Εκδηλώσεις τιμής και μνήμης για τους εκτελεσμένους αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης στο «Μπλόκο» των Προσφυγικών, στην Πάτρα
Συμπληρώθηκαν φέτος 81 χρόνια από το Μπλόκο των Προσφυγικών, όταν αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης εκτελέστηκαν από τους ναζί κατακτητές, με τον Δήμο Πατρέων, από κοινού με τον Παμμικρασιατικό Σύνδεσμο Πατρών και Περιχώρων και την Πανελλήνια Ένωση Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης και Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας (Π.Ε.Α.Ε.Α.-Δ.Σ.Ε.) Παράρτημα Πάτρας, διοργάνωσε εκδηλώσεις τιμής και μνήμης, που πραγματοποιήθηκαν το πρωί της Κυριακής 8 Δεκεμβρίου 2024.
Αρχικά, στις 10:30 το πρωί, στην Πλατεία Ελευθερίας, στα Προσφυγικά, παρουσία της Δημοτικής Αρχής, πραγματοποιήθηκε η πρώτη εκδήλωση, με κεντρική ομιλήτρια την Πρόεδρο του Παμμικρασιατικού Συνδέσμου κ. Λυδία Καραθανασοπούλου.

Χαιρετισμό απηύθυνε ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, κ. Αποστόλης Αγγελής, ο οποίος και κατέθεσε στεφάνι εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής.
Αμέσως μετά, παρουσιάστηκαν επίκαιρα δρώμενα και τραγούδια από τα τμήματα Χορωδίας, του Πόντου και το Παιδικό Θεατρικό Τμήμα του Παμμικρασιατικού Συνδέσμου, ενώ έγινε και κατάθεση στεφάνων στο Μνημείο.

Στον χαιρετισμό του, ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, κ. Αποστόλης Αγγελής, ανάφερε πως: «Βρισκόμαστε σήμερα εδώ, στην ανταρτομάνα γειτονιά των Προσφυγικών, τη γειτονιά του Νίκου Πολυκράτη και του Κώστα Βουρδέρη, για να τιμήσουμε τους ηρωικούς αγώνες και τις θυσίες του λαού μας, αλλά και εκείνους, που εκείνη την Τετάρτη, στις 27 Οκτώβρη του 1943, περικυκλώθηκαν εδώ, σε αυτή τη συνοικία, από τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής με τους ντόπιους συνεργάτες τους, οι οποίοι σήκωσαν το χέρι και έδειξαν ποιοι θα συλληφθούν. Στην πλειοψηφία τους νέοι, παιδιά ακόμη και 15 χρονών, πάνω από 200 συνολικά, οδηγήθηκαν στις φυλακές Λυμπερόπουλου. Όσοι δεν κατάφεραν να δραπετεύσουν με τη βοήθεια των οργανώσεων του Ε.Α.Μ. οδηγήθηκαν στο κτήμα Μουρτζούχου και στις 4 Δεκέμβρη του ίδιου χρόνου εκτελέστηκαν μαζί με άλλους αγωνιστές.
81 χρόνια συμπληρώθηκαν φέτος από τη μέρα, που τα Προσφυγικά πλήρωσαν βαρύ φόρο αίματος στον αγώνα για τη λευτεριά, κόντρα στον κατακτητή.
Φέτος τιμάμε και τα 80 χρόνια από την απελευθέρωση της Πάτρας, και από αυτές τις λαμπρές σελίδες, που έγραψε ο λαός μας, εμπνεόμαστε και διδασκόμαστε, κρατάμε γερά το νήμα της ιστορίας, που δένει το χθες με το σήμερα, και συνεχίζουμε στον δρόμο του αγώνα, με πίστη στη δύναμη που έχει ο λαός μας όταν γίνεται πρωταγωνιστής των εξελίξεων, την ώρα, μάλιστα, που ο κίνδυνος γενίκευσης των ιμπεριαλιστικών πολέμων, που είναι σε εξέλιξη στην περιοχή, μεγαλώνει επικίνδυνα, με απρόβλεπτες εξελίξεις για τον λαό μας και τους λαούς της περιοχής.
Η ιστορία του τόπου μας, το ποτισμένο από το αίμα εκατοντάδων αγωνιστών χώμα στα Προσφυγικά, τα Σύνορα, τα Ψηλά Αλώνια και το Γηροκομειό, δεν μας επιτρέπει να ξεχνάμε. Η Ιστορία γράφτηκε, και όσο και αν προσπαθούν κάποιοι να την ξαναγράψουν δεν αλλάζει το Ε.Α.Μ., ο Ε.Λ.Α.Σ., η Ε.Π.Ο.Ν., με κύριο αιμοδότη τους το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας, απέδειξαν πως η δύναμη της εργατικής λαϊκής οργάνωσης και πάλης για έναν καλύτερο κόσμο είναι αστείρευτη και μπορεί να έχει αποτελέσματα. Απέδειξε πως το ίδιο σύστημα, που γεννά πολέμους, φτώχεια και προσφυγιά, γεννά και τον φασισμό, που τον αξιοποιεί κόντρα στον οργανωμένο λαό και κύρια τη νεολαία, για να το υπερασπιστεί σε κάθε κλυδωνισμό, σε κάθε απειλή κόντρα στα συμφέροντα των λίγων, που αυτό το σύστημα υπερασπίζεται.
Σήμερα, 81 χρόνια μετά τη θυσία των εκτελεσμένων του μπλόκου, το σύστημα της εκμετάλλευσης συνεχίζει να καταδυναστεύει τους λαούς, να δολοφονεί, να διαμελίζει χώρες και να διαμορφώνει στρατιές ξεριζωμένων, με τους πολέμους και τις στρατιωτικές επεμβάσεις.
Τα τύμπανα του πολέμου ηχούν δυνατά στη γειτονιά μας και η χώρα μας εμπλέκεται ενεργά στους σχεδιασμούς των Η.Π.Α.-ΝΑΤΟ-Ε.Ε.. Από την Ουκρανία μέχρι τη Μέση Ανατολή, δισεκατομμύρια ξοδεύονται σε πολεμικό υλικό, δήθεν για την υπεράσπιση της χώρας, όταν χιλιάδες αμάχων και μικρά παιδιά δολοφονούνται καθημερινά.
Η Ιστορία, μας εμπνέει και μας διδάσκει ότι ο λαός μας και οι λαοί όλου του κόσμου μπορούν να βγουν στο προσκήνιο, και η δεκαετία του ‘40, ο εθνικοαπελευθερωτικός αγώνας και η ταξική σύγκρουση που ακολούθησε, φώτισαν τον δρόμο…
Είμαστε περήφανοι για την Ιστορία του λαού μας και τους αγώνες του, θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για έναν κόσμο χωρίς εκμετάλλευση, για ένα πιο φωτεινό αύριο για μας και τα παιδιά μας, και αυτή είναι η μεγαλύτερη τιμή για τους νεκρούς του Μπλόκου, αλλά και όλης αυτής της περιόδου.
Η Δημοτική Αρχή της Πάτρας θα συνεχίσει να στέκεται στο πλευρό των εργαζομένων και της νεολαίας, του λαού της πόλης μας σε κάθε μάχη σε κάθε διεκδίκηση για τις σύγχρονες ανάγκες μας, και στο πλάι των λαών όλου του κόσμου που αγωνίζονται για το δίκιο και τη λευτεριά.
Τιμάμε τους αγωνιστές και τις αγωνίστριες της Εθνικής Αντίστασης, του Ε.Α.Μ., της Ε.Π.Ο.Ν. και του Ε.Λ.Α.Σ., εκείνους και εκείνες, που πάλεψαν με το όπλο, όλους όσοι κράτησαν ηρωική στάση στα βασανιστήρια από τους κατακτητές και τους Ταγματασφαλίτες, στις φυλακές και στις εξορίες, αλλά και στα εκτελεστικά αποσπάσματα, στη βίλα Λυμπερόπουλου, στο Γηροκομειό, στα Προσφυγικά, τις χιλιάδες λαού που έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στον απελευθερωτικό αγώνα, και εκείνα τα αμούστακα ακόμα παιδιά, μαζί με τους συγκρατούμενούς τους κοίταξαν κατάματα τον θάνατο στο κτήμα Μουρτζούχου και πότισαν τον σπόρο της λευτεριάς… γιατί «τη λευτεριά δεν τη ζητάν με παρακάλια, τήνε παίρνουνε με τα δικά τους χέρια μοναχοί», όπως έγραψε και ο σπουδαίος Κώστας Βάρναλης.
Τιμή και δόξα στους αγωνιστές και στους εκτελεσμένους του Μπλόκου.».
Ακολούθησε ο Αγώνας Θυσίας, από την πλατεία Ελευθερίας προς το κτήμα Μουρτζούχου, εκεί όπου εκτελέστηκαν 84 αγωνιστές, από τους οποίους οι 63 είχαν συλληφθεί στο Μπλόκο των Προσφυγικών.
Στο συγκεκριμένο σημείο, που βρίσκεται απέναντι από τα γραφεία του Ανατολικού Διαμερίσματος και δίπλα στον προαύλιο χώρο του σχολικού συγκροτήματος, έχει διαμορφωθεί ένα λιτό Μνημείο, ως ελάχιστος φόρος τιμής στους ηρωικούς νεκρούς του λαού.




Εκεί, μίλησε για την Ημέρα η Πρόεδρος του Ανατολικού Διαμερίσματος, κ. Ρένα Σκαρλάτου, ενώ στεφάνια κατάθεσαν εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Χρήστος Κορδάς, για το Ανατολικό Διαμέρισμα ο πρώην Πρόεδρος κ. Δημήτρης Αναγνωστόπουλος, εκ μέρους της Π.Ε.Α.Ε.Α.-Δ.Σ.Ε. Παράρτημα Πάτρας ο κ. Διονύσης Καλέτζης, για τον Παμμικρασιατικό Σύνδεσμο ο κ. Δημήτρης Αναγνώστου, για την Τομεακή Επιτροπή Αχαΐας του Κ.Κ.Ε. το μέλος του Γραφείου Αχαΐας κ. Σίμος Ντούμας, εκ μέρους των Οργανώσεων Αχαΐας της Κ.Ν.Ε. ο κ. Γιάννης Δήμτσας, μέλος του Γραφείου Περιοχής Δυτικής Ελλάδας, εκ μέρους του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Αχαΐας ο κ. Χρήστος Μανωλάτος και ο κ. Θάνος Χριστακόπουλος, και εκ μέρους του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Πάτρας η κ. Χριστίνα Παναγογιαννοπούλου.





