ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ ΣΤΟΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ
Σάββατο | 13 Απριλίου 2024
Ελληνική Οικονομία Στερεά Ελλάδα Τοπική Αυτοδιοίκηση

Ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι συναντήσεις εργασίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας στην Κροατία

Ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας κ. Φάνης Σπανός και η Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού & Πολιτισμού κ. Φανή Παπαθωμά ολοκλήρωσαν την Τρίτη 9 Απριλίου 2024 τον κύκλο επαφών και συναντήσεων εργασίας στην Κροατία, όπου στην ελληνική αποστολή συμμετείχαν, επίσης, η Προϊσταμένη του Τμήματος Τουρισμού της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας κ. Μαριάννα Λιάσκου και το στέλεχος του Γραφείου Περιφερειάρχη κ. Μέλπω Στεφανίδη.
Κοινωνία Κρήτη Μπάσκετ Περιβάλλον Τοπική Αυτοδιοίκηση

Συμμαχία για το περιβάλλον από την Ελληνική Ομοσπονδία Καλαθοσφαίρισης και τον Δήμο Ηρακλείου Κρήτης

Μια συμμαχία για το περιβάλλον μεταξύ Δήμου Ηρακλείου Κρήτης και Ελληνικής Ομοσπονδίας Καλαθοσφαίρισης (Ε.Ο.Κ.) ξεκινάει να αναπτύσσεται, με τον Δήμο να δηλώνει παρών στο πρόγραμμα Στρατηγικής Κοινωνικής και Περιβαλλοντικής Υπευθυνότητας της Ε.Ο.Κ., φέρνοντας την κυκλική οικονομία και τις πρακτικές βιώσιμης ανάπτυξης, σε αθλητικούς χώρους του Δήμου Ηρακλείου Κρήτης.
Δυτική Ελλάδα Κοινωνία Παιδεία Τοπική Αυτοδιοίκηση

Δράση για την ασφάλεια στους κοινόχρηστους χώρους του Δήμου Πύργου

«Όλοι μαζί, μικροί και μεγάλοι, μπορούμε να απολαμβάνουμε με ασφάλεια τους κοινόχρηστους χώρους», είναι το μήνυμα της δράσης, που υλοποίησε το πρωί του Σαββάτου 6 Απριλίου 2024 ο Δήμος Πύργου, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου της πρωτεύουσας του Νομού Ηλείας.

Σε ετοιμότητα ο Δήμος Χανίων για την αντιμετώπιση σεισμών, σύμφωνα με το Συντονιστικό Τοπικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας

Συνεδρίασε την Παρασκευή το πρωί 12 Απριλίου 2024 το Συντονιστικό Τοπικό Όργανο (Σ.Τ.Ο.) Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Χανίων, με κυρίαρχα θέματα τη συνεργασία μεταξύ των εμπλεκομένων φορέων, υπηρεσιών και εθελοντικών οργανώσεων, αναφορικά με την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών, λόγω σεισμών. Παράλληλα, στο επίκεντρο τέθηκε και η Επιχειρησιακή Άσκηση Πεδίου «ΜΙΝΩΑΣ 2024», που θα πραγματοποιηθεί το τρίτο δεκαήμερο του Απριλίου.

Εκδήλωση ευαισθητοποίησης για την Παγκόσμια Ημέρα Ρομά, από τον Κ.Ο.ΔΗ.Π. και το Κέντρο Κοινότητας-Παράρτημα Ρομά του Δήμου Πατρέων

Υλοποιήθηκε με επιτυχία τη Δευτέρα 8 Απριλίου 2024 η εκδήλωση ευαισθητοποίησης, που διοργάνωσε ο Κοινωνικός Οργανισμός του Δήμου Πατρέων (Κ.Ο.ΔΗ.Π.) με το Κέντρο Κοινότητας-Παράρτημα Ρομά του Δήμου, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ρομά.

Ενισχύεται ο στόλος των Υπηρεσιών Καθαριότητας του Δήμου Λαρισαίων μετά από την παραλαβή ενός νέου οχήματος για πλύσιμο κάδων

Η προσθήκη του καινούριου οχήματος στον υπάρχοντα στόλο καδοπλυντηρίων της Υπηρεσίας Καθαριότητας & Ανακύκλωσης του Δήμου Λαρισαίων αναμένεται να συμβάλλει αποφασιστικά στην ενίσχυση των προγραμμάτων πλύσης κάδων λόγω της αυξημένης χωρητικότητάς του (4 m3).Το συγκεκριμένο όχημα έχει τη δυνατότητα να πλένει εν κινήσει κάδους...
Κατοικίδια Στερεά Ελλάδα Τοπική Αυτοδιοίκηση

Ενημερωτικές δράσεις σε σχολεία, για τα αδέσποτα ζώα, από τον Δήμο Χαλκιδέων

Την προηγούμενη εβδομάδα, κλιμάκιο της Γεωτεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου, μαζί με τον...
Στερεά Ελλάδα Τοπική Αυτοδιοίκηση

Συνεχίζεται ο εκσυγχρονισμός του δικτύου ηλεκτροφωτισμού στον Δήμο Χαλκιδέων

Τα νέα φωτιστικά σώματα εγκαταστάθηκαν στις ακόλουθες περιοχές: Γηπεδάκι μπάσκετ και παιδική...
Κεντρική Μακεδονία Κοινωνία Τοπική Αυτοδιοίκηση

Καθημερινές παρεμβάσεις στις Κοινότητες του Δήμου Κατερίνης

«Με στόχο την υποστήριξη της καθημερινότητας, τη βελτίωση των υποδομών και την...
Δυτική Μακεδονία Κατοικίδια Κοινωνία Παιδεία Τοπική Αυτοδιοίκηση

Ενημέρωση από τον Δήμο Φλώρινας στο 3ο Γενικό Λύκειο με αφορμή την Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας

Η ενημέρωση είχε εξ' αρχής τη μορφή ανοικτής συζήτησης και ερωταπαντήσεων με τα παιδιά του 3ου Λυκείου, δίνοντας την ευκαιρία σε όλους τους συμμετέχοντες να θέσουν τις ερωτήσεις και τις απορίες τους, λαμβάνοντας και τις ανάλογες έγκυρες απαντήσεις. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, αξιοσημείωτο υπήρξε το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών και των μαθητών, καθώς και η ευστοχία των ερωτημάτων που έθεσαν.
Θέατρο Κεντρικός Τομέας Συνεντεύξεις

Γιώργος Λιβανός: «Η μόνη φιλοδοξία μου είναι να κάνω και να συμμετέχω σε ωραίες παραστάσεις.».

Ο διακεκριμένος ηθοποιός, σκηνοθέτης, θιασάρχης και παραγωγός κ. Γιώργος Λιβανός είναι αριστούχος της Ανώτατης Δραματικής Σχολής «Περίακτος» και απόφοιτος του Τμήματος Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης, συμμετείχε σε σεμινάριο του «Κέντρου Αρχαίου Δράματος Δεσμοί» των Παπαθανασίου-Γεωργουσόπουλου (master class), δούλεψε με τον Γιώργο Ρεμούνδο (αμερικάνικο musical) και τον Τάπα Σουντάνα (τεχνική μάσκας), είναι αριστούχος στο τραγούδι του Ελληνικού Ωδείου με καθηγήτρια τη Μυρτώ Δουλή, εργάστηκε, μεταξύ άλλων, στο Εθνικό Θέατρο, στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών, στο Folkteatern (Σουηδία), στην Επίδαυρο, στο Ηρώδειο, και στο ελεύθερο θέατρο, με σημαντικούς σκηνοθέτες, όπως οι: Αντώνης Αντωνίου, Γ. Ρεμούνδος, Μιχ. Μπούχλης, Στ. Ντουφεξής, Δ. Ποταμίτης, Ν. Αρμάος, Γ. Μεσσάλας, Γ. Μπέλλος, Στ. Λιβαθηνός, Μ. Τόλη, Λ. Τσάγκας, Ν. Χαραλάμπους, Μ. Γεμετζάκη, Ν. Καμτσή κ.ά., έχει μεταφράσει θεατρικά έργα, για τα οποία δύο φορές βρέθηκε υποψήφιος για το βραβείο μετάφρασης «Μάριος Πλωρίτης», και ακόμη είναι ιδρυτής της Θεατρικής Ομάδας «ΘΕΑΤΡΙΝΩΝ ΘΕΑΤΕΣ», η οποία εδώ και, σχεδόν, δύο δεκαετίες αποτελεί συνώνυμο των πρωτοποριακών και συνάμα ποιοτικών παραστάσεων.

Της Παναγιώτας Σούγια
Παραστάσεις όπως: «Leonardo’s ring», «Κωμωδία του Έρωτα», «Έντα Γκάμπλερ», «Παιχνίδια εξουσίας», «Μαύρα τακούνια», «Σοκ», «Victims», «Παγίδα για τα όνειρα», «Το πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι» αποτελούν ορισμένα μόνο από τα εξαιρετικά θεατρικά δείγματα του κ. Γιώργο Λιβανού, τόσο ως σκηνοθέτη και ηθοποιού όσο και ως θιασάρχη και παραγωγού.

Με τον κ. Γιώργο Λιβανό συναντηθήκαμε στον αισθητικά υπέροχο χώρο του STUDIO ΚΥΨΕΛΗΣ (Σπετσοπούλας 9 και Κυψέλης, Αθήνα), όπου είχαμε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση-συνέντευξη τόσο για τη νέα παράστασή του, με τίτλο: «Κομμάτια και Θρύψαλα», του Γιώργου Σκούρτη, η πρεμιέρα της οποίας έχει προγραμματιστεί για τη Δευτέρα 19 Φεβρουαρίου 2024, όσο και για άλλα θέματα, εν πολλοίς θεατρικά, καθώς όλη του η ζωή κινείται, περιστρέφεται και εξελίσσεται μέσα και γύρω από το Θέατρο.
Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Γιώργου Λιβανού:

ΠΥΡΡΑ ΝΕWS: Κύριε Λιβανέ, λίγο ή πολύ έχουμε συνηθίσει συναδέλφους σας να καταφέρνουν να λειτουργούν πειστικά ως ηθοποιοί και σκηνοθέτες, ταυτόχρονα. Πόσο, όμως, ανεβαίνει ο βαθμός δυσκολίας όταν κάποιος είναι και θιασάρχης, αλλά και θεατρικός επιχειρηματίας;
Γιώργος Λιβανός: Η βασική μου ιδιότητα είναι ηθοποιός. Αυτό θέλω να ξεχωρίσω και γι’ αυτό θέλω να μιλάω. Όλα τα υπόλοιπα γίνονται κατ’ ανάγκη. Σκηνοθετώ έπειτα από πρόταση και παρότρυνση της Άννας Συνοδινού και του Δημήτρη Ποταμίτη, που μου είπαν ότι: «Το κάνεις τόσο καλά άμα αυτοσκηνοθετείσαι. Δοκίμασε να κάνεις τη δική σου ομάδα.». Τότε, εγώ ήμουν αρνητικός, λέγοντας πως δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση. Όμως, σε πέντε χρόνια αυτό έγινε πραγματικότητα.
Προσπάθησα να κάνω μία Θεατρική Ομάδα, τους «Θεατρίνων Θεατές», με βασικούς συνεργάτες και συνεταίρους νέους ηθοποιούς, αλλά όντως τα χρήματα από εμένα πηγάζουν, καθώς εγώ χορηγώ για να βγούμε. Μάλιστα, πούλησα δύο σπίτια για να μπορέσω να κρατήσω ένα Θέατρο και να κάνω τις παραγωγές που ήθελα, για τις οποίες ποτέ δεν κάνω καμία έκπτωση.
Έχοντας, λοιπόν, δουλέψει στα μεγαλύτερα Θέατρα στην Αθήνα και στο εξωτερικό, από το Εθνικό Θέατρο μέχρι το Μπρόντγουεϊ, το Ιλίσια «Βολανάκης», την «Αλκυονίδα» που την είχε ο Μεσσάλας, μέχρι μικρά «pocket theaters», όπως το Θέατρο Έρευνας του Δημήτρη Ποταμίτη κ.λπ.. Σκοπός μου ως ηθοποιός ήταν να πάρω ιδέες και να δω πώς γίνονται οι σπουδαίες μεγάλες παραγωγές, όχι μεγάλες όσον αφορά στο κόστος, αλλά όσον αφορά στην ποιότητα. Αυτό προσπάθησα να κάνω και με την ομάδα μου.
Πάντως, είναι εξαιρετικά δύσκολο, ακριβώς όπως τίθεται και από την ερώτησή σας, γιατί πρέπει κάθε φορά να μην κάνεις έκπτωση στα «θέλω» σου, να είναι ακριβώς αυτό που αποζητάς και να προσπαθείς να βρίσκεις πόρους.
Να σημειώσω πως παρότι είμαστε τυχεροί που τις τελευταίες χρονιές επιχορηγηθήκαμε από το Υπουργείο Πολιτισμού, περιμέναμε 16 χρόνια για να επιχορηγηθούμε για δεύτερη φορά. 16 χρόνια τρώγαμε τις σάρκες μας, γιατί δεν κάναμε εκπτώσεις στις παραγωγές μας. Κάναμε μεγάλες παραγωγές, με έργα από το εξωτερικό, όμως, δεν υπήρχε τρόπος να μπούμε στον κύκλο αυτόν και παλεύαμε μόνοι μας.
Τώρα τα πράγματα έχουν πάρει μία ρότα, όμως, ποτέ δεν είσαι σίγουρος ότι θα εξακολουθήσει αυτή η ρότα να ισχύει ή ότι θα υπάρχει και την επόμενη μέρα, αλλά, τουλάχιστον, πήραμε μία ανάσα για τα τελευταία χρόνια.
Θεωρώ ότι η δουλειά μας, με πάρα πολύ κόπο, με πάρα πολύ μεράκι, πάρα πολύ μόχθο, μας άνοιξε τον δρόμο. Όμως, γενικά, είναι δύσκολα τα πράγματα για κάποιον που θα προσπαθήσει να ριψοκινδυνέψει μόνος του και να κάνει και παραγωγές και να σκηνοθετεί και να παίζει.

ΠΥΡΡΑ NEWS: Πόσο σημαντικές είναι οι πιθανές επιχορηγήσεις μιας θεατρικής παράστασης;
Γιώργος Λιβανός: Με δεδομένο το γεγονός πως υπάρχει ένας διαρκής αγώνας, τόσο για εμάς όσο και για όλους τους συναδέλφους τα χρήματα κάποιας, έστω και υποτυπώδους, επιχορήγησης είναι μία βάση για να κάνουμε όντως την παραγωγή μας. Είναι το σημείο εκκίνησης για να υπάρξουμε.
Και εδώ, μια που τίθεται το θέμα των επιχορηγήσεων, υπάρχει και ένα ακόμη δεδομένο, το οποίο για εμένα είναι πολύ σημαντικό: Θεωρώ πως πρέπει να ενισχύονται οικονομικά ει δυνατόν όλες οι θεατρικές ομάδες.

ΠΥΡΡΑ NEWS: Οι Θεατρίνων Θεατές ενηλικιώθηκαν πλέον, μετά από 17 χρόνια δυναμικής παρουσίας στο πρωτοποριακό και ποιοτικό θέατρο. Πώς ήταν τα χρόνια της εφηβείας τους και πώς βλέπουν το μέλλον τους;
Γιώργος Λιβανός: Ήταν εξαιρετικά. Το όνειρό μου πήρε σάρκα και οστά. Δεν έκανα, αυτό που είπα και πριν, καμία έκπτωση. Προσπάθησα να σχηματοποιήσω σε αυτό το σχήμα των «Θεατρίνων Θεατές» όλα μου τα «θέλω» τα θεατρικά, με πολύ ιδιαίτερα έργα, με εξαιρετικές συνεργασίες ανθρώπων, από όλους τους τομείς, και να έχω δημιουργικούς συνεργάτες. Δηλαδή, συγγραφείς, σκηνογράφους, ενδυματολόγους, μουσικούς. Πάντα είχαμε πρωτότυπη μουσική στα έργα μας. Μάλιστα, είχα την τύχη να γνωρίσω έναν ατζέντη από το εξωτερικό, ο οποίος μου έδωσε πολύ σημαντικά έργα, τα οποία τα φέραμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Και από την άλλη έχω και εξαιρετικούς νέους ηθοποιούς, κάποιους από τους καλύτερους στο ελληνικό θέατρο, και πολλούς ηθοποιούς με μεγάλη σταδιοδρομία, οι οποίοι, όμως, είχαν αρκετά χρόνια να εμφανιστούν στο σανίδι, όπως για παράδειγμα η αείμνηστη Χαριτίνη Καρόλου, που έπαιζε για μας το καλοκαίρι του 2023, μετά από 17 χρόνια από την τελευταία της εμφάνιση, και, δυστυχώς, «έφυγε» ενάμισι χρόνο μετά.
Πάντως, το θέμα είναι ότι αυτός ο «έφηβος» πλέον, εμένα προσωπικά μου δίνει μεγάλη χαρά, γιατί όλα αυτά τα χρόνια είναι ένας συνταξιδιώτης, που δεν υπήρξε τίποτε από όλα αυτά που του ζήτησα να μην έχει γίνει. Ό,τι του ζήτησα μου το έκανε πράξη, σαν να ήμουν ένα παιδί πολύ «καλομαθημένο».

ΠΥΡΡΑ NEWS: Πριν λίγα χρόνια κυκλοφόρησε ένα βιβλίο σας με τον χαρακτηριστικό τίτλο: «Θεατρίνων Θεατές». Τι να περιμένει ο αναγνώστης να διαβάσει σε αυτό το βιβλίο σας;
Γιώργος Λιβανός: Αυτό το βιβλίο κατ’ ουσίαν δεν είναι γραμμένο από εμένα, αλλά είναι ένα βιβλίο που γράφτηκε για την Ομάδα «Θεατρίνων Θεατές» από μία Θεατρολόγο, την κ. Ευαγγελία Καλογιάννη. Μάλιστα, ήταν το διδακτορικό της, μια μελέτη για την Ομάδα μας, θεωρώντας πως πρόκειται για μια Θεατρική Ομάδα αποτελούμενη από νέους ανθρώπους τότε, η οποία έχει κάνει σημαντικά βήματα, έχει φέρει έργα από το ξένο ρεπερτόριο για πρώτη φορά στην Ελλάδα, έχει κάνει πολύ σημαντικές εργασίες με Έλληνες συγγραφείς, όπως: Τον Χρονά, τον Σκούρτη, τον Σολδάτο, τη Μαίρη Μιχαλάτου, τη βραβευμένη με κρατικό βραβείο, και διάφορους άλλους, και έτσι ασχολήθηκε σε βάθος μαζί μας. Αυτή, λοιπόν, την πολύ ωραία μελέτη εγώ την πήρα και τη διάνθισα και την ολοκλήρωσε ο Γιάννης Σολδάτος. Απλά θεωρήσαμε ότι θα πρέπει να είναι ως τίτλος: «Γιώργου Λιβανού «Θεατρίνων Θεατές»», που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Αιγόκερως. Δεν είναι, λοιπόν, δικό μου έργο, αλλά αναφέρεται στην πορεία της Ομάδας μας. Και είναι πραγματικά ένα εξαιρετικό βιβλίο, που έχει πολύ μεγάλη πώληση και μου κάνει εντύπωση το ενδιαφέρον των ανθρώπων για μια Θεατρική Ομάδα. Ίσως, βέβαια, οι αγοραστές και αναγνώστες του να είναι άνθρωποι που παρακολουθούν τις θεατρικές δουλειές μας και μετά επιθυμούν να ενημερωθούν σχετικά με το τι περισσότερο έχουμε κάνει ως καλλιτέχνες, αφού τα πάντα είναι καταγεγραμμένα στο βιβλίο αυτό, έως την περίοδο που γράφτηκε.

ΠΥΡΡΑ NEWS: Συνηθίζετε να ανεβάζετε έργα, που δεν ανεβαίνουν τόσο εύκολα στην Ελλάδα. Πώς θα χαρακτηρίζατε την ανταπόκριση του θεατρόφιλου κοινού σε αυτά;
Γιώργος Λιβανός: Όπως είπα και στην αρχή της κουβέντας μας, προσπαθούμε να ανεβάζουμε πρωτοποριακά έργα, άγνωστα στο ελληνικό κοινό, διότι θεωρούμε πως πρέπει να φέρνουμε και νέο ρεπερτόριο, σημαντικούς συγγραφείς, ακόμη και κλασικούς, αλλά να μην έχουν πολυπαιχτεί.
Είναι εξαιρετική η ανταπόκριση από τον κόσμο. Ο κόσμος έχει μάθει την Ομάδα. Ο κόσμος ψάχνει πια το Θέατρο. Πολλές φορές δεν είναι μόνο η Ομάδα, η οποία μπορεί να ενισχύσει έναν θεατή να δει μια παράσταση, αλλά είναι το έργο αυτό καθαυτό. Δηλαδή, να είναι ένα έργο σημαντικό. Εμείς, ας πούμε, φέραμε πρώτοι την «Κωμωδία του έρωτα», του Ίψεν, που δεν έχει έρθει ποτέ στην Ελλάδα, γιατί είναι ένα έργο πολυπρόσωπο, μουσικό και …κωμωδία.
Ο Ίψεν κωμωδία; Ναι, ο Ίψεν κωμωδία.
Και ήταν και ένα έργο «κολασμένο», το οποίο επειδή ο βασικός ήρωάς του τα έβαζε με όλους και όλα, όπως τη θρησκεία, την πολιτική κ.τ.λ., σε 17 χώρες του κόσμου, μαζί και στη Νορβηγία, ήταν απαγορευμένο για πολλά χρόνια. Εμείς το φέραμε στην Ελλάδα, όπου έτυχε εξαιρετικής ανταπόκρισης από το κοινό. Και αυτό συμβαίνει με όλες μας τις παραστάσεις, γιατί, επιμένω, ο κόσμος πια ψάχνει τα καλά έργα, που έχουν κάτι ουσιαστικό να πουν.

ΠΥΡΡΑ NEWS: Φέτος τα κάνετε όλα «κομμάτια και θρύψαλα». Μετά την εμπειρία του «Σοκ», του Γιώργου Σκούρτη, πως καταλήξατε στην απόφαση να ανεβάσετε φέτος το έργο αυτό, το οποίο από τη συντριπτική πλειοψηφία των κριτικών χαρακτηρίζεται ως αριστούργημα;
Γιώργος Λιβανός: Ήταν πρόταση του ίδιου του Γιώργου. Ο Γιώργος Σκούρτης με επέλεξε. Είχε δει δουλειά της Ομάδας και μου ζήτησε να ανεβάσω δικό του έργο. Για δύο χρόνια πάλευα να βρω κάτι που να με αφορά. Γιατί δεν ψάχνω μόνο σημαντικούς συγγραφείς, αλλά πρέπει να βρίσκω και έναν τρόπο που να με εμπνέει το καθένα έργο από αυτούς. Όταν, λοιπόν, βρήκα το «Σοκ», που ήταν κατ’ ουσίαν το τρίτο μέρος της τριλογίας: «Κομμάτια και Θρύψαλα», του είπα ότι αυτό μου αρέσει πάρα πολύ. Ενθουσιάστηκα τόσο, που το ανεβάσαμε. Όμως, λίγο καιρό μετά ο Γιώργος «έφευγε». Δηλαδή, καταλάβαινα πως δεν είναι καλά. Ήξερα πως είχε αρκετά σοβαρό πρόβλημα στην υγεία του από την αρχή της συνεργασίας μας, αλλά όταν ολοκληρώθηκε πια είχαμε μπει σε μια τελική ευθεία. Και τότε μου είπε ο Γιώργος: «Τώρα που έκανες το «Σοκ» θέλω να κάνεις και τα «Κομμάτια και Θρύψαλα», να διαλέξεις από την τριλογία.». Το πρώτο μέρος της τριλογίας ανέβηκε στο Θέατρο Τέχνης, το δεύτερο μέρος ανέβηκε στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και το τρίτο, το «Σοκ», σε μας. Και μου είχε πει τότε ο Γιώργος: «Θέλω να κάνεις μια επιλογή από τα καλύτερα, βασιζόμενος στο πρώτο, που είναι τα «Κομμάτια και Θρύψαλα».», με εμένα να του λέω: «Πάλι Σκούρτη θα κάνω; Δεν θα κάνω ακόμη. Θα κάνω μετά από λίγο καιρό.» και εκείνος μου είπε έτσι απλά: «Θα κάνεις. Και θα κάνεις σύντομα. Και θα με ρωτήσεις να σου πω και τη γνώμη μου.».

Ήρθε, λοιπόν, το πλήρωμα του χρόνου, όντως πολύ σύντομα. Το 2018 ανέβηκε το «Σοκ», το 2024 έρχεται το «Κομμάτια και Θρύψαλα». Έξι χρόνια, μόλις, μετά. Αλλά θεωρώ ότι με τη μελέτη που έκανε ο Γιάννης Σολδάτος βρήκε τα καλύτερα κείμενα από την Τριλογία, τα οποία είναι πολύ σημερινά, πολύ ιδιαίτερα και όντως αριστουργηματικά γραμμένα, που αφορούν στον Έλληνα και τα παρακολουθείς με ένα χαμόγελο σε όλη την παράσταση.
Κάποιοι με ρωτάνε: «Είναι δράμα;». Όχι, ούτε κωμωδία ούτε δράμα είναι. Ο Σκούρτης έγραφε ένα ειδικό είδος θεάτρου, που λέγεται καυστική σάτιρα. Σατίριζε τα πάντα με έναν ιδιαίτερο τρόπο. Και φεύγοντας, ακόμη και τα πιο δραματικά που έχεις ακούσει, σου έχουν αφήσει ένα χαμόγελο. Γιατί στην πραγματικότητα, μέσα από τις αδιέξοδες καταστάσεις που προτείνει ή τα αδιέξοδα του σημερινού ανθρώπου, κάπου υπάρχουν στο φως οι λύσεις. Αυτό είναι το σημαντικό στο έργο αυτό. Δηλαδή, κάπου τα «Κομμάτια και Θρύψαλα» όλα μαζί μαζεύονται και κάτι κάνουν. Τι κάνουν; Τη δύναμη του ανθρώπου να προχωρήσει στο επόμενο βήμα. Γιατί μετά από κάθε τέλος, μετά από κομμάτια ή θρύψαλα, υπάρχει μια συνέχεια. Κάτι μπροστά ολοκληρωμένο και καινούργιο. Αυτό θέλει να πει ο Σκούρτης. Και αυτό είναι που και η Ομάδα προσπάθησε να δώσει με την παράσταση αυτή.

ΠΥΡΡΑ NEWS: Για κάποια θεατρικά έργα, που έχουν γραφτεί πριν από δεκαετίες, συνηθίζουμε να λέμε πως παραμένουν επίκαιρα. Σε τι ποσοστό παραμένει επίκαιρο το «Κομμάτια και Θρύψαλα»;
Γιώργος Λιβανός: 100%! Είναι σαν να γράφτηκε χθες. Αρκεί να σας πω ότι μέσα σε όλα τα κομμάτια, ο Σκούρτης προμάντεψε ακόμη και την πανδημία. Συμπτωματικά, υπάρχουν δύο κομμάτια, που μιλάει για την πανδημία. Είναι τρομερό, δηλαδή, αυτό το γεγονός. Ότι μιλάει για τον εγκλεισμό του ανθρώπου με τα προβλήματα, τον εγκλεισμό του ανθρώπου από την επίδραση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, δηλαδή, για παράδειγμα, πώς το Facebook μας εγκλωβίζει ακόμη και σε προσωπικές μας σχέσεις. Όλα αυτά τα έχει καταγράψει ο Γιώργος από το 2017, προφητικά μπορώ να πω.
Εμείς επιλέξαμε αυτά ακριβώς τα κομμάτια, που είναι σημερινά. Σαν να γράφτηκαν χθες. Το μοναδικό που μπορεί κανείς να πει ότι έχει έναν χαρακτήρα παρελθόντος στην παράσταση είναι το τεράστιο σκηνικό, που έκανε η Δέσποινα Βολίδη, δέκα μέτρα. Ένα πολύ ωραίο σκηνικό, που είναι ένας δρόμος, αλλά, παράλληλα, γίνεται και ένα σπίτι, το οποίο θυμίζει λίγο κάτι από τη λάμψη ενός σπιτιού του 1980. Αυτό είναι το μόνο στοιχείο στην παράσταση, που θυμίζει κάτι παρελθοντικό. Όλο το υπόλοιπο είναι σημερινό και άπτεται της καθημερινότητας του Έλληνα του 2024.

ΠΥΡΡΑ NEWS: Έχετε φοβηθεί ποτέ μήπως το κοινό δεν αντιληφθεί το νόημα μιας παράστασής σας;
Γιώργος Λιβανός: Όχι, ποτέ. Έχω τρομερή εμπιστοσύνη στο κοινό. Θεωρώ ότι είναι πολύ έξυπνο, πολύ διορατικό και καταλαβαίνει πάρα πολύ καλά τα κείμενα και τις παραστάσεις. Και, επίσης, είναι πια πολύ σίγουρο στις αντιδράσεις του. Μην ξεχνάμε πώς αντιδρά σε παραστάσεις που δεν του αρέσουν. Φερ’ ειπείν, ακόμη και όταν πήγαινε στην Επίδαυρο και σε κάποιες φεστιβαλικές εκδηλώσεις, όταν κάτι δεν άρεσε στον κόσμο εξέφρασε την άρνησή του σε αυτό που έβλεπε. Άλλωστε, υπάρχει ένας υγιής τρόπος για να συμμετάσχεις στο «μου αρέσει ή δεν μου αρέσει» μια παράσταση, που είναι το χειροκρότημα. Εκεί κρίνονται όλα. Αυτό πιστεύω.
ΠΥΡΡΑ NEWS: Με βάση τις επιλογές των εκάστοτε παραστάσεών σας, θα συμφωνούσατε με την άποψη πως έχουν μία τάση να αντιστέκονται σε μια διαρκώς εντεινόμενη παρακμή της πολιτικής, της κοινωνίας και του Πολιτισμού;
Γιώργος Λιβανός: Βεβαίως, διότι ο άνθρωπος έχει την ανάγκη του καινούργιου, του ανανεωτικού, του ιδιαίτερου, του εναλλακτικού. Ό,τι πιο πειραματικό, ό,τι πιο ιδιαίτερο χαρακτηρίζει την κοινωνία στις μέρες μας. Και δεν πρέπει να μένουμε γραπωμένοι σε θέσεις που έχουμε κλειδωθεί ή μας έχουν κλειδώσει από μικρούς, αλλά να μπορούμε να φεύγουμε από αυτές εάν έτσι κρίνουμε και να είμαστε ανοιχτοί σε οτιδήποτε καινούργιο θα μας έλξει πραγματικά να πάμε προς αυτό. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Να μην μένουμε προσκολλημένοι, ώστε να μπορούμε να ξεπεράσουμε την όποια παρακμή.

ΠΥΡΡΑ NEWS: Η πιο αγαπημένη σας παράσταση έως σήμερα;
Γιώργος Λιβανός: Θα σας πω τρεις: Το «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε», το «Leonardo’s ring» και «Το Μπαλκόνι».
Το «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε», γιατί ήταν μια παράσταση, η οποία είχε μια τεράστια εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία.
Το «Leonardo’s ring», γιατί ήταν η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία «μικρού» θεάτρου στην Ελλάδα και παραμένει ακόμη.
Και «Το Μπαλκόνι», γιατί ήταν μια παράσταση, με την οποία ξεπέρασα κατά πολύ τον Γιώργο. Δηλαδή, ήταν μια παράσταση εξαιρετικά υψηλού κόστους παραγωγής. Αρκεί να σας πω ότι παρότι επιχορηγηθήκαμε και κάναμε παραστάσεις και με την Περιφέρεια, με τον Ο.Π.Α.Ν.Δ.Α. και υπήρχαν και δύο ακόμη αγορασμένες παραστάσεις, «μπήκα μέσα», περίπου, 5.000 ευρώ. Βέβαια, δεν το μετανιώνω καθόλου, γιατί ήταν ένα πολυθέαμα εντυπωσιακό. Το καλοκαίρι ήταν με 23 ηθοποιούς και τον χειμώνα με 16. Επίσης, το καλοκαίρι, από τους 23 συντελεστές, οι 4 ήταν ζωντανή ορχήστρα, ένα κουαρτέτο μαγικό. Επιπλέον, υπήρχαν: περιστρεφόμενο σκηνικό, κοστούμια εποχής, μουσική ειδικά γραμμένη για την παράσταση, ειδική άδεια από το Ίδρυμα του Ζαν Ζενέ. Οπότε, και μόνο για τον βαθμό δυσκολίας, γιατί ο Ζαν Ζενέ μου έδωσε αμέσως τα δικαιώματα, που δεν τα δίνει εύκολα στην Ελλάδα, διαβάζοντας το βιογραφικό μου και της Ομάδας, αλλά με ειδικούς όρους για το πώς θα ανέβει η παράσταση. Εμείς, λοιπόν, ήμασταν απόλυτα πιστοί. Και έτσι ήταν μια παραγωγή πραγματικά πολύ μεγάλη για μικρό Θέατρο. Είμαι πολύ περήφανος που την έκανα την παράσταση αυτή, με καθόλα εξαιρετικούς συνεργάτες.
Αλλά αν έπρεπε να περιοριστώ σε μόνο μία «αγαπημένη» παράσταση, θα έλεγα ανεπιφύλακτα «Το Μπαλκόνι», για τον βαθμό δυσκολίας που είχε.

ΠΥΡΡΑ NEWS: Κάποιοι ρόλοι που θα θέλατε να έχετε παίξει, αλλά μπορεί να το κάνετε στο μέλλον;
Γιώργος Λιβανός: Δεν έχω φιλοδοξία ρόλων, γιατί η φιλοδοξία ρόλων έφυγε εν μία νυχτί όταν μου εμπιστεύτηκε η Άννα Συνοδινού τον ίδιο ρόλο με αυτήν. Αυτή στα νέα ελληνικά, εγώ στα αρχαία, παίζαμε την Αθηνά, από τις Ευμενίδες. Εκεί, λοιπόν, είπα πως αφού παίζω με την Άννα Συνοδινού στην ίδια παράσταση και στον ίδιο ρόλο, δεν έχω πια φιλοδοξία ρόλου. Και πραγματικά ό,τι μου αρέσει, ό,τι μου δίνεται, το υπηρετώ με πολύ μεγάλη αγάπη. Δεν ξέρω αργότερα, μεγαλώνοντας, αν θα έχω φιλοδοξία για να παίξω ρόλους, που θα είναι για πιο μεγάλες ηλικίες και πιο σημαντικοί. Διότι, ας μη γελιόμαστε, οι μεγάλοι ρόλοι στο παγκόσμιο ρεπερτόριο είναι, κυρίως, για ανθρώπους ηλικίας πάνω από 65 χρονών. Έχω μια δεκαετία ακόμη για να φτάσω τα 65, οπότε μέχρι τότε θα ξέρω. Δεν νομίζω, όμως, ότι θα έχω ποτέ φιλοδοξία ρόλων. Εμένα η μόνη φιλοδοξία μου είναι να κάνω και να συμμετέχω σε ωραίες παραστάσεις.

ΠΥΡΡΑ NEWS: Τι σας ευχαριστεί περισσότερο να κάνετε στον όποιο ελεύθερο χρόνο σας;
Γιώργος Λιβανός: Να βλέπω Θέατρο. Τελεία. Αυτό είναι η μεγαλύτερή μου διασκέδαση, διότι και ενημερώνομαι και διασκεδάζω.

ΠΥΡΡΑ NEWS: Υπάρχει κάτι άλλο που θα θέλατε να προσθέσετε για τους αναγνώστες μας;
Γιώργος Λιβανός: Κατ’ αρχήν θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για τη βοήθεια που μας παρέχετε. Είναι πολύ σημαντική. Έχουμε ανάγκη ως θέατρο μιας οποιαδήποτε ενίσχυσης και στήριξης, για να μας μάθει ο κόσμος, για να ενισχυθούν οι εκάστοτε παραστάσεις. Το μοναδικό που θέλω να πω είναι ότι όταν έκανα το STUDIO Κυψέλης, που είναι ένας μικρός χώρος, τύπου «pocket theaters», αλλά πολύ γλυκός, τον έκανα για να μην είναι μόνο ενός ανθρώπου η εξουσία και η δύναμη, δηλαδή, των «Θεατρίνων Θεατές» και του Λιβανού η άποψη, αλλά να φιλοξενηθούν και νέες ομάδες. Οπότε, χαίρομαι που και φέτος έχουμε πολύ εκλεκτές παρουσίες και άλλων μοναδικών παραστάσεων στο STUDIO Κυψέλης.