεσμοθετημένοι πόροι.».
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού προκύπτει ότι το 2024 η αύξηση των τρεχουσών και λοιπών κεφαλαιακών μεταβιβάσεων ανέρχεται σε 203 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, μεταξύ Κρατικών Προϋπολογισμών 2023 και 2024 μόνο από την αύξηση των τριών φόρων, που χρηματοδοτούν τους Κ.Α.Π. (Φ.Π.Α. 2.073 εκ. ευρώ, ΕΝΦΙΑ 107 εκ. ευρώ, Φόρος Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων 3.786 εκ. ευρώ) η αύξηση των πόρων των δήμων θα έπρεπε να προβλέπεται να είναι, περίπου, 1.056 εκ. ευρώ.
Η Κ.Ε.Δ.Ε. επισημαίνει πως μόνο η αύξηση του κόστους μισθοδοσίας των υπαλλήλων των δήμων, που ορθώς έγινε, αναμένεται να ανέλθει στα 210 εκ. ευρώ, ενώ σε αυτό το ποσό θα πρέπει να προστεθούν και τα 58 εκ. ευρώ αύξηση των επενδυτικών δαπανών, που στο μεγαλύτερο μέρος τους αναμένεται να χρηματοδοτηθούν από τις κεφαλαιακές μεταβιβάσεις.
Επίσης, σύμφωνα με την ανάλυση της Επιτροπής Οικονομικών της Κ.Ε.Δ.Ε., στο Προσχέδιο Προϋπολογισμού δεν αναφέρεται μηχανισμός κάλυψης του ενεργειακού κόστους των δήμων, αλλά και των πληθωριστικών πιέσεων. Ακόμη, δεν υπάρχει πρόβλεψη μεταβιβάσεων για την πρόληψη φυσικών καταστροφών και την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών τους για τους δήμους.
Τα ερωτηματικά που προκύπτουν από τα παραπάνω και διατυπώνονται από το Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε. είναι τα εξής:
Αφού η οικονομία βρίσκεται σε ανάκαμψη, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση γιατί ισχύουν ακόμη μνημονιακές δεσμεύσεις και περιορισμοί;
Αφού το 2023 παρατηρήθηκε μία γενναία αύξηση των εσόδων των τριών φόρων, που χρηματοδοτούν τους Κ.Α.Π., η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν δικαιούται μερίδιο αυτής της αύξησης;
Το Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε. ζητά:
- Την χωρίς όρους εφαρμογή του Ν. 3852/2010.
- Την άμεση έναρξη διαπραγματεύσεων για τα παρακρατηθέντα νέας γενιάς.
- Ειδική γραμμή στο Ταμείο Ανάκαμψης για έργα των δήμων και ειδική γραμμή στο Π.Δ.Ε. για έργα πρόληψης ειδικών καταστροφών.
Επιπλέον, αντιμέτωποι με το σοβαρό πρόβλημα της απόδοσης του τέλους ταφής απορριμμάτων έρχονται οι δήμοι, καθώς το 2024 θα κληθούν να εισπράξουν και να αποδώσουν συσσωρευμένα ποσά για την τριετία 2022-2024.
Όπως επισημάνθηκε στο Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε., η καταβολή του τέλους ταφής απορριμμάτων είχε ανασταλεί για δύο χρόνια, αλλά το 2024 οι δήμοι καλούνται να καταβάλλουν υπέρογκα ποσά, ενώ, χωρίς δική τους ευθύνη, δεν έχουν εξασφαλιστεί ακόμη οι αναγκαίες υποδομές για την ορθή διαχείριση των απορριμμάτων.
Η Κ.Ε.Δ.Ε. ζητά να υπάρξει ρύθμιση του θέματος, διότι δεν είναι δυνατόν να προχωρήσουν οι δήμοι σε αυξήσεις των δημοτικών τελών όταν η ακρίβεια πλήττει τους πολίτες.
Ακόμη, το Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε. ζητά να υπάρξει άμεσα νομοθετική ρύθμιση, με την οποία θα δίνεται η δυνατότητα στους δήμους να αποπληρωθούν τα συσσωρευμένα ποσά των τοκοχρεωλυσίων, η αποπληρωμή των οποίων είχε ανασταλεί λόγω «covid», σε βάθος δεκαετίας, όπως, άλλωστε, συμφωνεί και το ίδιο το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.