Μεσολόγγι 1826-2026: Τα κειμήλια της δόξας στο φως της Διακοσιοστής Επετείου
Σε μια ατμόσφαιρα διάχυτης συγκίνησης και εθνικής υπερηφάνειας, πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 14 Μαρτίου 2026, στην Ιερή Πόλη του Μεσολογγίου, η επίσημη παρουσίαση του επετειακού λευκώματος, καθώς και του αναμνηστικού μεταλλίου και των συλλεκτικών νομισμάτων, που αποτελούν επίσημες εκδόσεις του Ιδρύματος Εκτύπωσης Τραπεζογραμματίων και Αξιών (Ι.Ε.Τ.Α.) της Τράπεζας της Ελλάδος για τη διακοσιοστή επέτειο της Εξόδου (1826-2026). Η εκδήλωση αποτέλεσε μια κορυφαία στιγμή των αφιερωματικών δράσεων για τη συμπλήρωση δύο αιώνων από το γεγονός, που σφράγισε την παγκόσμια ιστορία, αναδεικνύοντας το Μεσολόγγι ως το αιώνιο σύμβολο της ελευθερίας και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
Ο Δήμαρχος της Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου, κ. Σπυρίδων Διαμαντόπουλος, ανοίγοντας την εκδήλωση τόνισε στον χαιρετισμό του το χρέος της σύγχρονης γενιάς να τιμήσει με τη δέουσα μεγαλοπρέπεια την κορυφαία αυτή επέτειο, υπογράμμισε πως το λεύκωμα και τα νομίσματα δεν είναι απλώς αναμνηστικά αντικείμενα, αλλά φορείς της ιστορικής ταυτότητας της πόλης, που θα ταξιδέψουν το μήνυμα των Ελευθέρων Πολιορκημένων στα πέρατα της οικουμένης, και, παράλληλα, εξέφρασε τις ευχαριστίες του προς όλους τους συντελεστές, που εργάστηκαν για την υλοποίηση αυτών των υψηλής αισθητικής κειμηλίων, εξαίροντας την άριστη συνεργασία με το Ι.Ε.Τ.Α..

Κεντρικός ομιλητής ήταν ο κ. Θοδωρής Κουτσογιάννης, Έφορος της Συλλογής Έργων Τέχνης της Βουλής των Ελλήνων, ο οποίος παρουσίασε το Επετειακό Λεύκωμα. Τις εντυπώσεις έκλεψε η ανάλυση των νέων νομισματικών εκδόσεων από τον Χαράκτη κ. Γιώργο Σταματόπουλο, ο οποίος ανάδειξε τους υψηλούς συμβολισμούς των έργων του.
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, ο Δήμαρχος κ. Διαμαντόπουλος προχώρησε στην τιμητική απονομή του Επετειακού Μεταλλίου σε προσωπικότητες, που συνέβαλαν καθοριστικά στην προβολή της επετείου. Με το μετάλλιο τιμήθηκαν: ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης κ.κ. Δαμασκηνός, ο Αντιπεριφερειάρχης κ. Θανάσης Μαυρομμάτης, η Γενική Διευθύντρια κ. Ολυμπία Βικάτου, ο κ. Νίκος Αλιάγας και ο καλλιτέχνης κ. Γιώργος Σταματόπουλος, ως αναγνώριση της έμπρακτης προσφοράς τους στην ανάδειξη του φετινού ιστορικού ορόσημου.





Η βραδιά ολοκληρώθηκε με την κοινή δέσμευση όλων των παρευρισκόμενων πως το 2026 θα αποτελέσει ένα έτος παγκόσμιας αναφοράς, με το Μεσολόγγι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Τα επετειακά νομίσματα και το λεύκωμα θα αποτελέσουν τη ζωντανή παρακαταθήκη αυτής της μεγάλης επετείου, διατηρώντας άσβεστη τη μνήμη της ηρωικής πράξης, που συγκλόνισε την ανθρωπότητα.





