80 χρόνια από το Μπλόκο των Προσφυγικών της Πάτρας
Με διήμερες εκδηλώσεις, που πραγματοποιήθηκαν το Σαββατοκύριακο 2 και 3 Δεκεμβρίου 2023, για τα 80 χρόνια από το Μπλόκο των Προσφυγικών και την εκτέλεση των αγωνιστών από τα ναζιστικά στρατεύματα Κατοχής και τους ντόπιους συνεργάτες τους, στο Κτήμα Μουρτζούχου, στα Σύνορα, η Δημοτική Αρχή της Πάτρας τίμησε τη μνήμη των αντιστασιακών, που έπεσαν για την ελευθερία.

Την Κυριακή οι εκδηλώσεις ξεκίνησαν από την Πλατεία Ελευθερίας, στα Προσφυγικά, με ομιλία του Δημάρχου Πατρέων, κ. Κώστα Πελετίδη, ο οποίος, αναφερόμενος στο Μπλόκο και στις εκτελέσεις, είπε μεταξύ άλλων πως: «Τότε, οι ναζί σκότωσαν τα νιάτα, που έκαναν αντίσταση για την ελευθερία, για να υπάρχει ψωμί, να μην πεθαίνουν τα παιδιά από την πείνα, για να μπορεί ο λαός να ζήσει.», ενώ, ταυτόχρονα, έβαλε στο «κάδρο» και τους συνεργάτες των Γερμανών, τους Έλληνες δωσίλογους, κουκουλοφόρους, τους μαυραγορίτες, και τη σχέση της τότε κατοχικής Κυβέρνησης με όλα αυτά.

Επίσης, ο κ. Πελετίδης τόνισε πως: «Οφείλουμε όλοι να διδασκόμαστε από αυτή τη θυσία και να παίρνουμε διδάγματα, για να αντιμετωπίζουμε τέτοιες καταστάσεις σήμερα. Διότι και σήμερα υπάρχει φτώχεια και κατοχή, βομβαρδισμοί αμάχων, εκτελέσεις παιδιών.», δείχνοντας στην ουσία την Παλαιστίνη, και ολοκλήρωσε καλώντας σε εγρήγορση και αγώνα, για να μην υπάρχουν πόλεμοι και καταδυναστεύσεις λαών, λέγοντας χαρακτηριστικά πως: «Για να υπάρχει φαΐ και ελευθερία πρέπει να κάνουμε αντίσταση και να ανατρέψουμε το σύστημα και όλους όσοι το στηρίζουν.».

Ακόμη, στην εκδήλωση μίλησαν αντιστασιακοί, καθώς και ο Πρόεδρος του Παμμικρασιατικού Συνδέσμου Πατρών και Περιχώρων, κ. Φώτης Αραβαντινός, παρουσιάστηκαν διάφορα επίκαιρα δρώμενα και στη συνέχεια έγινε πορεία ως τα Σύνορα, στο πρώην κτήμα Μουρτζούχου, στο Μνημείο για τους εκτελεσθέντες, όπου μίλησε η Αντιπρόεδρος του Ανατολικού Διαμερίσματος, κ. Ρένα Σκαρλάτου.
Επιπλέον, στην Πλατεία Ελευθερίας αλλά και στο Μνημείο στο Ανατολικό Διαμέρισμα, κατέθεσαν στεφάνια ο Δήμος Πατρέων, το Ανατολικό Διαμέρισμα, ο Παμμικρασιατικός Σύνδεσμος Πατρών και Περιχώρων, η Πανελλήνια Ένωση Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης και Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας Παράρτημα Πάτρας, το Κ.Κ.Ε. και η Κ.Ν.Ε., ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Αχαΐας και η Νεολαία του, η Αντίσταση Πολιτών και ο Σύλλογος «Πέτρινα Χρόνια-Ιστορική Μνήμη».




Την προηγούμενη ημέρα, το πρωινό του Σαββάτου, ο Δήμαρχος Πατρέων, κ. Κώστας Πελετίδης, βρέθηκε στον Παμμικρασιατικό Σύνδεσμο πατρών και Περιχώρων, όπου έκανε ενημέρωση σε παιδιά για την Ιστορία του Συνδέσμου, για τα Προσφυγικά και για το Μπλόκο, ενώ έκανε και περιήγηση μαζί τους στην Πλατεία Ελευθερίας.




ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΜΠΛΟΚΟΥ
Στις 27 Οκτώβρη του 1943, οι Γερμανοί ναζί περικύκλωσαν την εργατική συνοικία των Προσφυγικών και με τις υποδείξεις των κουκουλοφόρων ντόπιων προδοτών, γερμανοτσολιάδων, ταγματασφαλιτών, συνέλαβαν 200 πρωτοπόρους αγωνιστές της Αντίστασης.
Στις 4 Δεκέμβρη, 84 από τους συλληφθέντες, μεταξύ των οποίων 63 παιδιά, δραστήρια μέλη της ΕΠΟΝ, οδηγήθηκαν στο κτήμα Μουρτζούχου και εκτελέστηκαν. Έδωσαν τη ζωή τους στον αγώνα του λαού μας για τη συντριβή του ναζισμού, της πιο βάρβαρης αυτής εγκληματικής μορφής έκφρασης των καπιταλιστικών συμφερόντων.
Η θυσία και αυτών των αγωνιστών εμπνέει και επιβεβαιώνει πως όταν ένας λαός αποφασίσει να πάρει τη ζωή στα χέρια του, τότε μπορεί να κάνει τα αδύνατα δυνατά, να νικήσει αυτούς που φαίνονται παντοδύναμοι.
