Τιμήθηκαν από τη Δημοτική Αρχή της Πάτρας οι απαγχονισμένοι Αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης στις 9/5/1944 από τους Γερμανούς
Η Δημοτική Αρχή της Πάτρας, τιμώντας και φέτος την ηρωική πάλη του λαού της πόλης και υπερασπιζόμενη την ιστορική αλήθεια, πραγματοποίησε σήμερα το πρωί, Πέμπτη 9 Μαΐου 2024, εκδήλωση τιμής και μνήμης των Αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης, που απαγχονίστηκαν εκεί στις 9 Μαΐου 1944, από τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής και τους ντόπιους συνεργάτες τους.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με ομιλία από τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου, κ. Χρήστο Κορδά, και συνεχίστηκε με κατάθεση στεφάνων, από τον Δήμαρχο Πατρέων κ. Κώστα Πελετίδη, τον Αναπληρωτή Περιφερειάρχη κ. Χαράλαμπο Μπονάνο, τη Γραμματέα της Πανελλήνιας Ένωσης Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης και Δημοκρατικού Στρατού-Παράρτημα Πάτρας (Π.Ε.Α.Ε.Α.) κ. Κική Λεβεντάκου, τον κ. Κώστα Κόντη εκ μέρους του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Π.Σ. Αχαΐας, τον Πρόεδρο του Εργατικού Κέντρου Πάτρας κ. Δημήτρη Μαρμούτα, την Πρόεδρο του Γορτυνιακού Συνδέσμου Πατρών ο «Άγιος Γρηγόριος ο Ε΄» κ. Γωγώ Καραλή και τον Πρόεδρο του Συλλόγου Φυλακισθέντων και Εξορισθέντων «Πέτρινα Χρόνια-Ιστορική Μνήμη» κ. Θανάση Κολλιτσίδα, από κοινού με τον κ. Βασίλη Χατζηλάμπρου.






Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με αντιστασιακούς ύμνους.
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Πατρέων κ. Χρήστου Κόρδα:

«Πριν 79 χρόνια, στις 9 Μάη του 1945, η χιτλερική Γερμανία υπόγραψε την άνευ όρων συνθήκη τερματισμού του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, του πιο αιματηρού πολέμου, που γνώρισε η ανθρωπότητα, με τις κολοσσιαίων διαστάσεων καταστροφές σε ανθρώπινες ζωές και υποδομές.
Η 9η Μαΐου είναι Ημέρα της Αντιφασιστικής Νίκης των Λαών. Είναι ημέρα δόξας και τιμής στον ηρωικό αγώνα κατά του φασισμού, του ναζισμού όλων των λαών που συμμετείχαν στον πόλεμο, με 50 εκατομμύρια νεκρούς, τραυματίες και ανείπωτες συνέπειες.
Είναι μέρα, που έρχεται στον νου η αθάνατη εικόνα του Σοβιετικού Στρατιώτη, που υψώνει στην οροφή του κτηρίου του Γερμανικού Κοινοβουλίου του Ράιχσταγκ, στο Βερολίνο, την κόκκινη σημαία με το σφυροδρέπανο.
Είχε προηγηθεί η μνημειώδης αντίσταση των λαών της Σοβιετικής Ένωσης. Θυσία 20 εκατομμυρίων νεκρών, το άνθος της νεολαίας, μετατροπή σε ερείπια 1.710 πόλεων, 70.000 χωριών, 32.000 βιομηχανιών, χιλιάδων νοσοκομείων, σχολείων, 65.000 χιλιόμετρα σιδηροδρομικού δικτύου.
Ο Ελληνικός Λαός, ξεκινώντας από το ΟΧΙ στον Ιταλικό φασισμό, στις 28 Οκτώβρη του 1940, αντιστάθηκε γενναία στον γερμανικό στρατό, συμμετείχε στον αντιφασιστικό-αντιναζιστικό αγώνα, κυρίως, με τη θρυλική Εθνική Αντίσταση του Ε.Α.Μ..
Κατέβαλλε στον αγώνα το δικό του φοβερό τίμημα, με 405.000 νεκρούς από μάχες, εκτελέσεις, πείνα και νεκρούς σε στρατόπεδα συγκέντρωσης, κυρίως, Εβραίους της Θεσσαλονίκης και άλλους.
Τιμάμε σήμερα τους Αγωνιστές της Αντίστασης, όλους τους πατριώτες, που θυσιάστηκαν, δεν έσκυψαν το κεφάλι, δεν συμβιβάστηκαν, αλλά πίστεψαν στη δύναμή τους και μεγαλούργησαν με τον θρυλικό Λαϊκό Στρατό του ΕΛΑΣ, την ΕΠΟΝ και άλλες οργανώσεις, απελευθερώνοντας, σταδιακά, το μεγαλύτερο μέρος της χώρας.
Τιμάμε όλους όσοi έγραψαν με τη δράση τους και τις θυσίες τους νέες χρυσές σελίδες στη νεότερη Ελληνική Ιστορία και συνέβαλαν στο νικηφόρο αποτέλεσμα του πολέμου.
Τιμάμε όλους τους αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης, αυτούς που οι Γερμανοί κατακτητές και οι ντόπιοι προδότες-συνεργάτες τους εκτέλεσαν τον Μάη του 1944, κρεμώντας τους εδώ, στα Ψηλά Αλώνια, για να τρομοκρατήσουν το λαϊκό Kίνημα του εθνικο-απελευθερωτικού αγώνα. Ήταν ο Θεόδωρος Βάρκας, ο Κωνσταντίνος Γρίβας, ο Κωνσταντίνος Κάκος, ο Βασίλειος Καλαμπόκας, ο Κυριάκος Καψής, ο Ανδρέας Κόντης, o Παναγιώτης Μανιάτης, ο Μιλτιάδης Μαστρογιαννόπουλος, ο Αργύρης Παπαδόπουλος, ο Δημήτριος Πετρίδης και ο Χρήστος Χωμενίδης.
Τιμάμε ως Δήμος το κορυφαίο ιστορικό γεγονός, την αθάνατη Εθνική μας Αντίσταση, τη μεγαλειώδη λαϊκή πάλη ενάντια στους κατακτητές, τους ναζί, τους φασίστες Ιταλούς και Βούλγαρους. Την Αντίσταση στη χώρα μας, σε όλες τις χώρες που σκλαβώθηκαν, που γνώρισαν την απανθρωπιά, τη σκληρότητα της «νέας τάξης πραγμάτων» του ναζισμού.
Η 9 Μάη είναι μέρα της Νίκης των Λαών, που η Ευρωπαϊκή Ένωση, από το 1985, προσπαθεί να καθιερώσει σαν «Ημέρα της Ευρώπης». Προσπαθεί να υποτιμήσει την ιδέα της Αντίστασης, να ξαναγράψει την Ιστορία, κρύβοντας τη δύναμη της μαζικής πάλης του λαού, των πατριωτών, τον ρόλο του αντάρτικου Λαϊκού Στρατού, του θρυλικού ΕΛΑΣ στη χώρα μας.
Η 9 Μάη είναι ευκαιρία να τονίσουμε ιδιαίτερα τον ρόλο του Ε.Α.Μ., το οποίο χτύπησε τη μοιρολατρία, την ιδιοτέλεια, την υποτέλεια και την προδοσία και έδωσε πρώτο το σύνθημα για Αντίσταση. Έδωσε αγώνες υπέρ του λαού για να μπορέσει αυτός να επιβιώσει από την πείνα, για τη σοδιά, ματαίωσε οριστικά την επιστράτευση Ελλήνων στο πλευρό των Γερμανών, οργάνωσε νέους, πρωτόγνωρους, γνήσιους λαϊκούς θεσμούς στις περιοχές που είχε απελευθερώσει.
Τιμάμε όσους έδωσαν το αίμα τους, στάθηκαν με κάθε τρόπο ενάντια στους κατακτητές και στους συνεργάτες τους, ενάντια στα τάγματα ασφαλείας, σε αυτούς που παρέδωσαν 200 κρατούμενους και τους εκτέλεσαν οι Γερμανοί στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής την 1η Μάη του 1944. Ενάντια σε όσους προσπαθούσαν να υπονομεύσουν το ηθικό του λαού, υποστηρίζοντας ότι οι ναζί είναι ανίκητοι.
Με τη μεγαλειώδη αντιφασιστική πάλη των Λαών, τις θρυλικές νίκες του Σοβιετικού Στρατού, αλλά και όλων των Συμμάχων, αρχίζοντας από το Στάλινγκραντ, τον Γενάρη του 1943, φθάσαμε ως την απελευθέρωση της Ελλάδας, στην απελευθέρωση της Πάτρας, την οποία τότε γιόρτασε πανηγυρικά η πόλη μας.
Το εθνικο-απελευθερωτικό Κίνημα της Ελλάδας αναδείχθηκε σε ένα από τα πιο μαζικά των κατεχόμενων χωρών μαζί με αυτό της Γιουγκοσλαβίας. Όλα μαζί τα εθνικο-απελευθερωτικά κινήματα, τα παρτιζάνικα τμήματα με την ηρωική τους ένοπλη πάλη, καθήλωσαν εκατοντάδες ναζιστικές μεραρχίες και προξένησαν σημαντικές καταστροφές στον κατοχικό στρατό.
Φίλες και φίλοι, σήμερα, έχουμε χρέος να προβάλλουμε τα διδάγματα από την τότε πάλη των λαών, να υπερασπιζόμαστε την ιστορική αλήθεια ενάντια σε όσους επιχειρούν να την παραχαράξουν και να τη σβήσουν από τη συλλογική μνήμη.
Να αντιπαλέψουμε την ξέφρενη, τα τελευταία χρόνια, προσπάθεια να ξαναγραφεί η Ιστορία του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, εναρμονισμένη στην αντικομμουνιστική, αντισοσιαλιστική, αντισοβιετική προπαγάνδα. Να σταθούμε ενάντια στις προσπάθειες να χειραγωγήσουν τις νέες γενιές με τη μαύρη ρητορική, με την παγκόσμια ιδεολογική και πολιτική δράση των δυνάμεων του Κεφαλαίου, με στόχο να διαιωνιστεί η εξουσία του.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι Η.Π.Α. πρωτοστατούν με υστερία στο να απαλείψουν την 9η Μαΐου ως «Ημέρα της Νίκης των Λαών».
Στηρίζουν την επιχείρηση ιστορικής αποκατάστασης και δικαίωσης των φασιστών στις χώρες της Βαλτικής και στην Ουκρανία, που κατά τη διάρκεια του πολέμου συντάχθηκαν με τους ναζί, βαφτίζοντάς τους, μάλιστα, και «Αγωνιστές της δημοκρατίας» επειδή πολέμησαν ενάντια στον κόκκινο στρατό.
Εβδομήντα Εννέα χρόνια μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, με τις ανατροπές στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες, με τις αλλαγές στον παγκόσμιο συσχετισμό δυνάμεων, οξύνονται οι ιμπεριαλιστικές αντιθέσεις και κλιμακώνονται οι επεμβάσεις και οι πόλεμοι στη Μέση Ανατολή, στην Ουκρανία, στη Βόρεια Αφρική και αλλού. Οι απειλές για την ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια ολοένα αυξάνονται με τη συμμετοχή της χώρας μας.
Ο Ελληνικός λαός δεν πρέπει να παγιδευτεί στις επιδιώξεις της διεθνούς και της ελληνικής αστικής τάξης.
Να δώσουμε οργανωμένα τη μάχη ενάντια στους ιμπεριαλιστικούς πολέμους, που φέρνουν φτώχεια, δυστυχία και καταστροφή στους λαούς.
Φίλες και φίλοι, ο λαός μας, οι λαοί με το αίμα τους έγραψαν τις πιο λαμπρές σελίδες της Ιστορίας. Χτύπησαν τον φασισμό που είναι γέννημα-θρέμμα του συστήματος.
Οι κρεμασμένοι αγωνιστές, εδώ, στα Ψηλά Αλώνια, θα συντροφεύουν τη σημερινή πάλη μας για ειρήνη, για καλύτερες μέρες, χωρίς κρίσεις, ανεργία και φτώχεια.
Τιμάμε όλους όσοι πάλεψαν, δεν συμβιβάστηκαν, θυσιάστηκαν.
Συνεχίζουμε, ενωμένοι στον δρόμο, που εκείνοι χάραξαν.
Ο Ελληνικός λαός, ο πατραϊκός λαός, δεν γονατίζει, παρά μονάχα μπροστά στους νεκρούς του. ΑΘΑΝΑΤΟΙ!».
