ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ ΣΤΟΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ
Τρίτη | 11 Φεβρουαρίου 2025
Κοινωνία Πειραιάς Τοπική Αυτοδιοίκηση

Πλήθος κόσμου στην ετήσια εκδήλωση του Δημοτικού Συμβουλίου Νέων του Δήμου Πειραιά

Με τις ευχές για ένα δημιουργικό και χαρούμενο 2025, όπου ο καθένας θα επιτύχει τους στόχους του, έκοψαν την Πρωτοχρονιάτικη πίτα τους τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου Νέων Δήμου Πειραιά, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου.
Κοινωνία Πειραιάς Τοπική Αυτοδιοίκηση

Πλήθος κόσμου στην κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας του Γραφείου Εθελοντισμού του Δήμου Πειραιά

Στην επιθυμία της Δημοτικής Αρχής να ενισχύσει ακόμη περισσότερο τον εθελοντισμό και στη βεβαιότητά του ότι τα επόμενα χρόνια ο Δήμος Πειραιά θα είναι υπερήφανος για την ανάπτυξη του εθελοντικού κινήματος στην πόλη, αναφέρθηκε ο Δήμαρχος Πειραιά, κ. Γιάννης Μώραλης, κατά τον χαιρετισμό του, στην κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας του Γραφείου Εθελοντισμού του δήμου.
Αττική Κοινωνία Τοπική Αυτοδιοίκηση Υγεία

Ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα μαστογραφιών μηνός Ιανουαρίου στα Κ.Ε.Π. Υγείας

Οι Δήμοι Παλλήνης και Αιγάλεω, στο πλαίσιο εφαρμογής προγραμμάτων προληπτικής ιατρικής, σε συνεργασία με το Εθνικό Διαδημοτικό Δίκτυο Υγιών Πόλεων-Προαγωγής Υγείας (Ε.Δ.Δ.Υ.Π.Π.Υ.), μέσα από τη Δομή των Κ.Ε.Π. Υγείας και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Φίλων του Ογκολογικού Νοσοκομείου «Άγιοι Ανάργυροι», διοργάνωσαν δωρεάν Μαστογραφίες, με σκοπό την πρόληψη και την έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου του μαστού.

Κόπηκε η Πρωτοχρονιάτικη πίτα για εργαζομένους και αιρετούς του Δήμου Γρεβενών

Με την ευλογία της τοπικής Εκκλησίας, ανταλλαγή ευχών και με αναφορά στους βασικούς στόχους για το 2025, έγινε η κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας των εργαζομένων του Δήμου Γρεβενών, το μεσημέρι της Πέμπτης 30 Ιανουαρίου 2025.

Στην κοπή βασιλόπιτας του Κ.Δ.Α.Π.-ΜεΑ του Δήμου Κιλκίς ο Δήμαρχος κ. Δημήτρης Κυριακίδης

Τη βασιλόπιτά του έκοψε το Κ.Δ.Α.Π.-ΜεΑ του Δήμου Κιλκίς, με προσκεκλημένο στην εκδήλωση τον Δήμαρχο Κιλκίς, κ. Δημήτρη Κυριακίδη, ο οποίος, μαζί με τον Αντιδήμαρχο Παιδικής Μέριμνας κ. Δημήτρη Θεοδωρίδη και τον εντεταλμένο δημοτικό σύμβουλο για θέματα Κοινωνικής Αλληλεγγύης ατόμων με αναπηρία κ. Νικόλαο Αβραμίδη, αντάλλαξαν ευχές για τη νέα χρονιά με το εκπαιδευτικό προσωπικό, τα παιδιά του Κέντρου και τους γονείς τους.
Βόρειο Αιγαίο Κοινωνία

Την κοπή της πίτας της γιόρτασε η «Αδελφότητα Κρητών Λέσβου»

Η Πρόεδρος του Συλλόγου ευχαρίστησε όλους τους παρευρισκόμενους, τους ευχήθηκε καλή χρονιά...
Κοινωνία Κρήτη Τοπική Αυτοδιοίκηση

Κόπηκε η Πρωτοχρονιάτικη πίτα των εργαζόμενων του Δήμου Χανίων

Έπειτα από πρόσκληση του Δημάρχου Χανίων, κ. Παναγιώτη Σημανδηράκη, οι εργαζόμενοι, αλλά...
Ελληνική Οικονομία Κοινωνία Πελοπόννησος Τοπική Αυτοδιοίκηση

Συμμετοχή του Δήμου Κορινθίων στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού World Travel Market (WTM) 2024 και τουριστική προώθησή του

Τον Δήμο Κορινθίων εκπροσώπησε η Αντιδήμαρχος Παιδείας και Τουρισμού, κ. Δήμητρα Τσουλουχά,...

1η συνεδρίαση του Συμβουλίου Δημοτικής Κοινότητας Χαλκιδέων, όπου, παρουσία της Δημάρχου κ. Έλενας Βάκα, έκοψε την Πρωτοχρονιάτικη πίτα του

Τη Βασιλόπιτα έκοψε η Δήμαρχος Χαλκιδέων, κ. Έλενα Βάκα, μαζί με τον Πρόεδρο της Δημοτικής Κοινότητας, κ. Κυριάκο Παλιβάκη, οι οποίοι ευχήθηκαν καλή και δημιουργική χρονιά σε όλες και όλους, με τη Δήμαρχο να παίρνει τον λόγο, δίνοντας συγχαρητήρια σε όλους τους Συμβούλους της...
Βόρειος Τομέας Περιβάλλον Τοπική Αυτοδιοίκηση

Συνεχίζεται εντατικά η περισυλλογή εγκαταλελειμμένων οχημάτων στον Δήμο Βριλησσίων

Από τις αρχές Ιανουαρίου 2024 μέχρι σήμερα έχουν περισυλλεγεί με την προβλεπόμενη από τον νόμο διαδικασία συνολικά 34 οχήματα. Πρόκειται για οχήματα, τα οποία οι ιδιοκτήτες τους για μεγάλο χρονικό διάστημα είχαν αφήσει σε δρόμους, αλλά και κοινόχρηστους χώρους της πόλης.Με την απομάκρυνση των εγκαταλελειμμένων οχημάτων από τα Βριλήσσια αποτρέπεται η δημιουργία εστιών μόλυνσης στις γειτονιές. Η περισυλλογή τους απελευθερώνει Δημόσιο Χώρο, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτόν στη βελτίωση της εικόνας της πόλης και στην εύρυθμη λειτουργία της. Τα οχήματα, που περισυλλέγονται, οδηγούνται στην ανακύκλωση, με αποτέλεσμα να ανακτάται το...
Βόρειος Τομέας Εικαστικά Ευρώπη

Στην Τεργέστη η έκθεση «Ιωάννα-Giovanna-Jeanne Spiteris»

Μετά από την επιτυχημένη παρουσίαση της έκθεσης: «Ιωάννα-Giovanna-Jeanne Spiteris», την άνοιξη του 2023 στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, με τη συμμετοχή μικρών και μεγάλων σε ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα, μέρος της έκθεσης ταξιδεύει εκτός Ελλάδος, με την Ιωάννα Σπητέρη (1920-2000) να «επιστρέφει» στην Ιταλία, αυτή τη φορά στην Τεργέστη.

H σημαντική αυτή έκθεση διοργανώνεται από το Τελλόγλειο Ίδρυμα, τον Δήμο Τεργέστης και το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας, και πραγματοποιείται με τη συνεργασία της Κοινότητας Ελλήνων Ορθοδόξων Τεργέστης, ενώ τελεί υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Ελλάδας στη Ρώμη, των Επίτιμων Προξενείων της Ελλάδας και της Κύπρου στην Τεργέστη και την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού της Ελλάδας, του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και της Aegean Airlines.
Τα εγκαίνια της έκθεσης πραγματοποιήθηκαν σήμερα Παρασκευή 21 Ιουλίου 2023, στο Palazzo Gopcevich, Sala Selva, και θα διαρκέσει έως και τις 17 Σεπτεμβρίου 2023.
Η έκθεση αυτή περιλαμβάνει γλυπτά της Ιωάννας Σπητέρη, σε χαλκό, μάρμαρο, ξύλο, κατασκευές, σχέδια, χαρακτικά, μακέτες, που αποκαλύπτουν μια προικισμένη ανήσυχη γυναίκα, προοδευτική για την εποχή της, με έντονη συναίσθηση της κοινωνικής σημασίας της Τέχνης, της σημαντικής προσφοράς σε κάθε επίπεδό της, που προσκαλεί το κοινό σε έναν διαρκή διάλογο με το έργο της.

Ο τίτλος της έκθεσης προκύπτει από τον τρόπο που υπέγραφε η καλλιτέχνης τα έργα της και αντανακλά τις τρεις γλώσσες, τις τρεις χώρες, εντέλει τις τρείς πόλεις της μονιμότερης διαμονής της (Αθήνα – Βενετία – Παρίσι), όπου δημιούργησε το σύνολο σχεδόν του έργου της.
«Η Ιωάννα Σπητέρη ανήκει στη γενιά που έζησε τον πόλεμο, την κατοχή και τη διασπορά. Βιωματικές αναφορές μιας εποχής, που σημάδεψαν ανεξίτηλα τη μνήμη και την ευαισθησία της, αναζητώντας την εθνική της ταυτότητα στον διεθνισμό της σύγχρονης Τέχνης» (Μαρία Κοτζαμάνη, Αθήνα, Πολύπλανο 1980).
Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα, κοντά στον Μιχάλη Τόμπρο. Ήδη, στα πρώιμα έργα της φαίνεται το κύριο στοιχείο που την ξεχωρίζει: η διαίσθηση του όγκου και η σωστή σχέση με τον χώρο που την οδηγεί σε μια μνημειώδη αντίληψη της γλυπτικής (René de Solier).
Διακρίνονται δύο διαφορετικές περίοδοι στη δουλειά της. Στην πρώτη, στη Βενετία (1958-1963), δουλεύει το σίδερο με την τεχνική της οξυγονοκόλλησης. Αιχμηρά σχήματα, με έντονο δυναμισμό και εκφραστικότητα, μορφές φαινομενικά επιθετικές, φανερώνουν μια εσωτερική αγωνία μεταμορφώνοντάς τη σε φάσεις μιας πλαστικής τραγωδίας (Γ. Μουρέλος). Σε κριτική του o Manlio Alzetta, στην εφημερίδα «La Voce di San Marco» (13/06/1959), συνέκρινε το έργο της με εκείνο του Emilio Vedova, ο οποίος θεωρούνταν ένας από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες, που εμφανίστηκαν στην καλλιτεχνική σκηνή της χώρας του μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Στη δεύτερη, στο Παρίσι (1963-1976), η δουλειά της μεταμορφώνεται σε όλα τα επίπεδα, στα υλικά, στη μορφολογία, στη γενική αντίληψη της γλυπτικής. Αφετηρία της η σχέση γλυπτικής-αρχιτεκτονικής. Γεωμετρική σαφήνεια, απλοποίηση, δομικά στοιχεία οδηγούν σε άπειρους συνδυασμούς, χωρίς μηχανική επανάληψη. Κύριο στοιχείο στη φάση αυτή είναι το χρώμα, απόλυτα συνυφασμένο με τη γλυπτική φόρμα, χωρίς να την ανταγωνίζεται, προτείνοντας τη θετική πλευρά της ζωής, μια εγκάρδια προσφορά για ανθρώπινη επαφή.
Στην έκθεσή της στο «Teatro La Fenice», στη Βενετία, το 1968, τα νέα στοιχεία που εμφανίζονται στη δουλειά της δεν περιορίζονται στα μορφολογικά χαρακτηριστικά τους. Η σχέση του έργου της με τον θεατή εξελίσσεται στα Πολλαπλά Συναρμολογούμενα, όπου τον προσκαλεί να έχει ενεργό ρόλο στον τελικό σχηματισμό του γλυπτού της, να παίξει με διάφορα στοιχεία του, να γίνει συμμέτοχος και συνδημιουργός.

Ο Franco Passoni, στην εφημερίδα Avanti (18.7.1968), με τον τίτλο: «Δεν υπάρχει μόνο η Biennale στη Βενετία» («A Venezia non c’è solo la Biennale»), συμπεριέλαβε την έκθεση της Σπητέρη ανάμεσα σε αυτές που κάποιος πρέπει να επισκεφτεί παράλληλα με τη Biennale του 1968, εξαίροντας τη μυστηριώδη δύναμη, που προκύπτει από την υπέροχη πλαστικότητα της δουλειάς της.
Τη δεκαετία του ’70, η Σπητέρη ανέλαβε πολλές δημόσιες αναθέσεις. Έργα της βρίσκονται τοποθετημένα σε διάφορους δημόσιους χώρους: το έργο «Elan vital» (1971) στην École CES στο Langeais, οι «Δύο Φόρμες» («Deux Formes») (1972) σε σχολείο στη Λευκωσία, ένα μνημειακό έργο (1974) στο Evreux, άλλα γλυπτά της σε Νηπιαγωγείο στο Cachan.
Η πιο δραστήρια περίοδος της καριέρας της, όσον αφορά στη συμμετοχή της σε εκθέσεις και διαγωνισμούς στο εξωτερικό, ήταν έως το 1976. Το 1977, επέστρεψε στην Ελλάδα και συνέχισε να δουλεύει στην Αθήνα. Η παραγωγή της μειώθηκε λόγω της ηλικίας της, αλλά η καλλιτέχνης δε σταμάτησε να συμμετέχει σε διεθνείς εκθέσεις και διαγωνισμούς, καθώς, επίσης, και να εκθέτει συχνότερα τη δουλειά της στην Ελλάδα.
Η Ιωάννα Σπητέρη και ο σύζυγός της Τώνης Σπητέρης, ο διακεκριμένος διανοητής και Κριτικός Τέχνης, έκαναν μαζί στο Τελλόγλειο, ήδη από τη δεκαετία του ’80, μια μεγάλη και πολύτιμη δωρεά: τα αρχεία τους, τη βιβλιοθήκη τους, τη συλλογή τους και το σύνολο του έργου της καλλιτέχνιδας. Η έκθεση, όπως και ο μεγάλος δίγλωσσος κατάλογος (ελληνικά-αγγλικά), αποτελούν φόρο τιμής στη μεγάλη γλύπτρια και συμβολή στη σύγχρονη Τέχνη. Τα περίπου 90 έργα και τεκμήρια, που παρουσιάζονται στην έκθεση, αντιπροσωπεύουν ολόκληρο το έργο της.
Το ωράριο λειτουργίας, με ελεύθερη είσοδο, είναι: