Μνημείο αφιερωμένο στην ιστορία τους απέκτησαν οι Μικρασιάτες Πρόσφυγες του Δήμου Χαλκιδέων
Σε ειδική τελετή, παρουσία πλήθους κόσμου, εκπροσώπων της Αυτοδιοίκησης και της Βουλής, των Σωμάτων Ασφαλείας και Φορέων, πραγματοποιήθηκαν σήμερα, Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου 2023, τα αποκαλυπτήρια του Μνημείου «Το ακρόπρωρο της φυγής», το οποίο είναι αφιερωμένο στους πρόσφυγες της Μικρασιατικής καταστροφής του 1922, οι οποίοι εγκατέλειψαν τις εστίες τους στη Μικρά Ασία και εγκαταστάθηκαν σε περιοχές του Δήμου Χαλκιδέων.

Το Μνημείο, το οποίο κατασκεύασε ο κ. Γιάννης Ζήκος για τον Δήμο Χαλκιδέων, στήθηκε στον πεζόδρομο της προσφυγικής συνοικίας στη Νεάπολη, μετά από πρόταση του Πολιτιστικού Συλλόγου Μικρασιατών-Κατοίκων Νεάπολης Χαλκίδας.

Στον χώρο του Μνημείου τελέστηκε Επιμνημόσυνη Δέηση, πραγματοποιήθηκε κατάθεση στεφάνων από τον Αντιπεριφερειάρχη Ν. Εύβοιας κ. Γιώργο Κελαϊδίτη, τη Δήμαρχο Χαλκιδέων κ. Έλενα Βάκα, τον Πρόεδρο της Ομοσπονδίας Πολιτιστικών Συλλόγων Εύβοιας κ. Αναστάσιο Δημητρίου και την Πρόεδρο του Πολιτιστικού Συλλόγου Μικρασιατών-Κατοίκων Νεάπολης Χαλκίδας κ. Ουρανία Παπαγεωργίου-Τσάπελη, ακολούθησε η ανάκρουση του Εθνικού Ύμνου από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Δήμου Χαλκιδέων και κατόπιν τηρήθηκε ενός λεπτού σιγή για τα θύματα της Μικρασιατικής καταστροφής.




Στον χαιρετισμό της, η Δήμαρχος Χαλκιδέων, κ. Έλενα Βάκα, ευχαρίστησε όλους όσοι παρευρέθηκαν στην εκδήλωση και τους Συλλόγους που συμμετείχαν, λέγοντας πως: «Είναι ένα Μνημείο, που συμβολίζει αυτούς που δεν ξεχνάμε ποτέ. Το ακρόπρωρο ήταν το γλυπτό που βρισκόταν στην πλώρη των πλοίων και αποτελούσε το βασικό σημάδι κάθε πλοίου, το «επίσημόν» του, όπως ονομαζόταν. Αυτό το Μνημείο σήμερα είναι το δικό μας «επίσημον», είναι το ακρόπρωρο της φυγής των Μικρασιατών προσφύγων του Δήμου Χαλκιδέων και έχει διττή σημασία: Από τη μια, συμβολίζει, τιμά και δεν ξεχνά ποτέ όλους εκείνους που χάθηκαν, που πότισαν με το αίμα τους τη γη και τη θάλασσα της Μικράς Ασίας. Κυρίως όμως, τιμά όλους εσάς, τους πρόσφυγες, που ήρθατε στον Δήμο, τους άξιους απογόνους, εσάς, στη συνοικία της Νέαπολης, στην Καναπίτσα, στη Νέα Λάμψακο, στη Νέα Αρτάκη, στο Παντείχι. Αυτούς που ήρθαν χωρίς τίποτε και με πολλά προβλήματα, αλλά ρίζωσαν και μεγαλούργησαν. Αυτούς που μας διδάσκουν φιλοπατρία, ομοψυχία και προκοπή. Συγχαρητήρια στους πρόσφυγες όλου του Δήμου, που κρατούν ζωντανές τις μνήμες, μας θυμίζουν ποιοι είμαστε, από πού ερχόμαστε και τι οφείλουμε να πράξουμε. Εσείς είστε το «επίσημόν» μας.».



