ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ ΣΤΟΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ
Σάββατο | 7 Δεκεμβρίου 2024
Θεσσαλία Κατοικίδια Κοινωνία Τοπική Αυτοδιοίκηση

Πάνω από 100 στειρώσεις γατών και σκύλων στο Δημοτικό Καταφύγιο αδέσποτων ζώων του Δήμου Λαρισαίων

Περισσότερες από 100 στειρώσεις, κυρίως γατών, αλλά και σκύλων, έχουν πραγματοποιηθεί, αφιλοκερδώς, στο Δημοτικό Καταφύγιο αδέσποτων ζώων του Δήμου Λαρισαίων, στο πλαίσιο δράσης, που υλοποιείται σε συνεργασία με το Σωματείο «Αδέσποτοι Εθελοντές» Λάρισας και ομάδα εθελοντών από δύο φιλοζωϊκές οργανώσεις: Fellnasen Stuttgart και @animal.passion, της Γερμανίας.
Ιστορία Κεντρική Μακεδονία Κοινωνία Τοπική Αυτοδιοίκηση

Ενδιαφέρουσα ομιλία στη Νάουσα για τη Φυλή των Καλλάσσα

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση του 3ου Γυμνάσιο Νάουσας-«Φιλώτας Κόκκινος», σε συνεργασία με το Τμήμα Πολιτισμού του Δήμου Νάουσας για τη Φυλή των Καλλάσσα, με θέμα: «Η Ελληνική Παρουσία στην Κεντρική Ασία και οι απόηχοί της στην αρχέγονη παράδοση της Φυλής των Καλλάσσα», από τον Εκπαιδευτικό κ. Αθανάσιο Λερούνη, στο κτήριο ΒΕΤΛΑΝΣ του Πολυχώρου Πολιτισμού «Χρήστος Λαναράς».
Αθλητικά Δυτική Μακεδονία Κοινωνία Τοπική Αυτοδιοίκηση

Σε εξέλιξη το έργο ανάπλασης του εξωτερικού χώρου του Κλειστού Γυμναστηρίου Λευκόβρυσης Κοζάνης

Στο έργο της ανάπλασης του εξωτερικού χώρου του Κλειστού Γυμναστηρίου Λευκόβρυσης, που υλοποιεί ο Δήμος Κοζάνης, βρέθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής 22 Νοεμβρίου 2024 ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων κ. Κώστας Βόμβας, παρακολουθώντας από κοντά την πορεία εξέλιξης των εργασιών.

Συνάντηση του Δημάρχου Φλώρινας κ. Βασίλη Γιαννάκη με τον υπουργό Παιδείας κ. Κυριάκο Πιερρακάκη

Τον υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Κυριάκο Πιερρακάκη, υποδέχτηκε στο γραφείο του ο Δήμαρχος Φλώρινας κ. Βασίλης Γιαννάκης. Στη διάρκεια της συνάντησης, παρουσία του Βουλευτή κ. Σταύρου Παπασωτηρίου, ο Δήμαρχος Φλώρινας, κ. Βασίλης Γιαννάκης, είχε την ευκαιρία να θέσει μια σειρά ζητημάτων, που άπτονται των αρμοδιοτήτων του κ. υπουργού και απασχολούν τη Δημοτική Αρχή και την τοπική κοινωνία.

Ο Δήμος Αγίου Δημητρίου απελευθέρωσε 440 θέσεις στάθμευσης το 2024

Με στοχευμένες ενέργειες της Δημοτικής Αστυνομίας από την αρχή του έτους έχουν συνολικά απελευθερωθεί, περίπου, 440 θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων και δίκυκλων στον Δήμο Αγίου Δημητρίου.

Θερμή υποδοχή των μαθητών του 5ου Δημοτικού Σχολείου Άνω Λιοσίων στον Δήμο Φυλής

Ο Δήμαρχος διέκοψε τη δουλειά του για να διαθέσει χρόνο στα παιδιά, που έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για τις φωτογραφίες του με τον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, τον πρώην πρωθυπουργό κ. Αλέξη Τσίπρα και άλλους αξιωματούχους. Περιεργάστηκαν ακόμη τις κούκλες με τις παραδοσιακές αρβανίτικες φορεσιές...
Βόρειος Τομέας Περιβάλλον Τοπική Αυτοδιοίκηση

Συνεχίζεται εντατικά η περισυλλογή εγκαταλελειμμένων οχημάτων στον Δήμο Βριλησσίων

Από τις αρχές Ιανουαρίου 2024 μέχρι σήμερα έχουν περισυλλεγεί με την προβλεπόμενη από τον νόμο διαδικασία συνολικά 34 οχήματα. Πρόκειται για οχήματα, τα οποία οι ιδιοκτήτες τους για μεγάλο χρονικό διάστημα είχαν αφήσει σε δρόμους, αλλά και κοινόχρηστους χώρους της πόλης.Με την απομάκρυνση των εγκαταλελειμμένων οχημάτων από τα Βριλήσσια αποτρέπεται η δημιουργία εστιών μόλυνσης στις γειτονιές. Η περισυλλογή τους απελευθερώνει Δημόσιο Χώρο, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτόν στη βελτίωση της εικόνας της πόλης και στην εύρυθμη λειτουργία της. Τα οχήματα, που περισυλλέγονται, οδηγούνται στην ανακύκλωση, με αποτέλεσμα να ανακτάται το...
Κεντρική Μακεδονία Τοπική Αυτοδιοίκηση

Με λαμπρότητα τίμησε ο Δήμος Κατερίνης την επέτειο των 201 χρόνων από τη Μάχη της Μηλιάς

Ο Δήμος Κατερίνης, σήμερα το πρωί της Κυριακής 2 Απριλίου 2023, τίμησε με ιδιαίτερη λαμπρότητα την ιστορική επέτειο των 201 χρόνων από τη Μάχη της Μηλιάς και την ανατίναξη του Πύργου των Λαζαίων (2 Απριλίου 1822), με εκδηλώσεις οι οποίες πραγματοποιήθηκαν στην Άνω Μηλιά, παρουσία πλήθους κόσμου.

Στην εκδήλωση, που διοργάνωσε ο Δήμος Κατερίνης, σε συνεργασία με την Τοπική Κοινότητα Κάτω Μηλιάς και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Κάτω Μηλιάς «ΟΙ ΛΑΖΑΙΟΙ», με την υποστήριξη του Εκπολιτιστικού–Εξωραϊστικού Συλλόγου Άνω Μηλιάς «Η Αγία Παρασκευή» και του Πολιτιστικού Συλλόγου Μεσαίας Μηλιάς «ΑΪ ΓΙΩΡΓΗΣ», μίλησε ο Δήμαρχος Κατερίνης, κ. Κώστας Κουκοδήμος, ο οποίος ανέφερε μεταξύ άλλων πως: «Στον Δήμο Κατερίνης τιμήσαμε για πρώτη φορά πέρυσι την ιστορική επέτειο των 200 χρόνων από τη Μάχη της Μηλιάς (και την ανατίναξη του Πύργου των Λαζαίων), την οποία εντάξαμε στο επίσημο πρόγραμμα των θεσμοθετημένων εκδηλώσεών μας. Η Μάχη της Μηλιάς είναι για εμάς μνημείο εθνικής αυτογνωσίας. Η θυσία των αγωνιστών δεν είναι πια ένα τοπικό γεγονός. Ανήκει στην Πιερία, στη Μακεδονία, σε όλη την Ελλάδα. Παράλληλα, αναδεικνύουμε τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Ενισχύουμε την πολιτιστική φυσιογνωμία του τόπου. Η συνέχεια, όπως δεσμευτήκαμε, ήταν η ανάδειξη φέτος με ήπιες παρεμβάσεις του περιβάλλοντος χώρου του Πύργου, η οποία, όπως διαπιστώνουν κάτοικοι και επισκέπτες, έγινε πράξη.».

Οι εορταστικές εκδηλώσεις ξεκίνησαν με Επίσημη Δοξολογία, η οποία πραγματοποιήθηκε στον Ιστορικό Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής. Αμέσως μετά, με φόντο τα ερείπια του Πύργου των Λαζαίων, πραγματοποιήθηκαν: επιμνημόσυνη δέηση, ομιλία–αναφορά στο ιστορικό της ημέρας, από τον Διδάκτορα Τοπικής Ιστορίας, Διευθυντή του 2ου Δημοτικού Σχολείου Κατερίνης, κ. Νικόλαο Ναχόπουλο, ο οποίος ανέφερε μεταξύ άλλων πως: «Ο αγώνας και η θυσία των κατοίκων της Μηλιάς και όλων όσοι πολέμησαν και θυσιάστηκαν στη μάχη της Μηλιάς έγιναν για το υψηλότερο και ευγενέστερο ιδανικό, που μπορεί να έχει ο άνθρωπος, την ελευθερία του σώματος και της έκφρασης, για την εθνική και ατομική ελευθερία». (Σημ.: Ολόκληρη η ομιλία θα παρατεθεί στο τέλος του ρεπορτάζ)
Επίσης, απαγγελία επίκαιρων στίχων, που αναφέρονται στους Λαζαίους, έγιναν από τις μαθήτριες κ.κ. Σοφία Παπατόλιου και Παναγιώτα Αδάμου, της Α΄ Τάξης Λυκείου του ΓΕ.Λ. Κάτω Μηλιάς.
Ακολούθησε κατάθεση στεφάνων από: τον Εκπρόσωπο της Βουλής των Ελλήνων, Βουλευτή Πιερίας, κ. Ξενοφώντα Μπαραλιάκο, τον Δήμαρχο Κατερίνης κ. Κώστα Κουκοδήμο, την Αντιπεριφερειάρχη Πιερίας κ Σοφία Μαυρίδου, τον Πρόεδρο της Τοπικής Κοινότητας Μηλιάς κ. Φώτη Τζήκα, καθώς και από εκπροσώπους: της Διεύθυνσης Αστυνομίας Πιερίας, των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Νομού Πιερίας, του 3ου Λιμενικού Τμήματος Σκάλας Κατερίνης, των απογόνων της οικογένειας των Λαζαίων, τον Σύλλογο Οικιστών Μακεδόνων Νέας Πέλλης Αταλάντης «Ο Μέγας Αλέξανδρος», τον Σύλλογο Κρητών Πιερίας «ΟΙ ΣΤΑΥΡΑΕΤΟΙ», τον Εκπολιτιστικό–Εξωραιστικό Σύλλογο Άνω Μηλιάς «Η Αγία Παρασκευή», τον Πολιτιστικό Σύλλογο Κάτω Μηλιάς «ΟΙ ΛΑΖΑΙΟΙ» κ.ά..

Επίσης, στην εκδήλωση παρέστησαν: o Βουλευτής Πιερίας κ. Σάββας Χιονίδης, η Βουλευτής Πιερίας κ. Ελισάβετ Σκούφα, εκπρόσωπος της Βουλευτή κ. Άννας Μάνη–Παπαδημητρίου, ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Κατερίνης κ. Νίκος Κατανάς, Αντιδήμαρχοι, Δημοτικοί Σύμβουλοι, πολιτευτές και άλλοι εκπρόσωποι τοπικών αρχών, φορέων και συλλόγων.

Ακόμη, στη διάρκεια της εκδήλωσης έγινε καλωσόρισμα από τον Πρόεδρο του Πολιτιστικού Συλλόγου Κάτω Μηλιάς «ΟΙ ΛΑΖΑΙΟΙ», κ. Γεώργιο Χανδόλια, ο οποίος εξέφρασε θερμές ευχαριστίες προς τον Δήμαρχο κ. Κώστα Κουκοδήμο για τη θεσμοθέτηση της επετείου, ενώ στον επίλογο, δύο μηλιώτικα-ηρωικά τραγούδια, ερμήνευσε η χορωδία του Πολιτιστικού Συλλόγου Κάτω Μηλιάς «ΟΙ ΛΑΖΑΙΟΙ», συνοδεία ορχήστρας παραδοσιακής μουσικής, στην οποία συμμετείχαν οι μουσικοί κ.κ.: Χαρίλαος Χανδόλιας (κλαρίνο), Ιωάννης Χανδόλιας του Διονυσίου (λαούτο) και Ιωάννης Χανδόλιας του Γεωργίου (τουμπερλέκι).
Τέλος, την εκδήλωση επένδυσε μουσικά η Φιλαρμονική του Δημοτικού Ωδείου Κατερίνης, υπό τη διεύθυνση του κ. Γιάννη Τοπαλίδη, ενώ μαθητές και μαθήτριες την πλαισίωσαν φορώντας παραδοσιακές φορεσιές.

Ακολουθεί η ομιλία του Δρ. Τοπικής Ιστορίας–Διευθυντή 2ου Δημοτικού Σχολείου Κατερίνης, κ. Νικόλαου Ναχόπουλου:
«Βρισκόμαστε σήμερα εδώ, σε αυτόν τον όμορφο τόπο της Πιερίας, για να μνημονεύσουμε και να τιμήσουμε τους ανθρώπους, που αγωνίστηκαν για την ελευθερία μας.
Και ευχαριστώ τον Δήμο Κατερίνης, που με όρισε ομιλητή σε αυτήν την ξεχωριστή ημέρα για την Ιστορία του τόπου μας.
Η επανάσταση του ’21 δεν ξεκίνησε ξαφνικά, δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία, αλλά ήταν κάτι που από χρόνια περίμεναν, κάτι που προετοίμαζαν και λαχταρούσαν οι υπόδουλοι Έλληνες. Στα χρόνια της σκλαβιάς, στα χρόνια της οθωμανικής κυριαρχίας, της τουρκοκρατίας, όπως συνηθίσαμε να τη λέμε, προηγήθηκαν δεκάδες επαναστατικά κινήματα και εξεγέρσεις σε ολόκληρο τον ελλαδικό χώρο κατά των Οθωμανών κατακτητών. Τα περισσότερα κινήματα ήταν αυθόρμητα, χωρίς προετοιμασία και οργάνωση. Κάποια από αυτά, μάλιστα, έγιναν με προτροπή ξένων δυνάμεων, οι οποίες, όμως, τους εγκατέλειπαν στην πορεία και τους άφηναν στο έλεος και στη εκδικητική μανία των Οθωμανών.
Το μεγάλο μειονέκτημα της Μακεδονίας, αν μπορούμε να το πούμε έτσι, ήταν ότι βρισκόταν κοντά στην Κωνσταντινούπολη, τη Λάρισα και σε άλλα στρατιωτικά κέντρα των Οθωμανών, με αποτέλεσμα όλες οι επαναστατικές προσπάθειες να καταστέλλονται έγκαιρα, σε σχέση με την νότια Ελλάδα.
Η περιοχή της Πιερίας ήταν ενεργή στον προεπαναστατικό αγώνα, έχοντας το μεγάλο πλεονέκτημα των ορεινών όγκων του Ολύμπου και των Πιερίων, που ήταν τα καταφύγια των κλεφτών και των εξεγερμένων. Τα προεπαναστατικά κινήματα των Ελλήνων κλεφτών έκαναν τον Σουλτάνο να εκδώσει φιρμάνι και να χωρίσει τον ελλαδικό χώρο σε αρματολίκια. Έτσι, το 1537, η Μηλιά ορίζεται ως αρματολίκι μαζί με την Ελασσόνα, τα Σέρβια, τα Γρεβενά και τη Βέροια. Τα μέτρα που έλαβε η οθωμανική διοίκηση για τους χριστιανικούς πληθυσμούς, ήταν πολύ σκληρά και, εξ αιτίας των μέτρων αυτών, ολόκληρα χωριά κατέφυγαν στα γύρω βουνά, πυκνώνοντας με τον τρόπο αυτόν τις ομάδες των κλεφτών. Το ίδιο συνέβη και με τους κατοίκους της Μηλιάς στις αρχές της δεκαετίας του 1680. Όμως, μετά από δέκα χρόνια, περίπου (1691), ο Σουλτάνος, προκειμένου να προλάβει μεγαλύτερη εξέγερση, χαλάρωσε τα μέτρα και χορήγησε αμνηστία, επιτρέποντας στους κατοίκους της περιοχής να επιστρέψουν στα σπίτια τους για να ζήσουν ειρηνικά.
Στα γεγονότα αυτά, αλλά και σε όσα ακολούθησαν μέχρι και στον μεγάλο ξεσηκωμό του 1821, εκείνοι που πρωταγωνίστησαν και υπήρξαν επικεφαλής των εξεγέρσεων και των επαναστατικών κινημάτων ήταν οι Λαζαίοι. Πρόκειται για οικογένεια κλεφτών, αρματολών και πειρατών, η οποία έδρασε στην ευρύτερη περιοχή του Ολύμπου, αλλά και στη θάλασσα. Γενάρχης των Λαζαίων φέρεται να είναι ο Λάζος, με πιθανή καταγωγή από το Λιβάδι, τη Φτέρη ή την ευρύτερη περιοχή.
Κατά τις επιχειρήσεις του Ρωσοτουρκικού πολέμου του 1768-1774, οι Μηλιώτες και άλλοι κάτοικοι της περιοχής, με επικεφαλής τους Λαζαίους, επιχειρούν σε μια μεγάλη περιοχή, από τα Τρίκαλα μέχρι την Έδεσσα, ενώ κατά τη διάρκεια των Ορλοφικών, ένας από τους Λαζαίους, ο Τόλιος Λάζος, αγωνίζεται μαζί με τους Ρώσους στο Αιγαίο. Αλλά και στον 2ο Ρωσοτουρικό Πόλεμο (1787-1792), οι Λαζαίοι αγωνίζονται πάλι στο πλευρό των ομόδοξων Ρώσων στις θάλασσες του βορείου Αιγαίου.
Στη σύναξη των Ελλήνων οπλαρχηγών, που έγινε το 1805 στο Άγιο Όρος, οι Λαζαίοι ήταν παρόντες. Λίγο αργότερα, το 1808, στη μάχη της Ορμύλιας, έλαβαν μέρος πολλά μέλη της οικογένειας των Λαζαίων, και εκεί σκοτώθηκαν τρεις από αυτούς, αλλά και το 1813 βρίσκουμε τον Λιόλιο Λάζο στη Σκύρο και μετά στη Μάνη.
Οι Λαζαίοι και, γενικότερα, οι Μηλιώτες, δεν έμειναν αλώβητοι από τις επεκτατικές διαθέσεις του Αλή Πασά. Το 1812, ανάμεσα στις δυο πλευρές εκδηλώθηκαν έντονες αντιπαραθέσεις, οι οποίες τερματίστηκαν προσωρινά με επιχειρούμενο συμβιβασμό, στο πλαίσιο του οποίου ο Κώστας Λάζος κρατήθηκε ως όμηρος στα Γιάννενα από τον Αλή Πασά. Την επόμενη, όμως, χρονιά, τον Απρίλιο του 1813, ο Αλή Πασάς έστειλε τον γιο του, Βελή, να επιτεθεί εναντίον των αρματολών του Ολύμπου. Αυτός επιτέθηκε νύχτα στη Μηλιά και αιφνιδίασε τους Λαζαίους, με αποτέλεσμα να σκοτωθεί αμυνόμενος ο Δήμος, και να συλληφθούν όλα τα γυναικόπαιδα της οικογένειας και των φίλων τους. Στη συνέχεια, αυτά μεταφέρθηκαν από τον Βελή στη Λάρισα ή τον Τύρναβο. Ο Λιόλιος, διέφυγε τη σύλληψη και, μαζί με άλλους κυνηγημένους αρματολούς, έγινε πάλι πειρατής. Τότε, ο Αλής εκτέλεσε τον Κώστα, τον οποίο κρατούσε ως όμηρο. Το ίδιο έκανε και ο Βελής με όλους τους αρσενικούς της οικογένειας, εκτός από τον 12χρονο Τόλιο Λάζο.
Αποκορύφωμα, όμως, όλων αυτών των ένοπλων επιχειρήσεων είναι η μάχη που έγινε σε αυτόν εδώ τον τόπο, στις 2 Απριλίου 1822, ανήμερα της Κυριακής του Πάσχα.
Η Μακεδονία και οι Μακεδόνες ήταν παρόντες και ενεργοί, όχι μόνο στα προεπαναστατικά κινήματα, αλλά και στη μεγάλη επανάσταση του ’21. Η Μακεδονία υπήρξε από τις πρώτες ελληνικές περιοχές, που σήκωσε το λάβαρο της ελευθερίας. Στις 17 Μαΐου του 1821, κηρύχθηκε η επανάσταση στη Μακεδονία, με αρχηγό και υπερασπιστή τον Εμμανουήλ Παππά. Ο Εμμανουήλ Παπάς, με ορμητήριο το Άγιο Όρος, ξεσήκωσε τον Πολύγυρο και τη Σιθωνία, και έφτασε μέχρι τα περίχωρα της Θεσσαλονίκης.
Ο Διοικητής της Θεσσαλονίκης αντέδρασε άμεσα. Προχώρησε σε γενικευμένες συλλήψεις και άγριες σφαγές των ξεσηκωμένων Ελλήνων. Ανάμεσα στους συλληφθέντες, που θανατώθηκαν τότε, ήταν και ο τοποτηρητής του μητροπολιτικού θρόνου Θεσσαλονίκης, Επίσκοπος Κίτρους Μελέτιος.
Τα γεγονότα της Θεσσαλονίκης, αντί να τρομοκρατήσουν τους Έλληνες, έφεραν το αντίθετο αποτέλεσμα. Ο αγώνας εξαπλώθηκε σε ολόκληρη σχεδόν τη Χαλκιδική, ενώ εξεγέρθηκαν και όλα τα μοναστήρια του Αγίου Όρους. Στις 10 Ιουνίου 1821 έγινε η Μάχη των Βασιλικών και πέντε μέρες αργότερα η μάχη της Ρεντίνας (15 Ιουνίου του 1821).
Προς τα τέλη Ιουνίου 1821, στέλνονται στην Κασσάνδρα 400 πολεμιστές από τον Όλυμπο, και λίγο αργότερα άλλοι 200 με τον Διαμαντή Νικολάου. Τον Νοέμβριο του 1821, όμως, στη μάχη της Κασσάνδρας, οι Έλληνες νικήθηκαν, και τον Ιανουάριο του 1822 παραδόθηκε και το Άγιο Όρος.
Μετά από την ήττα αυτή, οι Έλληνες κατέφυγαν στις περιοχές της Πιερίας και της Ημαθίας, για να συνεχίσουν εδώ την επανάσταση.
Στις 8 Μαρτίου 1822, κηρύχτηκε επίσημα η επανάσταση και στον Όλυμπο. Ένοπλο σώμα 300 ανδρών, με επικεφαλής την Γρηγόριο Σάλα, απεσταλμένο του Δημητρίου Υψηλάντη, αποβιβάσθηκε στο Ελευθεροχώρι, φέρνοντας μπαρούτι και πολεμοφόδια. Οι επαναστάτες, μετά από αψιμαχίες που είχαν στις περιοχές του Κολυνδρού και της Καστανιάς, δεν κατόρθωσαν να ισχυροποιήσουν τις θέσεις τους, και αναγκάστηκαν να κατευθυνθούν προς τη Μηλιά, ως πιο ασφαλές μέρος, λόγω της φυσικής της οχύρωσης, αλλά και επειδή εδώ ήταν αρματολίκι των Λαζαίων.
Οι Τούρκοι, παίρνοντας θάρρος από τις επιτυχίες που είχαν στην περιοχή της Καστανιάς, ακολούθησαν τους Έλληνες στην περιοχή της Μηλιάς. Οι επαναστάτες, που βρίσκονταν σε αυτήν εδώ την περιοχή, είχαν μοιραστεί σε ομάδες και είχαν καταλάβει καίρια σημεία εντός και εκτός του χωριού, για να εμποδίσουν τον ερχομό των Τούρκων. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες, ο Λάζος, γνωρίζοντας καλά την περιοχή, αποφάσισε να χτυπήσει μόνος του τον εχθρό, ο Κασομούλης παρέμεινε εντός της Μηλιάς, ο Σάλας με τους επιτελείς του και τον Γούλα κλείσθηκαν στον πύργο των Λαζαίων, ο δε Διαμαντής κατέλαβε κατάλληλες θέσεις μπροστά, αλλά και μέσα στο χωριό. Η αριθμητική υπεροχή του εχθρού, καθώς και τα συνεχόμενα χτυπήματα του Πύργου των Λαζαίων με πυροβόλα, που διέθεταν οι Τούρκοι, ανάγκασαν τους Έλληνες να εγκαταλείψουν τη νύχτα το χωριό και να καταφύγουν προς το Κρυονέρι, εκεί όπου είχαν καταφύγει από νωρίτερα και τα γυναικόπαιδα. Οι περιγραφές των γεγονότων δεν μπορούν να αποτυπώσουν τη δύναμη και τη φρίκη της ώρας εκείνης, τον πόνο των αδύναμων και την οδύνη των μητέρων, οι οποίες δημιούργησαν τη δική τους Αράπιτσα, όπως έκαναν λίγες μέρες αργότερα και οι γυναίκες της Νάουσας.
Μετά τη μάχη της Μηλιάς, οι Οθωμανικές δυνάμεις κινήθηκαν προς την περιοχή της Ημαθίας, για να συμβάλουν με τα υπόλοιπα οθωμανικά στρατεύματα στην καταστροφή της Νάουσας, στις 13 Απριλίου 1822. Ύστερα από την καταστροφή της Νάουσας, η επανάσταση στη Μακεδονία συνεχίστηκε με κάποιες λίγες εχθροπραξίες στα βουνά της Δυτικής Μακεδονίας.
Ο αγώνας και η θυσία των κατοίκων της Μηλιάς και όλων όσοι πολέμησαν και θυσιάστηκαν στη μάχη της Μηλιάς, έγιναν για το υψηλότερο και ευγενέστερο ιδανικό, που μπορεί να έχει ο άνθρωπος, την ελευθερία του σώματος και της έκφρασης, για την εθνική και ατομική ελευθερία. Πάνε 200 ακριβώς χρόνια από τότε, που ο Διονύσιος Σολωμός έγραψε τον Ύμνο εις την Ελευθερία, περιγράφοντας τους κόπους, τις θυσίες, αλλά και τις αστοχίες και τους κινδύνους, που πέρασαν οι πρόγονοί μας, μέχρι να κατακτήσουν και να διασφαλίσουν την ελευθερία, την ελευθερία που απαιτεί αρετή και τόλμη. Τόλμη για να την αποκτήσει ένας υπόδουλος λαός και αρετή για να την διατηρήσει.
Τον τόπο αυτόν τον κληρονομήσαμε από τους πατεράδες μας και από τους παππούδες μας, και έχουμε χρέος να τον παραδώσουμε στα παιδιά μας. Είναι ένας όμορφος τόπος, ένας τόπος ευλογημένος, που μας θρέφει εδώ και δυόμισι–τρεις χιλιάδες χρόνια. Η χώρα μας, όπως λέει ο Ελύτης, είναι μικρή σε έκταση χώρου, αλλά απέραντη σε έκταση χρόνου. Ζούμε τόσους αιώνες εδώ, σε τούτα τα μέρη, και μιλάμε την ίδια γλώσσα, μια γλώσσα περιλάλητη. Ζούμε, καθώς λέει ο Σεφέρης, σε ένα πέτρινο ακρωτήρι της Μεσογείου, που δεν έχει άλλο αγαθό παρά τον αγώνα του λαού του, τη θάλασσα, και το φως του ήλιου. Είναι μικρός τούτος ο τόπος, αλλά η παράδοσή του είναι τεράστια και εκείνο που τη χαρακτηρίζει είναι ότι μας παραδόθηκε χωρίς διακοπή. Και τούτη την παράδοση έχουμε χρέος να τη διατηρήσουμε μαζί με την ελευθερία μας, τη γλώσσα μας και την Ιστορία μας.
Σήμερα, βρισκόμαστε μπροστά στα ερείπια του πύργου των Λαζαίων. Τα ερείπια αυτά, όπως σωριάστηκαν μετά τον χαλασμό του τη μέρα εκείνη, σχημάτισαν έναν τύμβο, που συμβολίζει τον τάφο εκείνων που έπεσαν στη μάχη της Μηλιάς, στις 2 Απριλίου 1822, πολεμώντας για την ελευθερία της πατρίδας μας. Ο μακεδονικός αυτός τύμβος των νεώτερων Μακεδόνων αγωνιστών της ελευθερίας, βρίσκεται εδώ για να μας θυμίζει, ως άλλος μακεδονικός τύμβος, τη θυσία των Ελλήνων αυτού του τόπου, το Πάσχα του 1822. Ίσως, ήρθε η ώρα να στηθούν όρθια ετούτα τα χαλάσματα, να αναστηλωθεί ο Πύργος των Λαζαίων, έτσι που να γίνει σύμβολο ανδρείας, ηρωισμού και αυτοθυσίας των κατοίκων αυτής της περιοχής. Όμως, μέχρι να γίνει αυτό, οφείλουμε να τον διατηρήσουμε ακέραιο ως τύμβο ηρώων και αγωνιστών, διότι η αφαίρεση και η απομάκρυνση και του παραμικρού δομικού υλικού θα δυσκολέψει την ενδεχόμενη αναστύλωσή του, αλλά και το έργο των ιστορικών και ερευνητών προς αυτή την κατεύθυνση.
Οι ιστορικοί, μας λένε ότι για να διατηρηθεί η ιστορικότητα ενός τόπου πρέπει να αναδείξουμε την Ιστορία του. Εσείς εδώ, σε τούτο το χωριό, σε τούτη την περιοχή, φαίνεται ότι τα έχετε πετύχει και τα δύο. Διατηρείτε την παράδοσή σας και αναδεικνύετε την ιστορία του τόπου με τρόπο ζωντανό, βιωματικό, μέσα από τα τραγούδια σας, τους χορούς σας τις συνήθειές σας, με την καθημερινή σας ζωή, αλλά και με τέτοιες εκδηλώσεις μνήμης και σεβασμού, όπως η σημερινή. Αρκεί να υπάρχει μια σπίθα ζωντανή μέσα στον άνθρωπο και θα βρεθεί η πνοή του ανέμου, που θα ζωντανέψει τη φλόγα της αγάπης για τον τόπο. Αυτή τη φλόγα, που εδώ και δεκαετίες κάποιοι ακούραστοι εργάτες την κρατούν άσβεστη, με επικεφαλής, τις τελευταίες δεκαετίες, τον σεβαστό συντοπίτη και ακούραστο δάσκαλο κ. Γιώργο Χανδόλια, ο οποίος δεν αγωνίζεται μόνο για τη μνήμη των προγόνων μας, αλλά και για την παρακαταθήκη που θα δώσουμε στα παιδιά μας.
Τιμούμε, σήμερα, τη μνήμη των ανθρώπων, που πρόσφεραν τη ζωή τους για την ελευθερία των παιδιών τους, των εγγονών τους, για τη δική μας ελευθερία. Οι Μηλιώτες του 1822 αγωνίστηκαν όπως εκείνοι το ένιωσαν, σε εκείνη τη δεδομένη χρονική στιγμή, και έπραξαν το χρέος τους.
Σήμερα, στην εποχή που ζούμε, σε μια εποχή σημαντικών μεταβάσεων και αλλαγών, ποιο είναι το δικό μας χρέος;
Χρέος δικό μας είναι να υπερασπιζόμαστε, όπως ο καθένας μπορεί, αυτόν τον τόπο, που μας έλαχε ο κλήρος να γεννηθούμε, αυτό το πέτρινο ακρωτήρι της Μεσογείου, αλλά και να προστατεύουμε το περιβάλλον, στο οποίο μας ευλόγησε ο Θεός να ζούμε.
Χρέος μας είναι να τιμούμε όλους αυτούς, που μας έδωσαν το δικαίωμα να είμαστε σήμερα παρόντες μέσα στην ιστορία και να μην ξεχνάμε ότι δεν μας το έδωσαν ως χάρισμα, αλλά ως βαρύ χρέος απέναντι στα παιδιά μας.
Σήμερα, πατριωτικό είναι αυτό που είναι συμβατό με την ευρωπαϊκή ιδέα της ειρηνικής συνύπαρξης των λαών. Αυτό που μας κάνει να απορρίπτουμε την ξενοφοβία, τον ρατσισμό και να αγαπάμε την πατρίδα μας, χωρίς να μισούμε τους άλλους. Ο πατριωτισμός των Ελλήνων πρέπει να συνδέεται με την ελευθερία, τη Δημοκρατία, το κράτος δικαίου, το Σύνταγμα, τα δικαιώματα, την ανοικτή κοινωνία, τη δικαιοσύνη, και, φυσικά, τον ανθρωπισμό.
Και θα τελειώσω με τη ρήση του Σολωμού, πως «το έθνος πρέπει να μάθει να θεωρεί εθνικό ό,τι είναι αληθές.».