Ολοκληρώθηκε σήμερα στην Αθήνα ο προσυνεδριακός διάλογος της Κ.Ε.Δ.Ε., με τις θέσεις της για την επανεκκίνηση της Αυτοδιοίκησης
Την Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2024 ολοκληρώθηκε στην Αθήνα ο προσυνεδριακός διάλογος, που πραγματοποιεί η Κ.Ε.Δ.Ε. ενόψει του Ετήσιου Τακτικού Συνεδρίου, που θα διεξαχθεί στη Ρόδο, 7-9 Νοεμβρίου 2024, με δύο διαδοχικές συναντήσεις και τη συμμετοχή στην πρώτη των αιρετών Βορείου και Νοτίου Αιγαίου και στη δεύτερη των αιρετών Αττικής, ανάμεσα στους οποίους διακρίναμε τον Δήμαρχο Νέας Ιωνίας Αττικής κ. Παναγιώτη Μανούρη και τον επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Αλλαγή για τη Νέα Ιωνία» κ. Βασίλη Χριστοδούλου.
Οι θεματικές ενότητες, που συζητήθηκαν, αφορούσαν στη νησιωτική πολιτική, στην τουριστική ανάπτυξη και στο μεταναστευτικό-προσφυγικό στην πρώτη και στη δεύτερη στην ενέργεια, στην πολιτική προστασία, στην κλιματική κρίση, στη διαχείριση υδάτων και στην κυκλική οικονομία.
Ο Πρόεδρος της Κ.Ε.Δ.Ε. και Δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης, κ. Λάζαρος Κυρίζογλου, αναφερόμενος στον προσυνεδριακό διάλογο, που διεξάγεται για σχεδόν έναν μήνα στους κόλπους της Αυτοδιοίκησης, τόνισε πως ήταν μια ανοιχτή, δημοκρατική, ζωντανή διαδικασία, που θα κορυφωθεί στο Συνέδριο, στόχος της οποίας ήταν να αναδειχθούν τα προβλήματα και οι ιδιαιτερότητες, που αντιμετωπίζουν οι δήμοι και οι τοπικές κοινωνίες, και να τεθεί η νέα πολιτική ατζέντα διεκδικήσεων και θέσεων για την επανεκκίνηση της Αυτοδιοίκησης.
Αναφερόμενος στα οικονομικά των δήμων, ο κ. Λάζαρος Κυρίζογλου σημείωσε πως: «Οι δήμοι εξακολουθούν να μη δύνανται να αντιμετωπίσουν το λειτουργικό κόστος, καθώς τους έχουν αφαιρεθεί θεσμοθετημένοι πόροι, έχουν επιβαρυνθεί με την κατακόρυφη αύξηση του ενεργειακού κόστους και την άδικη επιβολή του τέλους ταφής.» και ακόμη τόνισε πως: «Το ζήτημα των οικονομικών των δήμων η Κ.Ε.Δ.Ε. το έθεσε ως επιτακτική ανάγκη στην Κυβέρνηση, ζητώντας την καταβολή επιπλέον 450 εκ. ευρώ για το 2024 και γενναία αύξηση των Κ.Α.Π. το 2025, την απόδοση των χρημάτων του τέλους ταφής, την απόδοση των θεσμοθετημένων πόρων στους δήμους και την κατάργηση του άρθρου 44 του Ν. 5000/2010, που θεσπίζει ανώτατο πλαφόν 3,528 δισ. ευρώ στους Κ.Α.Π..
Επίσης, ο κ. Κυρίζογλου υπογράμμισε πως: «Η Κ.Ε.Δ.Ε. αναμένει να υλοποιηθεί σύντομα η υπόσχεση, που δόθηκε στη συνάντηση με τον Πρωθυπουργό, για extra οικονομική ενίσχυσή μας, με ποσό, περίπου, 250 εκατομμυρίων ευρώ.», ενώ αναφερόμενος στο ζήτημα του προσωπικού των δήμων ζήτησε μερική άρση της αναστολής προσλήψεων στους δήμους, πρόσληψη προσωπικού, ιδιαίτερα στη Δημοτική Αστυνομία, καθώς και άμεση συνέχιση εφαρμογής και λειτουργίας του προγράμματος απασχόλησης ανέργων 55-67.
Ακόμη, για το ζήτημα της διαχείρισης των πόσιμων υδάτων (Δ.Ε.Υ.Α.), ο Πρόεδρος της Κ.Ε.Δ.Ε. και Δήμαρχος Αμπελοκήπως-Μενεμένης ανάφερε πως: «Έχει κατατεθεί η πρόταση-μελέτη Κ.Ε.Δ.Ε.-Ε.Δ.Ε.Υ.Α. και Ε.Ε.Τ.Α.Α., η οποία, σε αντίθεση με την πρόταση του Υ.Π.ΕΝ. για τη δημιουργία φαραωνικών Δ.Ε.Υ.Α. ανά περιφέρεια, προβλέπει τη λειτουργία μίας Δ.Ε.Υ.Α. σε κάθε νομό και το Δ.Σ. του νέου σχήματος να ανήκει 100% στην Αυτοδιοίκηση, ενώ σε ό,τι αφορά στα νησιά, υπογράμμισε πως: «Η θέση της Κ.Ε.Δ.Ε. είναι να παραμείνει το υπάρχον σύστημα.» και εξέφρασε την αντίθεσή της για το σχέδιο, που εξυφαίνεται για τις Κυκλάδες, σύμφωνα με το οποίο θα εφαρμοστεί ένα 11μελές σύστημα διοίκησης, στο οποίο την πλειοψηφία θα έχει η Ε.Υ.Δ.Α.Π. Νήσων ή η Ε.Υ.Δ.Α.Π., λέγοντας, μεταξύ άλλων, πως: «Είμαστε αντίθετοι με το εξυφαινόμενο σχέδιο για τις Δ.Ε.Υ.Α., γενικότερα, αν δεν στηρίζεται σε αυτό που καταρχήν συμφωνήσαμε. Και ιδιαίτερα για τους δήμους Κυκλάδων, διότι είναι αντισυνταγματικό και αντίθετο στη βούληση αυτών που καλούνται να το εφαρμόσουν.».
Στη συνέχεια, ο κ. Κυρίζογλου, μιλώντας για το πρόγραμμα του Υ.Π.ΕΝ. για την εκτέλεση έργων εξοικονόμησης πόσιμου νερού, με ωφελούμενους 81 συνολικά δήμους και Δ.Ε.Υ.Α., και την εκ των υστέρων απόφαση για συμμετοχή των δήμων και των Δ.Ε.Υ.Α. με ποσοστό 20% στη χρηματοδότησή τους, ενημέρωσε πως μετά από επίμονη παρέμβαση της Κ.Ε.Δ.Ε. ανακοινώθηκε ότι για δήμους κάτω των 2.000 κατοίκων η συμμετοχή του Υ.Π.ΕΝ. είναι 100%, ενώ για δήμους άνω των 2.000 κατοίκων η συμμετοχή του υπουργείου είναι 95% και του οικείου δήμου στο 5%, ενώ για την ενέργεια, σημείωσε την πάγια θέση της Αυτοδιοίκησης, πως οι δήμοι πρέπει να έχουν προτεραιότητα στις ενεργειακές κοινότητες, λέγοντας χαρακτηριστικά πως: «Δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχει χώρος στο δίκτυο για το ρεύμα, που θα παράγουν οι δήμοι, και να μην μπορούν με το ρεύμα αυτό να μειώνουν το κόστος λειτουργίας τους.».
Όσο για το Πρόγραμμα «ΑΠΟΛΛΩΝ», που αφορά στις Ενεργειακές Κοινότητες Ο.Τ.Α., ο κ. Κυρίζογλου τόνισε πως: «Μπορεί να φαίνεται ότι είναι σε θετική κατεύθυνση, όμως, χρειάζεται σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση περαιτέρω επεξεργασία, ώστε να υπάρχει μια σταθερή θέση ως προς την ωφέλεια, η οποία προκύπτει για τους δήμους, και όχι να μας λένε 50% και μετά από μια ανάλυση να βγαίνει 25%.», ενώ ολοκληρώνοντας τόνισε πως: «Όλα όσα τέθηκαν στον προσυνεδριακό διάλογο θα συζητηθούν, θα κωδικοποιηθούν και θα αποτελέσουν το νέο διεκδικητικό πλαίσιο της Αυτοδιοίκησης, την υλοποίηση του οποίου θα επιδιώξουμε μόνιμα και σταθερά. Και αν δεν γίνουν όλα αυτά, θα αλλάξουμε «βιολί», θα ασκήσουμε μεγαλύτερη πίεση μέχρι να μας λάβουν υπόψη κυβέρνηση και πολιτικό σύστημα. Διότι έχουμε δίκιο για όλα όσα ζητάμε, τα προβλέπει το Σύνταγμα, ισχύουν στην Ευρώπη, μπορεί να γίνουν και εδώ.».
Στη συνέχεια, ο υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος, μιλώντας στη δεύτερη προσυνεδριακή συνάντηση, ανακοίνωσε πως μέχρι την Τρίτη, 29 Οκτωβρίου 2024, θα γίνει η συγκρότηση της Επιτροπής Κώδικα του υπουργείου Εσωτερικών και πριν το συνέδριο της Κ.Ε.Δ.Ε. θα πραγματοποιηθεί η πρώτη συνεδρίασή της, ενώ σε ό,τι αφορά στα οικονομικά, ανακοίνωσε πως εντός της εβδομάδας θα δοθεί σε όλους τους δήμους έκτακτη επιχορήγηση 140 εκ. ευρώ, 90 εκ. ευρώ για ληξιπρόθεσμες οφειλές τους και 20 εκ. ευρώ για κάλυψη δικαστικών αποφάσεων. Επίσης, θα δοθεί για το 2024 μία επιπλέον -πέμπτη- δόση για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των σχολείων, και για το 2025 είπε ότι οι Κ.Α.Π. θα αυξηθούν κατά 53 εκ. ευρώ, ποσό που θα καλύψει την κάλυψη της αύξησης των μισθολογικών δαπανών.
Ακόμη, στα πολλά και «τρομακτικά», όπως τα χαρακτήρισε, προβλήματα, που αντιμετωπίζουν οι δήμοι, αναφέρθηκε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Νήσων και Πολιτικής Συνοχής της Κ.Ε.Δ.Ε., κ. Ευστράτιος Χαρχαλάκης, Δήμαρχος Κυθήρων, ο οποίος κατέταξε το δημογραφικό, ως το πλέον σημαντικό πρόβλημα, παραθέτοντας τα ευρήματα έρευνάς του, σύμφωνα με τα οποία από την απογραφή του 1951 μέχρι εκείνη του 2021 μόλις 19 νησιά αύξησαν τον πληθυσμό τους, ανάμεσά τους η Κρήτη, η Ρόδος, η Κέρκυρα και η Εύβοια, ενώ, αντίθετα, σε περισσότερα από 100 κατοικημένα νησιά κατά το 1951, παρατηρήθηκε μείωση ή και απόλυτος μηδενισμός μόνιμου πληθυσμού, λέγοντας, μεταξύ άλλων, πως: «Γι’ αυτό πρέπει να επιμείνουμε στην ανάγκη σύστασης εθνικής επιτροπής δημογραφικού, με επικεφαλής τον ίδιο τον Πρωθυπουργό και ενεργό συμμετοχή τόσο της Κ.Ε.Δ.Ε. όσο και της Ε.Ν.Α.Ε..» και, παράλληλα, τόνισε πως: «Παρότι οι δήμοι θέλουν να εφαρμόσουν πολιτικές, όπως η κοινωνική στέγαση, το επίδομα γέννας, ωστόσο, η κείμενη νομοθεσία ουσιαστικά τους παρεμποδίζει, καθώς υπάρχει σειρά αποφάσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου, οι οποίες έκριναν π.χ. την επιδότηση ενοικίου στους γιατρούς ή στους εκπαιδευτικούς ως παράνομη. Ζήτησε δε, με νομοθετική ρύθμιση, να δοθεί με ρητό και κατηγορηματικό τρόπο το δικαίωμα στους δήμους να εφαρμόζουν άφοβα τέτοιες κοινωνικές πολιτικές, χωρίς τον κίνδυνο μελλοντικού καταλογισμού για αιρετούς και υπαλλήλους.
Ακόμη, ο κ. Χαρχαλάκης ανάφερε πως: «Η εικόνα συναδέλφων, που οδηγούν τα απορριμματοφόρα, δεν είναι θεσμικά ορθή, ούτε τιμά την Αυτοδιοίκηση.», συμπληρώνοντας πως: «Η ανακοίνωση της μοριοδότησης για προσλήψεις στους νησιωτικούς δήμους και του αμετάθετου για 15 χρόνια είναι θετική, ωστόσο, πρέπει να μην ισχύει καμία εξαίρεση (πλην των περιπτώσεων υγείας), τουλάχιστον για το προσωπικό των Δήμων των ορεινών και νησιωτικών περιοχών.», ενώ αναφερόμενος στον υπερτουρισμό τόνισε πως: «Ο πρόσκαιρος υπερπληθυσμός προκαλεί τεράστια προβλήματα σε όλους τους δήμους, που είναι δέκτες τουριστικών αφίξεων..
Επιπλέον, ο κ. Χαρχαλάκης αναρωτήθηκε πως: «Ποια δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης, ποιοι δρόμοι, ποιος Χ.Υ.Τ.Α., να μπορέσουν να σηκώσουν το βάρος αυτής της πληθυσμιακής επιβάρυνσης των νησιών;» και συμπλήρωσε πως: «Απαιτείται μελέτη φέρουσας ικανότητας των δημοσίων υποδομών για όλους τους νησιωτικούς Δήμους, από την οποία θα προκύψουν τα απαραίτητα έργα υποδομής, προκειμένου να μην καταστρέψει ο υπερτουρισμός και η αδυναμία διαχείρισής του το φυσικό, δομημένο και ανθρωπογενές περιβάλλον, που με τόσο κόπο προσπαθούμε να διατηρήσουμε.».
Στη συνέχεια, τις προτάσεις της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης της Κ.Ε.Δ.Ε. για στοχευμένες δράσεις, οι οποίες συνθέτουν μια ολοκληρωμένη τουριστική πολιτική, συμβάλουν στη βιώσιμη ανάπτυξη, σέβονται τον ιδιαίτερο χαρακτήρα και την πολιτιστική ταυτότητα των κοινωνιών και διαχέουν τα οφέλη της σε όσο το δυνατόν περισσότερους, κατάθεσε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης της Κ.Ε.Δ.Ε., κ. Αντώνης Καμπουράκης, λέγοντας, μεταξύ άλλων πως:
«Ειδικότερα οι προτάσεις αφορούν:
-Ουσιαστικότερη συμμετοχή και συμβολή Δήμων στον Εθνικό Αναπτυξιακό Σχεδιασμό για τον Τουρισμό και την προώθηση των ποιοτικών μορφών τουρισμού.
-Νέα σύγχρονα οδικά και θαλάσσια δίκτυα, δίκτυα επικοινωνίας, μεταφορών, αποχέτευσης ύδρευσης, καλύτερη διαχείριση απορριμμάτων, για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος.
-Αύξηση πόρων για τη βελτίωση και αναβάθμιση όλων των δημοσίων υποδομών σε όλες τις τουριστικές περιοχές, ιδίως στα νησιά, καθώς και η δημιουργία νέων ποιοτικών υποδομών, με γενναία στήριξη της Πολιτείας για να γίνει πράξη η αύξηση του τουριστικού Α.Ε.Π..
-Μεταφορά του Τέλους Ανθεκτικότητας στους Δήμους.
-Πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού, ισότιμη και ποιοτική εκπαίδευση των επαγγελματιών τουρισμού σε πρακτικές βιώσιμου τουρισμού.
-Άμεση εμπλοκή των δήμων στην προβολή των τουριστικών προορισμών, στην προώθηση του τοπικού τουριστικού πλεονεκτήματος του «brand name», κάθε γωνιάς της πατρίδας μας, που έχει μοναδικό τουριστικό ενδιαφέρον.
-Ηλεκτρονική ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών, που μπορεί και πρέπει να βρίσκονται στην υπηρεσία της εξυπηρέτησης των επισκεπτών.
-Στέγαση για εργαζόμενους υγειονομικούς δημόσιους υπαλλήλους, στρατιωτικούς, εκπαιδευτικούς, σε ενοίκιο υποφερτό, σε δωδεκάμηνη βάση. Σε επάρκεια, που να βοηθά θετικά την παροχή υπηρεσιών και όχι να απαγορεύει την κατοικία στο ενοίκιο.
Αμέσως μετά ακολούθησαν οι προτάσεις της Αυτοδιοίκησης για τη διαχείριση του μεταναστευτικού, προσφυγικού.
Την έντονη ανησυχία πως η αυξανόμενη ένταση στη Μέση Ανατολή θα έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθούν οι προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα και να υπάρξουν άμεσα σοβαρά προβλήματα διαχείρισης και αντιμετώπισής τους εξέφρασε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταναστευτικού, Προσφυγικού και Κρίσεων, κ. Μιχάλης Ερωτόκριτος, Δήμαρχος Κάσου, σημειώνοντας πως ήδη έχουν αυξηθεί οι αφίξεις στα νησιά του Βορείου Αιγαίου, τα Δωδεκάνησα, την Κρήτη και τη Γαύδο.
Επίσης, ο κ. Ερωτόκριτος τόνισε πως: «Η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι η πρώτη, που δέχεται αυτές τις πιέσεις, χωρίς συγκεκριμένες αρμοδιότητες και χωρίς τον απαραίτητο κεντρικό συντονισμό και οργάνωση.», προσθέτοντας πως: «Το πρόβλημα είναι υπόθεση όλων μας και πρέπει να λυθεί στο πλαίσιο ενός εθνικού σχεδιασμού, που πρέπει να είναι σαφής και αποτελεσματικός, και όχι με επικαλύψεις συναρμοδίων φορέων και Τ.Α., που ισχύει μέχρι σήμερα.».
Ακόμη, ο κ. Ερωτόκριτος, περιγράφοντας προτάσεις της Κ.Ε.Δ.Ε., μεταξύ των άλλων ανάφερε τις ακόλουθες:
«α) Μεγαλύτερη εκχώρηση αρμοδιοτήτων και οικονομική υποστήριξη των Δήμων για κοινωνική ένταξη προσφύγων και μεταναστών.
β) Εκπόνηση διακριτών σχεδίων δράσης για τη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών με την ενεργό συμμετοχή των συναρμόδιων Υπουργείων και της Τ.Α. μετά από διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους.
γ) Αξιοποίηση των παραβόλων των μεταναστών για δράσεις ένταξης.
δ) Αναβάθμιση του ρόλου των Συμβουλίων Ένταξης Μεταναστών.
ε) Οικονομική και στελεχιακή ενίσχυση Δήμων, που φιλοξενούν δομές υποδοχής και φιλοξενίας αιτούντων άσυλο.
στ) Επαναφορά του δικαιώματος ψήφου στις τοπικές εκλογές πολιτών τρίτων χωρών, που διαμένουν επί μακρού στην Ελλάδα (10-15 χρόνια).
ζ) Εκπαίδευση Δημοτικών υπαλλήλων των τμημάτων κοινωνικών υπηρεσιών, ώστε να εξοικειωθούν σε θέματα σχετικά με τους μετανάστες και στελέχωση δομών εκτός Α.Σ.Ε.Π..
η) Θέσπιση κριτηρίων για την ένταξη των μεταναστών-προσφύγων, όπως: ποσοστά ανεργίας και πληθυσμός, και όχι να χρησιμοποιούμε προσωπικό μέσω των διμερών εποχικών συμβάσεων.
ι) Σχέδιο εργασιακής ένταξης με την παροχή κινήτρων και χρηματοδοτήσεις σε επιχειρήσεις, όπως και στον πρωτογενή τομέα, που χρειάζονται εργατικά χέρια για την απορρόφηση τους.».
Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ενέργειας και Περιβάλλοντος, κ. Ελευθέριος Ραβιόλος, Δήμαρχος Καρύστου, τόνισε, μεταξύ άλλων, πως: «Τα ζητήματα της ενέργειας τα τελευταία χρόνια απέκτησαν για την Τοπική Αυτοδιοίκηση μεγάλο συντελεστή βαρύτητας, καθώς οι δήμοι καλούνται να διαχειριστούν το αυξημένο ενεργειακό κόστος, την παραγωγή ενέργειας από Α.Π.Ε. και την ανάγκη προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή.» και ακόμη σημείωσε πως: «Για να διαχειριστούν οι δήμοι αυτό το κρίσιμο ζήτημα απαιτείται να υιοθετηθεί ένα νέο μοντέλο της «ενεργειακής λειτουργίας» τους, μια ουσιαστική και στοχευμένη στήριξη από τις Κεντρικές Υπηρεσίες του Κράτους. Απαιτείται το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να ακούει τους δήμους και τις θέσεις τους, όπως:
Οι δήμοι και οι τοπικές κοινωνίες να είναι συνδιαμορφωτές της νέας κατάστασης, που αναμένεται να υπάρξουν και ουσιαστικοί συνομιλητές.
Να ανοίξει η συζήτηση περί των αντισταθμιστικών οφελών των δήμων και των τοπικών κοινωνιών υπό το πρίσμα της αναλογικότητας.
Για την εγκατάσταση και λειτουργία έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και έργων αποθήκευσης να υπάρξουν σοβαροί περιβαλλοντικοί όροι, περιορισμοί και κανόνες, που θα διασφαλίζονται πλήρως οι τοπικές παραγωγικές δραστηριότητες.
Να διασφαλιστεί ουσιαστική συμμετοχή των δήμων κατά την αναθεώρηση του Ειδικού Χωροταξικού για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας που επίκειται.
Να γίνει αποδεκτό το αίτημα περί συμμετοχής εκπροσώπου του εκάστοτε Δήμου ή εκπροσώπου της Κ.Ε.Δ.Ε., στον οποίο χωροθετούνται έργα Α.Π.Ε., στο Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΚΕ.Σ.Π.Α.) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Να υποστηριχθούν και να προωθηθούν οι ενεργειακές κοινότητες και να τους δοθεί κατά προτεραιότητα διασύνδεση με τα ηλεκτρικά δίκτυα.».
Ακολούθως, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτικής Προστασίας & Κλιματικής Κρίσης, κ. Βλάσσης Σιώμος, Δημοτικός Σύμβουλος Πεντέλης, στην εισήγησή του, μεταξύ άλλων, τόνισε πως: «Ως Αυτοδιοίκηση δεν φοβόμαστε να σηκώσουμε και πρόσθετες ευθύνες, αφού υπάρχουν οι αναγκαίες προϋποθέσεις. Αρκεί να ξέρουμε τι υποχρεούμαστε να κάνουμε, με ποιο προσωπικό και μέσα, με ποιους πόρους και με την υποχρέωσή μας τότε ν’ αξιολογούμαστε όλοι για την ικανότητα και τις αδυναμίες μας, και η Αυτοδιοίκηση, αλλά και οι κρατικοί φορείς, και οι κάθε είδους αρμόδιοι.», ενώ αναφερόμενος στον αναβαθμισμένο ρόλο της Αυτοδιοίκησης στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας, σημείωσε πως: «Η Τοπική Αυτοδιοίκηση καλείται τα επόμενα χρόνια να διαχειριστεί και τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης.», έθεσε, ωστόσο, μεταξύ των άλλων, τις εξής προϋποθέσεις:
«-Θεσμική αποσαφήνιση αρμοδιοτήτων και διαμόρφωση ενός σταθερού στον χρόνο θεσμικού πλαισίου.
-Διοικητική προσαρμογή στο πλαίσιο της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης με κωδικοποίηση των αρμοδιοτήτων σε κάθε επίπεδο της διοίκησης.
-Σταθερή οργανωτική δομή της πολιτικής προστασίας σε επίπεδο δήμου και σε διαδημοτικό επίπεδο.
-Στελέχωση τοπικών δομών με μόνιμο προσωπικό και επικουρική ενίσχυση με έκτακτο προσωπικό και εθελοντικές ομάδες.
-Εξειδίκευση του επιχειρησιακού σχεδιασμού σε τοπικό επίπεδο για κάθε κατηγορία κινδύνου και δημιουργία εργαλείων παραμετροποίησης και εφαρμογής του σχεδιασμού αυτού.
-Διασφάλιση του απαιτούμενου βάσει του σχεδιασμού μηχανολογικού και τεχνολογικού εξοπλισμού.
-Σταθερή και επαρκή ετήσια χρηματοδότηση και διασφάλιση στοχευμένων χρηματοδοτικών λύσεων μέσα από ανταγωνιστικά και άλλα προγράμματα.
-Αξιοποίηση ειδικών εφαρμογών Τ.Π.Ε. και προϊόντων της επιστημονικής έρευνας για την πρόληψη και τη θωράκιση ευάλωτων περιοχών από κινδύνους φυσικών καταστροφών.
-Εκπόνηση πολυετούς ειδικού προγράμματος για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας των δημοτικών υποδομών.
-Χρηματοδότησή του μέσω του τέλους ανθεκτικότητας.
-Διαβαθμισμένη εκπαίδευση στελεχών Ο.Τ.Α., εθελοντικών ομάδων και του τοπικού πληθυσμού σε θέματα πρόληψης και διαχείρισης κινδύνων.».
Αμέσως μετά, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Διαχείρισης Υδάτων και Κυκλικής Οικονομίας, κ. Κ. Ζέρβας, τόνισε, μεταξύ άλλων, πως: «Τα απόβλητα και η διαχείρισή τους ανέκαθεν αποτελούσαν για την Τοπική Αυτοδιοίκηση αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής λειτουργίας της. Ωστόσο, σήμερα οι δήμοι καλούνται να διαχειριστούν πολύ πιο σύνθετες και δύσκολες καταστάσεις, κύρια λόγω της στρεβλής κατάστασης, όπως έχει διαμορφωθεί τα προηγούμενα χρόνια, από τις Κεντρικές Υπηρεσίες τους Κράτους, αλλά και λόγω της μεθοδευμένης προσπάθειας, που γίνεται ανά τακτά διαστήματα, αρμοδιότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ Βαθμού να αφαιρεθούν και να εκχωρηθούν στο αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.», ενώ αναφερόμενος στο τέλος ταφής σημείωσε πως: «Η επιβολή του γονάτισε οικονομικά τους δήμους, φορτώνοντάς τους με ευθύνες, που κανονικά θα έπρεπε να αποδοθούν στο Κεντρικό Κράτος για την ολιγωρία του στα θέματα της διαχείρισης των αποβλήτων.» και ακόμη τόνισε πως: «Η θέση της Αυτοδιοίκησης είναι αδιαπραγμάτευτη. Το τέλος ταφής είναι οικονομικοί πόροι των δήμων και θα πρέπει να τους επιστραφούν.».
Τέλος, για τα ζητήματα των «Υδάτων», ο κ. Ζέρβας σχολιάζοντας την απόφαση του Υ.Π.ΕΝ., που με την πρόφαση της αντιμετώπισης της λειψυδρίας και χωρίς να έχει καταρτίσει και παραδώσει στην Κ.Ε.Δ.Ε. και στην Ε.Δ.Ε.Υ.Α. κανένα σχέδιο νόμου, όπως είχε δεσμευτεί, προβαίνει σε δηλώσεις για αναγκαστικές συνενώσεις των Δ.Ε.Υ.Α., οι οποίες αντίκεινται στο Σύνταγμα και στους Νόμους, που διέπουν τη λειτουργία τους, καθώς και την προστασία των λειτουργικών και περιουσιακών δικαιωμάτων τους, επισήμανε πως: «Η Κ.Ε.Δ.Ε. έχει καταθέσει συγκεκριμένη και επιχειρησιακά τεκμηριωμένη λύση για τις Δ.Ε.Υ.Α., την οποία το αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας οφείλει να δει με τη δέουσα προσοχή.».