Περισσότερα από 52.500 φυτά σε 11 κοινόχρηστους χώρους 60 στρεμμάτων του Δήμου Ηρακλείου Κρήτης από το LIFE GrIn
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε από τον Δήμο Ηρακλείου Κρήτης η υλοποίηση του Ευρωπαϊκού Προγράμματος LIFE GrIn, που έχει ως στόχο την ενίσχυση του πρασίνου στον αστικό ιστό για τη βελτίωση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής των πολιτών, το οποίο παρουσιάστηκε στους ευρωπαϊκούς και εθνικούς εταίρους στην αίθουσα «Θεοτοκόπουλος» της Βικελαίας Δημοτικής Βιβλιοθήκης.
Με στόχο την ανάπτυξη του αστικού πρασίνου για την ενίσχυση της προσαρμογής της πόλης στην κλιματική αλλαγή, 11 κοινόχρηστοι χώροι της πόλης του Ηρακλείου Κρήτης αλλάζουν μορφή μέσα από την υλοποίηση του προγράμματος LIFE GrIn για την «Προώθηση της Ενσωμάτωσης Πρασίνων Υποδομών στον Αστικό Ιστό για τη Βελτίωση της Διακυβέρνησης σε Σχέση με την Κλιματική Αλλαγή στις Πόλεις». Πρόκειται για το Πάρκο Θεοτοκόπουλου, τον Τάφο Καζαντζάκη, το Πάρκο Μπαντουβά, το Α΄ και Β΄ Ρέμα Χρυσοπηγής, τη Λεωφόρο Νικ. Παναγιωτάκη, τους Πευκώνες Δειλινών, τις Νησίδες στην Πλαστήρα, το Πάρκο Πουλή, το Πάρκο Σοφίας και το Ρέμα Ερυθραίας. Στα σημεία παρέμβασης φυτεύτηκαν περισσότερα από 52.500, κυρίως, αυτοφυή ενδημικά φυτά και εγκαταστάθηκαν μικροκατασκευές από φυσικά υλικά, καθώς και έξυπνα αρδευτικά δίκτυα, τα οποία θα μπορέσουν στο μέλλον να αξιοποιήσουν το νερό της άρδευσης και από την τριτοβάθμια επεξεργασία λυμάτων.
Όπως δήλωσε ο Δήμαρχος Ηρακλείου Κρήτης, κ. Αλέξης Καλοκαιρινός: «Το πρόγραμμα αυτό είναι σημαντικό και αποδείχθηκε και αποδοτικό. Είναι σημαντικό γιατί μας ενδιαφέρει να αυξήσουμε δραστικά τους χώρους πρασίνου, και αυτό σε έναν βαθμό, όσο ήταν δυνατόν μέσα από το πρόγραμμα, έχει επιτευχθεί. Είναι αξιοσημείωτο ότι έγιναν φυτεύσεις με τις κατάλληλες μελέτες, με τον κατάλληλο σχεδιασμό, περισσότερων από 60 στρεμμάτων μέσα στον αστικό μας ιστό. Φυτεύτηκαν, περίπου, 52.500 χιλιάδες φυτά και, μάλιστα, με έμφαση στα ενδημικά φυτά το οποίο έχει την αξία του. Και εδώ επιστρέφουμε στη συζήτηση για την κουλτούρα του πρασίνου, που πρέπει να αναπτύξουμε. Φυτεύοντας και τα ενδημικά φυτά περνάμε και στη γνώση της χλωρίδας, που έχει και έναν εκπαιδευτικό χαρακτήρα για τα παιδιά. Διότι μιλάμε, βέβαια, για το αστικό πράσινο. Και αυτό αφορά και στο γραμμικό πάρκο της Ερυθραίας, και στο ρέμα της Χρυσοπηγής και άλλες περιοχές, και, βεβαίως, να μην ξεχνάμε και τα τείχη, για τα οποία έχουμε ένα ευρύτερο και πολύ φιλόδοξο πρόγραμμα. Αυτές οι δραστηριότητες είναι σημαντικές, γιατί έχουν το μέρος του σχεδιασμού και της πραγματοποίησης από την τεχνική τους πλευρά, αλλά και επειδή μπορούν να κινητοποιήσουν τους ανθρώπους, και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Όταν μιλάμε για το πράσινο, μιλάμε για μεγάλα πάρκα, μιλάμε για μικρότερα πάρκα, μιλάμε για πράσινες γωνιές, μιλάμε για πάρκα τσέπης, μιλάμε για νησίδες πρασίνου, μιλάμε για πράσινες βεράντες, μιλάμε για πράσινες ταράτσες, μιλάμε για οτιδήποτε μπορεί να πρασινίσει αυτή την πόλη, και αυτό βρίσκεται και στην πρωτοβουλία των ανθρώπων, οι οποίοι, όμως, θέλουν την κατάλληλη ενθάρρυνση και το κατάλληλο κίνητρο για να το κάνουν. Υπάρχουν μεγάλα περιθώρια στο Ηράκλειο, το οποίο, βέβαια, υστερεί στο πράσινο.».

Επίσης, ο κ. Αλέξης Καλοκαιρινός αναφέρθηκε και στον ευρύτερο σχεδιασμό της Δημοτικής Αρχής για το πράσινο, σημειώνοντας πως: «Ο σχεδιασμός είναι το «project» να αναπτυχθεί στη συνέχεια και σε πολλά άλλα σημεία, τα οποία έχουμε, και στην τάφρο του τείχους, πέρα από το ισόπεδο τμήμα, το οποίο δουλεύεται και τώρα, και, βέβαια, έχουμε και περιοχές πρασίνου, τις οποίες πρέπει να σκεφτούμε να σχεδιάσουμε και να εντάξουμε στο πλαίσιο του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου. Το ενδεχόμενο να έχουμε μια μεγάλη πράσινη ζώνη περιφερικά του Ηρακλείου, μακροπρόθεσμα, βεβαίως, όπως, επίσης, και εδώ, θα πρέπει να βάλουμε και τους χώρους πρασίνου, που θα θέλουμε να έχουμε και στο μελλοντικά πρώην Αεροδρόμιο της Νέας Αλικαρνασσού, όπου εκεί μιλάμε, βέβαια, για ένα πάρκο αν όχι μητροπολιτικό, πάντως ένα πάρκο μεγάλο διαστάσεων, το οποίο θα επιδιώξουμε.».
Ακόμη, ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Καθαριότητας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Νίκος Γιαλιτάκης, αφού ευχαρίστησε τους εταίρους του Προγράμματος για την καθοδήγηση και τη συνδρομή τους, ανέφερε πως: «Το έργο LIFE GrIn ξεκίνησε την προηγούμενη δημοτική περίοδο και εμείς το ολοκληρώσαμε ορθά και το παραδίδουμε σήμερα στους Ηρακλειώτες και στις Ηρακλειώτισσες. Μέσω αυτών των προγραμμάτων ενισχύεται η παρέμβαση των Δήμων και των πόλεων στην κλιματική αλλαγή αντιμετωπίζοντας ουσιαστικά όλα αυτά τα έργα πρασίνου όχι ως μεμονωμένες παρεμβάσεις και αποκομμένες μεταξύ τους, αλλά στο πλαίσιο ενός γενικότερου σχεδιασμού βλάστησης και πρασίνου, η οποία, όπως είπα, ενισχύει τις προτεραιότητες που έθεσα και πριν. Θέλω να ευχαριστήσω όλα τα στελέχη της Υπηρεσίας Πρασίνου, που, πραγματικά, με τις μικρές δυνάμεις που υπάρχουν από πλευράς ανθρώπινων πόρων, καταβάλουν ιδιαίτερες προσπάθειες για να φέρουν εις πέρας αυτό το μεγάλο έργο. Θα συνεχίσουμε την προσπάθεια εξεύρεσης ευρωπαϊκών κονδυλίων για να δημιουργούμε τέτοιου μαζικού είδους παρεμβάσεις φυτεύσεων. Παροτρύνουμε τους πολίτες να αγκαλιάσουν τα έργα που γίνονται από τον Δήμο, αλλά και οι ίδιοι να ενισχύσουν το πράσινο στα σπίτια και στα μπαλκόνια τους.».
Το Έργο LIFE GrIn, προωθεί την ανάπτυξη και εφαρμογή στρατηγικού σχεδιασμού διαχείρισης αστικού πρασίνου, κατά το οποίο οι αστικοί χώροι πρασίνου δεν θα αποτελούν μεμονωμένα και απομονωμένα σημεία, αλλά ένα ολοκληρωμένο σύνολο ζωτικής σημασίας. Αποβλέπει μεταξύ άλλων, στη μείωση του ατμοσφαιρικού CO2, στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων των αστικών κέντρων μέσω του μετριασμού των επιπτώσεων της αλλαγής του κλίματος, στη διατήρηση της βιοποικιλότητας του αστικού οικοσυστήματος και στη βελτίωση των οικοτόπων για είδη πανίδας και χλωρίδας στις πόλεις, καθώς και στην αύξηση της ευαισθητοποίησης του κοινού σχετικά με την αλλαγή του κλίματος.
Εταίροι του Προγράμματος είναι ο Δήμος Ηρακλείου, ο οργανισμός Ε.Λ.Γ.Ο. ΔΗΜΗΤΡΑ-Ινστιτούτο Δασικών Μεσογειακών Οικοσυστημάτων (Ι.Δ.Μ.Ο.), το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας-Δασική Υπηρεσία (Υ.Π.ΕΝ.), η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος (Κ.Ε.Δ.Ε.), ο Δήμος Αμαρουσίου και η Τεχνοομοιόσταση Ο.Ε..
Στην παρουσίαση του έργου, την οποία έκανε η αναπληρώτρια Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος Δήμου Ηρακλείου, κ. Ερωφίλη Φραγκούλη, το παρόν έδωσαν ο Υπεύθυνος του έργου της Ε.Ε. κ. Krysztof Wojck, η συντονίστρια του έργου και Διευθύντρια του Ε.Λ.Γ.Ο. ΔΗΜΗΤΡΑ κ. Νανά Τσαγκάρη, η επικεφαλής της εξωτερικής ομάδας παρακολούθησης έργου κ. Σοφία Παπαγεωργίου, στελέχη του Υ.Π.ΕΝ., της Κ.Ε.Δ.Ε., καθώς και του Δήμου Ηρακλείου Κρήτης.

