Εγκαινιάστηκε στη Gallery 7 η ατομική έκθεση της Εικαστικού κ. Ματίνας Σταυροπούλου: «Αναsύνθεση 1994-2023»
Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της ατομικής έκθεσης της Εικαστικού κ. Ματίνας Σταυροπούλου, με τίτλο: «ANASYNΘΕΣΗ 1994-2023», σε εικαστική ανάθεση του κ. Νίκου Κανόγλου, τα οποία πραγματοποιήθηκαν την Τρίτη 31 Οκτωβρίου 2023, στον φιλόξενο χώρο της Gallery 7 (Σόλωνος 20 & Βουκουρεστίου, Κολωνάκι), και θα διαρκέσει έως και τις 25 Νοεμβρίου 2023.
Ρεπορτάζ-Φωτογραφίες: Παναγιώτα Σούγια
Η διακεκριμένη Εικαστικός κ. Ματίνα Σταυροπούλου επέστρεψε στη μεγαλύτερή της κλίμακα με τις αφαιρετικές ενότητες των δημιουργιών της κατά τη δεκαετία του 1990, με τον Εικαστικό κ. Νίκο Κανόγλου να αναδεικνύει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα έργα από την πορεία της των τελευταίων 29 χρόνων, δημιουργώντας μια νέα σημειολογικά περίπλοκη εγκατάσταση, όπου κάθε ένθεση γίνεται ανάθεση, με τον κ. Κανόγλου να επιτυγχάνει να αποδώσει στο έργο της κ. Σταυροπούλου τη μνημειακή του υπόσταση.
Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της σημαντικής αυτής έκθεσης μιλήσαμε με την κ. Ματίνα Σταυροπούλου σχετικά με τα έργα της και για το τι να περιμένει να δει ο επισκέπτης της έκθεσης, με τις απαντήσεις στις ερωτήσεις μας να συνοψίζονται στο ακόλουθο ενιαίο κείμενο των λεγομένων της σπουδαίας καλλιτέχνιδας.
Η κ. Ματίνα Σταυροπούλου, λοιπόν, μας είπε πως: «Η αποψινή έκθεση λέγεται «Ανασύνθεση», γιατί στην πραγματικότητα είναι η παρουσίαση της περιπέτειας της γραμμής. Από την πρώτη στιγμή στο Πανεπιστήμιο, που ξεκίνησα σε πολύ μικρά χαρτάκια, μέχρι τη στιγμή που η γραμμή αυτή άρχισε να αναπτύσσεται και να καταλήξει στην υπερ-κλίμακα. Αυτό θέλαμε να φανεί μέσα από τις συνθέσεις και μέσα από το «πρότζεκτ», που ανέλαβε ο Εικαστικός κ. Νίκος Κανόγλου. Παρόλο που στα έργα μου υπάρχουν αναγνωρίσιμα στοιχεία, όπως υπάρχει η ανάμνηση ενός ποτηριού ή η ανάμνηση μιας αντανάκλασης ή η κίνηση ενός ανθρώπου που φεύγει, στην πραγματικότητα είναι μόνο οι αφορμές. Αυτό που με ενδιέφερε πάντα ήταν η αποτύπωση της σιωπής, της απόστασης ανάμεσα στα πράγματα, το κενό ανάμεσα στους ανθρώπους, αυτό το κενό το οποίο όριζε πάντα το γεμάτο. Και αυτό δεν μπορούσε να φανεί διαφορετικά, παρά μόνον με τις συνθέσεις αντιθετικών στοιχείων, σαν αυτά που βλέπουμε απόψε εδώ.
Βλέπουμε, λοιπόν, έργα, τα οποία μπορεί να ανήκουν στην ίδια χρωματική περίοδο, αλλά προέρχονται από διαφορετικές χρονικές περιόδους, και ενώ μόνα τους έχουν μια ξεχωριστή ενέργεια, όταν κανείς τα τοποθετήσει μαζί αυτό το πράγμα αναπτύσσεται και μεταβάλλεται σε κάτι άλλο. Και αυτή είναι η ανασύνθεση. Στην πραγματικότητα είναι η αναδόμηση και η αποδόμηση.
Ο κ. Κανιόγλου πήρε τις μικρές μονάδες και τους άλλαξε τη σειρά, όπως και τις σχέσεις τους, δημιουργώντας καινούργιο συνολικό έργο.
Οι επισκέπτες της έκθεσης θα βιώσουν την αποτύπωση της ενέργειάς μου, γι’ αυτό που ζω στον φυσικό κόσμο και στον κόσμο τον οποίο περιέχω, ο οποίος είναι ένας κόσμος συγκρούσεων, αμφιβολιών, καταθέσεων και διαρκούς αναζήτησης σε ό,τι αφορά στη βαθιά ρίζα της ύπαρξης. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια βαθιά υπαρξιακή έκθεση, με την οποία είμαι καθ’ ολοκληρία ταυτισμένη. Αυτό είναι το πιο σημαντικό. Ο επισκέπτης θα έρθει να δει την ένωσή μου με τα σχέδιά μου και με το χρώμα μου. Τα έργα μου αυτά δεν τα παρουσιάζω απλά, αλλά είμαι εγώ αυτή η έκθεση, γιατί καταλαμβάνει και ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής μου, από το 1994 έως το 2023. Και το καταθέτω με μεγάλη συγκίνηση.
Ο πιο σημαντικός λόγος αυτής της αναμορφωμένης έκθεσης είναι ότι πέρασα μια περίοδο κάνοντας κάποιες έρευνες σε παραστατικές μορφές, γιατί με απασχόλησε πάρα πολύ η όπερα. Οπότε, δανείστηκα πάρα πολλές σκηνές από την όπερα, κατασκεύαζα κοστούμια, και αυτό με απομάκρυνε περιστασιακά από την αφαίρεση, που είναι η βαθιά μου ρίζα. Έτσι, ήθελα η έκθεση αυτή να σηματοδοτήσει την επιστροφή μου στην αφαίρεση, καθώς πάντοτε ήμουν ένας εξπρεσιονιστικός αφαιρετικός καλλιτέχνης και τίποτε άλλο. Οτιδήποτε άλλο έκανα ήταν απλά μια εκγύμναση του μυαλού.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τις ερωτήσεις σας, που με βοήθησαν να εκφράσω τα βαθύτερα συναισθήματά μου για την έκθεση αυτή, η οποία είναι για εμένα μία πολύ συγκινητική έκθεση και πολύ σημαντική για την προσωπική μου ιστορία. Επίσης, θέλω να ευχαριστήσω τον κ. Κανόγλου, ο οποίος με είδε όπως δεν είχα δει εγώ τον εαυτό μου. Του οφείλω ότι μου θύμισε ποια είμαι. Και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Θα μπορούσα να πω ότι ο κ. Κανόγλου διαθέτει μια ιδιαίτερη καλλιτεχνική φλέβα, μια διεισδυτική παρατήρηση σε ό,τι αφορά στο έργο μου συγκεκριμένα. Άλλωστε, θεωρώ πως δύο άνθρωποι στη ζωή μου μπήκαν τόσο βαθιά στο μυαλό μου, χωρίς εγώ να δώσω εξηγήσεις. Ο ένας είναι ο καθηγητής μου στο Πανεπιστήμιο, ο Μανώλης Μαυρομάτης, και ο άλλος είναι ο Εικαστικός Νίκος Κανόγλου. Κανείς άλλος, και ποτέ.».
Επίσης, με αφορμή την επαναλαμβανόμενη μουσική υπόκρουση ενός μελοποιημένου ποιήματος του ποιητή ροκ σταρ Ντύλαν Τόμας, το οποίο απήγγειλε ο Άντονυ Χόπκινς στην ταινία «Interstellar», που ακουγόταν διακριτικά την ημέρα των εγκαινίων της έκθεσης, η κ. Σταυροπούλου μας εξήγησε πως: «Έχει σημασία να ειπωθεί πως το ποίημα που ακούγεται: «Μη στέργεις ήσυχα να πας σε νύχτα ευλογημένη», του Ντύλαν Τόμας, μας απασχόλησε στην αρχή της γνωριμίας μας με τον Νίκο Κανόγλου, γιατί μοιραστήκαμε την αγάπη μας για τον συγκεκριμένο ποιητή και σχεδιάσαμε αρκετά πάνω στα ποιήματά του. Δηλαδή, ο Νίκος Κανόγλου διάβαζε ένα ποίημα και εγώ σχεδίαζα. Μετά, εγώ διάβαζα κάποιο άλλο ποίημα και σχεδίαζε εκείνος. Η αλήθεια είναι πως δεν είχαμε σκεφτεί ότι θα το χρησιμοποιήσουμε σε αυτήν την έκθεση. Όμως, επειδή και η ταινία «Interstellar» σήμαινε και αυτή κάτι για εμάς, τελικά, όπως φαίνεται ήταν μοιραίο να ακουστεί απόψε εδώ, γιατί αισθανόμαστε πως αυτό είμαστε εμείς. Νομίζω πως και οτιδήποτε συμβαίνει αυτή τη στιγμή, υπάρχει λόγος που συμβαίνει. Δηλαδή, είναι πολύ προσωπικά όλα.».
Επίσης, θα ήταν μεγάλη παράλειψη εάν δεν αναφερόμασταν στον υπέροχο κατάλογο της έκθεσης,
σε μορφή εύχρηστου βιβλίου, όπου περιλαμβάνοντα όλα τα εκτιθέμενα έργα της κ. Ματίνας Σταυροπούλου, καθώς και κείμενα σχετικά με την ίδια και το έργο της.
Εικαστική ανάθεση: Νίκος Κανόγλου – Εικαστικός.
Θεωρητική ανάλυση | Κείμενο Μονογραφίας – 1994:Εμμανουήλ Μαυρομμάτης – Ομότιμος Καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης στο Α.Π.Θ..
Θεωρητική ανάλυση | Κείμενο Μονογραφίας – 2023: Μαργαρίτα Καταγά – Ιστορικός της Τέχνης, Επιμελήτρια.
Αρχιτεκτονική σχεδίαση: Φώτης Ζαπαντιώτης – Αρχιτέκτονας μηχανικός Ε.Μ.Π..
Οι ώρες λειτουργίας της έκθεσης είναι:
Τρ., Πέμ., Παρ. 12:00-20:00
Τετ., Σάβ. 12:00–16:00.
Η Εικαστικός κ. Ματίνα Σταυροπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα και αποφοίτησε από το τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, το 1990 (Δίπλωμα: Άριστα), και συνέχισε τις σπουδές της στο Πανεπιστήμιου του Poitiers το 1991 (Fac des Lettres).
Έχει αρκετές σημαντικές διακρίσεις, έχει κάνει δεκάδες ατομικές εκθέσεις και έχει λάβει μέρος σε πολυάριθμες εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Επίσης, έχει σχεδιάσει κοστούμια για την όπερα «Άιντα» του Βέρντι, στο πλαίσιο της έκθεσης στην Εθνική Λυρική Σκηνή, Θέατρο «Ολύμπια», 2009, καθώς και στο πλαίσιο των ατομικών της εκθέσεων (Tosca-Hamlet 2011/Orlando-Virginia Woolf 2015 στη Γκαλερί 7).