Συνεδρίαση Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών για τον επιχειρησιακό σχεδιασμό διαχείρισης κινδύνων
Στη συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών, με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Νέα δεδομένα για τον επιχειρησιακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Κινδύνων σε κεντρικό περιφερειακό και τοπικό επίπεδο σε περίοδο εξελισσόμενης κρίσης», που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 8 Νοεμβρίου 2023, όπου συμμετείχαν ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας κ. Βασίλης Κικίλιας, ο Καθηγητής Δυναμικής Τεκτονικής, Εφαρμοσμένης Γεωλογίας και Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών, Προέδρος του Ο.Α.Σ.Π. κ. Ευθύμιος Λέκκας, ο εκπρόσωπος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας κ. Φανής Σπανός, ο Πρόεδρος της Κ.Ε.Δ.Ε., Δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης κ. Λάζαρος Κυρίζογλου, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης κ. Δημήτρης Μαραβέλιας και ο Γενικός Διευθυντής του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας κ. Βασίλης Μώκος, τις θέσεις και τις προτάσεις του Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ι.Τ.Α.) στον επιχειρησιακό σχεδιασμό διαχείρισης κινδύνων και κρίσεων στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης κατέθεσε ο Αντιπρόεδρος του Ι.Τ.Α. και Δήμαρχος Αμαρουσίου κ. Θεόδωρος Αμπατζόγλου.
Ειδικότερα, κατά την τοποθέτησή του στη συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής, ο κ. Αμπατζόγλου αναφέρθηκε στον «Οδηγό Επιχειρησιακού Σχεδιασμού για τη Διαχείριση Κινδύνων και Κρίσεων σε επίπεδο Δήμων», που πρόσφατα εξέδωσε το Ι.Τ.Α., με πρωτοβουλία της Κ.Ε.Δ.Ε., λέγοντας μεταξύ άλλων πως: «Ο Οδηγός αποτελεί ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για κάθε Δήμο στη χώρα, που καλείται βάσει του νέου θεσμικού πλαισίου να προετοιμαστεί κατάλληλα για τις κυριότερες απειλές που τον αφορούν. Αντικείμενό του, εκτός από τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των υπηρεσιακών δομών των Δήμων και το επίπεδο εμπλοκής, είναι οι επιμέρους ενέργειες κατά τη διάρκεια, αλλά και μετά τα γεγονότα. Είναι ένα αξιόπιστο σχέδιο, μία πρώτη προσπάθεια να αποκτηθούν εργαλεία συγκεκριμένης διαχείρισης.».
Επίσης, ειδική αναφορά έκανε ο κ. Αμπατζόγλου στις προϋποθέσεις που απαιτούνται, ώστε τα επιχειρησιακά σχέδια να είναι εφαρμόσιμα και να μπορούν να λειτουργήσουν επί του πεδίου, τονίζοντας μεταξύ άλλων πως: «Οι αρμοδιότητες πρέπει να συνοδεύονται από οικονομικούς πόρους, από στελέχωση των υπηρεσιών με ανθρώπινο δυναμικό, καθώς και να συνοδεύονται με επιχειρησιακό σχέδιο για τις αρμοδιότητες όλων των κρατικών δομών την ώρα του φαινομένου.».
Επιπλέον, θέτοντας το ζήτημα της αναθεώρησης του συνολικού πλαισίου εκτέλεσης των έργων πολιτικής προστασίας, ο κ. Αμπατζόγλου επισήμανε πως: «Στον δημόσιο διάλογο έχω θέσει ένα ακόμη κρίσιμο ζήτημα. Τα έργα της πολιτικής προστασίας δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται με το γνωστό θεσμικό πλαίσιο των δημοσίων έργων, με τη χρονοβόρα και γραφειοκρατικά ατέρμονη διαδικασία, με την οποία ένα έργο εκτελείται στην καλύτερη περίπτωση σε 2 χρόνια. Όμως, οι πολίτες από εμάς περιμένουν αποτελεσματικότητα. Και γι’ αυτό νομίζω πως οι ανάγκες των καιρών επιβάλλουν διαδικασίες «fast track». Τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και αντιπυρικής προστασίας θα πρέπει να διέπονται πλέον από τη νομοθεσία περί Ολυμπιακών έργων, με διαφάνεια, με όρους και προϋποθέσεις, που θα διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον.».
Παράλληλα, ο Αντιπρόεδρος του Ι.Τ.Α. κατέθεσε προτάσεις για τις ενέργειες που έχουν ανάγκη οι Δήμοι για την πολιτική προστασία τους, αναφέροντας πως:
«1. Να ενισχυθούν οι μηχανισμοί των Δήμων και των Περιφερειών με νέα μηχανήματα και νέα εργαλεία, γεγονός που δεν έχει συμβεί, παρά την καταγραφή των ήδη υπαρχόντων ανά Δήμο, μετά από υπόδειξη του Υπουργείου.
2. Να επισπευσθούν οι διαδικασίες του Α.Σ.Ε.Π. για την πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού, όπως μηχανικοί, περιβαλλοντολόγοι, οδηγοί και χειριστές ειδικών μηχανημάτων έργου.
3. Προτεραιοποίηση της χρηματοδότησης των αντιπλημμυρικών έργων, με χρηματοδότηση και από άλλα διορθωτικά ταμεία, αλλά και από το πράσινο ταμείο.
4. Διευκόλυνση στη λήψη αποφάσεων, στην ανάθεση και στην πληρωμή της δαπάνης, εφόσον αφορά έργα εκτάκτου ανάγκης.
5. Άσκηση και εκπαίδευση του προσωπικού στο πεδίο. Δεν φτάνει να έχουμε προσωπικό, πρέπει να είναι εκπαιδευμένο.
6. Στο πλαίσιο της πρόληψης, ο προγραμματισμός προμηθειών με συγκεκριμένο σχεδιασμό σε περιφερειακό επίπεδο, για την εξυπηρέτηση του πληθυσμού σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, όπως σκηνές, στρώματα, κ.ά..