ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ ΣΤΟΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ
Sunday | 7 Ιουνίου 2026
Αττική Κεντρικός Τομέας Κοινωνία Περιβάλλον Τοπική Αυτοδιοίκηση

Συμμετοχή του Σ.Π.Α.Υ. στις αυτοψίες του υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας στον Υμηττό

Την περιοχή της Αιξωνής, στις παρυφές του Υμηττού, στα σύνορα του Δήμου Βούλας – Βάρης - Βουλιαγμένης με τον Δήμο Γλυφάδας, επισκέφθηκε το Σάββατο 6 Ιουνίου 2026 ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, κ. Ευάγγελος Τουρνάς, με τη συμμετοχή του Προέδρου του Σ.Π.Α.Υ. και Δημάρχου Παιανίας, κ. Ισίδωρου Μάδη, του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, κ. Νίκου Παπαευσταθίου, του Γενικού Γραμματέα Δασών, κ. Στάθη Σταθόπουλου, του Διοικητή της ΔΙ.Κ.Α.Φ.Κ.Α. Υποστρατήγου, κ. Νίκου Γκρέτσα, του Δημάρχου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, κ. Γρηγόρη Κωνσταντέλλου, του Δημάρχου Γλυφάδας κ. Γιώργου Παπανικολάου, του Περιφερειακού Διοικητή Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Αττικής Αρχιπύραρχου κ. Βασίλη Ζαφείρη, του Δασάρχη Πεντέλης κ. Θεόδωρου Κολοβού, εκπροσώπου του Α.Δ.Μ.Η.Ε., καθώς και του Προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εθελοντικών Οργανώσεων Δασοπροστασίας Πυρόσβεσης, κ. Σταύρου Σαλαγιάννη.
Δυτική Ελλάδα Κοινωνία Περιβάλλον Τοπική Αυτοδιοίκηση

Επιθεώρηση στις εγκαταστάσεις φυσικού αερίου στη ΒΙ.ΠΕ. Πατρών

Ολοκληρώθηκε η επιθεώρηση, που συντόνισε η Π.Ε. Αχαΐας, στις εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου στη ΒΙ.ΠΕ. Πατρών, βάσει του φακέλου κοινοποίησης Seveso II. Στην επιθεώρηση συμμετείχαν: η Πυροσβεστική Υπηρεσία της ΒΙ.ΠΕ., στελέχη της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος από τη Διεύθυνση Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος, του Τμήματος Πολιτικής Προστασίας Π.Ε. Αχαΐας, της Επιθεώρησης Εργασίας και της Ε.Τ.Β.Α. ΒΙ.ΠΕ..
Βόρειος Τομέας Κοινωνία Περιβάλλον Τοπική Αυτοδιοίκηση

4 νέες αναμονές πυρόσβεσης στα Άνω Βριλήσσια

Ο Δήμος Βριλησσίων, συνεχίζοντας σταθερά την προσπάθεια ενίσχυσης της πυρασφάλειας της πόλης, εγκατέστησε τέσσερις νέες αναμονές πυρόσβεσης (πυροσβεστικούς κρουνούς) σε καίρια σημεία κοντά σε δασικές εκτάσεις στα Άνω Βριλήσσια.

Δράση συνεργασίας του 2ου Νηπιαγωγείου Νεάπολης και του Κ.Α.Π.Η. Νεάπολης του Δήμου Αγίου Νικολάου για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

Το Τμήμα Κοινωνικής Προστασίας και Παιδείας του Δήμου Αγίου Νικολάου, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, πραγματοποίησε την Τετάρτη 3 Ιουνίου 2026 μια ξεχωριστή δράση συνεργασίας μεταξύ του 2ου Νηπιαγωγείου Νεάπολης και του Κ.Α.Π.Η. Νεάπολης, μετά από πρόταση της κ. Κρυσταλλίας Πλουσάκη, Προϊσταμένης του 2ου Νηπιαγωγείου Νεάπολης.

Ο Δήμος Ρεθύμνης και το Τμήμα Τουρισμού τίμησαν την Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου

Με ποικίλες διαστάσεις, σημαντικά μηνύματα, ασφάλεια και επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 3 Ιουνίου 2026 η ποδηλατική δράση, που διοργάνωσε το Τμήμα Τουρισμού του Δήμου Ρεθύμνης, στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Ποδηλάτου, με στόχο την ανάδειξη του Ρεθύμνου ως προορισμού ποδηλατικού και βιώσιμου τουρισμού.

Νέος εξοπλισμός για την ενίσχυση της Ογκολογικής Κλινικής του Νοσοκομείου Λαμίας

Φυσικό αντικείμενο της πράξης είναι η προμήθεια και εγκατάσταση σύγχρονου ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού για την ενίσχυση και την καλύτερη λειτουργία της νέας Ογκολογικής Κλινικής του Νοσοκομείου Λαμίας, η οποία κατασκευάστηκε με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.Ειδικότερα, προβλέπεται η προμήθεια: Γ΄ Κάμερας / SPECT-CT...
Δυτική Μακεδονία Ελληνική Οικονομία Κοινωνία Τοπική Αυτοδιοίκηση

Σε ετοιμότητα ο Δήμος Γρεβενών για την αξιοποίηση του νέου LEADER

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης παρουσιάστηκαν αναλυτικά οι δυνατότητες χρηματοδότησης, που παρέχει το νέο πρόγραμμα, οι επιλέξιμες δράσεις, τα κριτήρια αξιολόγησης, καθώς και οι προϋποθέσεις, που απαιτούνται για την επιτυχή υποβολή προτάσεων από τους φορείς της αυτοδιοίκησης και όχι μόνο.Η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε από κλιμάκιο της ΑΝΚΟ Δυτικής Μακεδονίας Α.Ε., με επικεφαλής τη συντονίστρια του Τοπικού Προγράμματος CLLD/LEADER και υπεύθυνη του Τμήματος Ανάπτυξης Υπαίθρου, κ. Ζωή Γκερεχτέ.Η συγκεκριμένη πρόσκληση αφορά έργα συνολικού προϋπολογισμού 1.639.430 ευρώ για την ευρύτερη περιοχή, ενώ η χρηματοδότηση για παρεμβάσεις υποδομών μπορεί να φτάσει έως και το...
Εικαστικά Κεντρικός Τομέας Τοπική Αυτοδιοίκηση

Ο Δήμος Αθηναίων δώρισε το άγαλμα του «Εφήβου» στη Σχολή Ευελπίδων

Το πιστό αντίγραφο του εντυπωσιακού αγάλματος του «Εφήβου», που δώρισε ο Δήμος Αθηναίων στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, αποκαλύφθηκε από τον Δήμαρχο Αθηναίων, κ. Κώστα Μπακογιάννη, σε μία συγκινητική τελετή, που πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις της Σχολής, στη Βάρη.

Η δωρεά αυτή αποφασίστηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων έπειτα από εισήγηση του Δημάρχου, λαμβάνοντας υπόψη την ιστορική και συμβολική σημασία του αγάλματος του «Εφήβου» για τη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, καθώς το έργο κοσμούσε τον εξωτερικό χώρο των αρχικών εγκαταστάσεών της, στο Πεδίον του Άρεως, επί 42 χρόνια (1940-1982).

Στην ομιλία του προς τους παρευρισκόμενους Αξιωματικούς και Ευέλπιδες, ο Δήμαρχος Αθηναίων, κ. Κώστας Μπακογιάννης, ευχαρίστησε όλους όσοι συνεργάστηκαν για την «επιστροφή» του «Εφήβου» στο σπίτι του, στη Σχολή Ευελπίδων και ανέφερε πως: «Είναι ιδιαίτερη μέρα αυτή για τον Δήμο Αθηναίων. Καταθέτουμε ως ελάχιστο δείγμα ευγνωμοσύνης τον «Έφηβο», ο οποίος επιστρέφει στο σπίτι του. Είναι ένα χρέος δεκαετιών, μία εκκρεμότητα, η οποία λήγει σήμερα, όπως αξίζει στον Δήμο Αθηναίων, αλλά και στις Ένοπλες Δυνάμεις. Ο «Έφηβος» δεν είναι απλώς ένας συναισθηματικός δεσμός, αλλά κάτι παραπάνω. Είναι σύμβολο για την ελπίδα, το αύριο και το μέλλον, το οποίο έρχεται με ορμή. Είναι σύμβολο γενναιότητας. Κύριε Επιθεωρητά θα ήθελα να ευχαριστήσω στο πρόσωπό σας όλους για την εξαιρετική συνεργασία που είχαμε, καθώς και τους συνεργάτες μου στον Δήμο Αθηναίων. Είναι πολύ σημαντική η δουλειά η οποία έγινε. Αυτή είναι μια ευκαιρία να έρθουμε ακόμη πιο κοντά, όπως ακριβώς πρέπει στην πρωτεύουσα και στις Ένοπλες Δυνάμεις.».

Από την πλευρά του, ο Γενικός Επιθεωρητής Στρατού–Διοικητής Δόγματος και Εκπαίδευσης, κ. Αναστάσιος Σπανός, στην ομιλία του, μεταξύ άλλων, επισήμανε πως: «Σήμερα, εκπληρώνεται ένα όνειρο πολλών ετών, διακαής πόθος των παλαιότερων Ευελπίδων, η οποία δεν ήταν άλλη από την επιστροφή του δικού της «Εφήβου», του νοερού συμμαθητή τους, στη θέση που ιστορικά και συναισθηματικά αυτός ανήκει. Στις εγκαταστάσεις της νέας στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων. Ο «Έφηβος» ή αλλιώς ο «Αθλητής», έργο εξαίρετης τεχνικής και αισθητικής του διακεκριμένου γλύπτη Αθανασίου Απάρτη, δεν απεικονίζει απλά τη μορφή ενός ρωμαλέου και γυμνασμένου σώματος, αλλά αποτελεί παράδειγμα προτύπου έκφρασης σωματικής και ψυχικής δύναμης για όλους τους νέους ανθρώπους και όχι μόνο.» και ολοκλήρωσε λέγοντας πως: «Με αυτές τις σκέψεις θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Δήμαρχο Αθηναίων για τη δωρεά και όλους όσοι συνετέλεσαν στην αισθητική δημιουργία, τη μεταφορά και την αναστήλωση του αγάλματος στον φυσικό του χώρο, ευχόμενος η σημερινή τελετή να αποτελέσει αφορμή για ανάλογες ενέργειες, με σκοπό την ανάδειξη για πολλοστή φορά της αγαστής συνεργασίας και του άρρηκτου δεσμού μεταξύ κοινωνίας και Ενόπλων Δυνάμεων.».
Ακολούθως, μίλησε ο Διοικητής της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων, Υποστράτηγος Αναστάσιος Πολύχρονος, ο οποίος τόνισε μεταξύ άλλων πως: «Το άγαλμα του «Εφήβου» αποτελούσε σημείο αναφοράς για τις παλαιότερες γενιές των Ευελπίδων και συνδέθηκε με την ιστορία της Σχολής, με απόδειξη τις τρύπες από τις σφαίρες, που τον τραυμάτισαν τον Δεκέμβριο του 1944.» κι ακόμη ανέφερε πως: «Οι προσπάθειες για την επαναφορά του στη Σχολή Ευελπίδων ξεκινούν στις αρχές της δεκαετίας του ’90, αλλά δεν ευδοκιμούν. Τελικά, με την ευγενική προσφορά του Δήμου Αθηναίων και του Δημάρχου κ. Κώστα Μπακογιάννη, κατασκευάζεται το αντίγραφο του «Εφήβου» από τον εγνωσμένης αξίας καλλιτέχνη κ. Θεόδωρο Παπαδόπουλο, που είχε συνεργαστεί και με τον Απάρτη. Σήμερα, βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να αποκαλύψουμε για δεύτερη φορά τον «Έφηβο», προκειμένου να συντροφεύει και τις επόμενες γενιές των Ευελπίδων. Κύριε Δήμαρχε, θεωρούμε σίγουρο ότι αυτό το άγαλμα, που ταιριάζει απόλυτα με τον περιβάλλοντα χώρο, θα αποτελεί σημείο αναφοράς για τη Σχολή. Ευχαριστούμε τον Δήμο Αθηναίων και εσάς προσωπικά για την προσφορά σας αυτή.».
Στην εκδήλωση παρόντες ήταν, επίσης, ο Δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης κ. Γρηγόρης Κωνσταντέλλος και ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων κ. Ελευθέριος Σκιαδάς.

Ενημερωτικά, αναφέρουμε πως το διαχρονικό αίτημα της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων ξεκίνησε να υποβάλλεται από τα τέλη του 1990 και έπειτα από το Γενικό Επιτελείο Στρατού (Γ.Ε.Σ.) και υη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων (Σ.Σ.Ε.), ζητώντας με επιστολές τους προς τον Δήμο Αθηναίων τη μεταφορά του «Έφηβου» στον περιβάλλοντα χώρο της Σχολής, δίνοντας έμφαση σε ιστορικούς και συναισθηματικούς λόγους, στις αξίες της ιστορικής μνήμης, της τοπικής ιστορίας, αλλά και του δεσμού του έργου με την ιστορία των Ενόπλων Δυνάμεων και των Ευέλπιδων.
Τον Δεκέμβριο του 2019, το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων ενέκρινε την κατασκευή ενός πιστού αντιγράφου, με τη σύμφωνη γνώμη των κληρονόμων του γλύπτη, προκειμένου αυτό να τοποθετηθεί στη Σχολή Ευελπίδων, στη Βάρη. Μετά από σχετική εισήγηση του Δημάρχου Αθηναίων κ. Κώστα Μπακογιάννη, τον περασμένο Μάρτιο, το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε ομόφωνα να δωρίσει το πιστό αντίγραφο στη Σχολή Ευελπίδων, προκειμένου να εκπληρωθεί το διαχρονικό αίτημα των διοικήσεων.
Μέχρι το 1982 το άγαλμα βρισκόταν τοποθετημένο από τον Δήμο Αθηναίων ανάμεσα στο Πεδίον του Άρεως και τις παλιές εγκαταστάσεις της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων (επί της οδού Μουστοξύδη), ακριβώς απέναντι από την κεντρική είσοδο του Διοικητηρίου. Το 1982, όταν η Σ.Σ.Ε. μεταφέρθηκε στη Βάρη, το άγαλμα απομακρύνθηκε από τη θέση του και σε αυτό έγιναν εργασίες συντήρησης, με ευθύνη της Εθνικής Πινακοθήκης.
Το 1988, με πρωτοβουλία του τότε Δημάρχου Αθηναίων, κ. Μιλτιάδη Έβερτ, τοποθετήθηκε από το Πνευματικό Κέντρο του δήμου στη συμβολή των οδών Αρδηττού και Αθανασίου Διάκου, κοντά στο εργαστήριο που διατηρούσε ο γλύπτης από το 1940 και μετά.
Το 2003, λόγω εργασιών της ΤΡΑΜ ΑΕ, χρειάστηκε να απομακρυνθεί και να αποθηκευτεί προσωρινά, προκειμένου να εκτελεστούν εργασίες συντήρησης, καθώς έφερε σοβαρές φθορές (ακρωτηριασμός ήβης, απόσπαση βραχίονα). Η συντήρηση και αποκατάστασή του έγινε από τον χαλκοχύτη κ. Θ. Παπαδόπουλο, ωστόσο δεν κατέστη δυνατή η άμεση επανατοποθέτησή του.
Το μπρούτζινο άγαλμα «Έφηβος», ύψους 2,58 μ. αποτελεί έργο του γλύπτη, καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, Θανάση Απάρτη. Δημιουργήθηκε το 1940 και θεωρείται το τελευταίο έργο της παρισινής περιόδου του καλλιτέχνη. Η χύτευσή του έγινε στο περίφημο χυτήριο του Alexis Rudier στο Παρίσι, όπου συνήθιζε να χυτεύει τα έργα του και ο πιο διάσημος γλύπτης της Γαλλίας, Ογκίστ Ροντέν, και έφερε επιχρύσωση στην επιφάνειά του.
Απεικονίζει έναν νεαρό άνδρα να βηματίζει ελεύθερα προς τα εμπρός. Με μικρό διασκελισμό, ο βηματισμός μοιάζει προσεκτικός και με επίγνωση των δυσκολιών, ενώ η ανοιχτή κίνηση των άκρων και η διακριτική χειρονομία του δεξιού χεριού φανερώνουν θέληση και προσδοκία στο ξεκίνημα της ενήλικης ζωής.
Ο γυμνός κορμός, η μετωπική θέση, η κίνηση των άκρων και οι γραμμικοί σχηματισμοί της κόμης παραπέμπουν στους Κούρους της αρχαιότητας.
Το 1939, ο καλλιτέχνης παρουσίασε την αρχική γύψινη μελέτη, ύψους 1,27 μ., στην Πανελλήνια Καλλιτεχνική Έκθεση, στο Ζάππειο Μέγαρο. Το Υπουργείο Πρωτευούσης παρήγγειλε το έργο σε μπρούτζο και μέγεθος διπλάσιο της γύψινης μελέτης, προκειμένου να τοποθετηθεί σε κοινόχρηστο χώρο του Δήμου Αθηναίων. Το ίδιο έργο έχει εκτεθεί με τις ονομασίες: «Το Ξεκίνημα» (Ατομική έκθεση, αίθουσα Ζαχαρίου, Νοέμβριος 1948) και «Αθλητής» (Ομάς «Ζωγράφοι και Γλύπται», Ζάππειο Μέγαρο 14 Απρ.-4 Μαΐου και ΧΧV Biennale, Βενετία 1950).
Το 1950, ο Θανάσης Απάρτης δώρισε τη μικρού μεγέθους γύψινη μελέτη στο Πολιτιστικό Ίδρυμα «Εστία Νέας Σμύρνης».

Φωτογραφίες: Βασίλης Λαμπίρης