Ατομική Έκθεση Δημήτρη Κυριάκου | Art Zone Gallery 42 | Εγκαίνια: Παρασκευή 1/12, ώρα 7 μ.μ.
Το απόγευμα της Παρασκευής 1 Δεκεμβρίου 2023, στον φιλόξενο χώρο της Art Zone Gallery 42 (Λεωφόρος Βασιλέως Κωνσταντίνου 42, Αθήνα), θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια της Ατομικής Ζωγραφικής Έκθεσης του Εικαστικού κ. Δημήτρη Κυριάκου, με τον χαρακτηριστικό τίτλο: «Saying without saying», η οποία θα διαρκέσει έως και τις 5 Ιανουαρίου 2024.
Ο κ. Δημήτρης Κυριάκος, είναι ένας καλλιτέχνης, ο οποίος μέσα από τα αφαιρετικά του τοπία, μας ταξιδεύει στα βάθη της ανθρώπινης ύπαρξης, και αυτό γιατί και ως Ψυχίατρος, ταυτόχρονα, γνωρίζει τα μύχια της ανθρώπινης ψυχής. Με γνώμονα την προσωπική του ανάγκη για τη ζωγραφική, που ξεκίνησε στην εφηβεία και συμπορεύονταν πάντα με την Ιατρική, την ίαση, τον άνθρωπο, ως μία προσωπική διαδρομή, που τον ταλανίζει μέσα σε αυτό το μονοπάτι, όπου εμπεριέχονται σπουδές στην Τέχνη, που εξελίσσονται μαζί του στον χρόνο.
Ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 15:00-21:00.
Τετάρτη, Σάββατο: 11:00-15:00.
Επίσης, με την ευκαιρία των εγκαινίων της ατομικής του έκθεσης, ο κ. Δημήτρης Κυριάκος μας παραχώρησε τη συνέντευξη που ακολουθεί:
Συνέντευξη του κ. Δημήτρη Κυριακού

Πύρρα News: Κύριε Κυριάκο, θα θέλαμε να μας πείτε πότε ξεκινήσατε τη ζωγραφική, σε ποια ηλικία και ποιο ήταν το πρώτο ερέθισμα;
Δημήτρης Κυριάκος: Η σχέση μου με τη ζωγραφική ξεκίνησε σοβαρά στην εφηβεία. Ξεκίνησε από μία απόπειρα να αντιγράψω απεικονιστικά τον μυθικό Πήγασο, χωρίς να έχω προηγούμενη ζωγραφική Παιδεία, κάτι το οποίο έγινε εύκολα και εντυπωσιακά για τα τότε ζωγραφικά μου δεδομένα. Μετά από αυτό βρέθηκα με τελάρα και λάδια, και όταν πέρασα στην Ιατρική Σχολή πολλά απογεύματα με φίλους από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών να παρακολουθώ μαθήματά τους.
Πύρρα News: Παρόλο που ασχοληθήκατε με την Τέχνη (γνωρίζουμε ότι από την εφηβεία αμφιταλαντευόσασταν μεταξύ μουσικής και ζωγραφικής), τελικά, ακολουθήσατε πρώτα την Ιατρική, συγκεκριμένα την Ψυχιατρική, και εν συνεχεία την Τέχνη. Γιατί συνέβη αυτό;
Δημήτρης Κυριάκος: Δεν θεωρώ ότι άφησα την Τέχνη για την επιστήμη της Ιατρικής, θεωρώ ότι άφησα την Τέχνη της ζωγραφικής για την Τέχνη της Ιατρικής, η οποία μετά έγινε η Τέχνη της Ψυχιατρικής και η Τέχνη της ψυχανάλυσης. Σε αυτή τη διαδρομή η Τέχνη της μουσικής ήταν πάντα μαζί μου. Και τώρα, μέσα από την Τέχνη της ψυχανάλυσης επανέρχομαι στην τέχνη της ζωγραφικής, σε μία συνέχεια, στην οποία επιχειρώ απεικονιστικά να κάνω αυτό που κάνω θεραπευτικά, να απεικονίσω ψυχικά ασυνείδητα τοπία, με στόχο τη βαθύτερη κατανόηση της ανθρώπινης ύπαρξης.
Πύρρα News: Πόσα κοινά σημεία έχουν η Ιατρική και η Τέχνη; Πού συναντώνται για εσάς και πού αποκλίνουν;
Δημήτρης Κυριάκος: Η Ιατρική και η Τέχνη έχουν πολλά συγκλίνοντα σημεία. Η δε τέχνη της ψυχανάλυσης, όπως και οι άλλες τέχνες, απεικονιστικές και μη, έχουν ως στόχο την κατανόηση του ανθρώπου, την περιγραφή της φύσης του, των αντιφάσεών του, της υπαρξιακής του πορείας στη ζωή. Επίσης, έχουν ως στόχο την ανακούφιση των ανθρώπινων δυσκολίων, την έκφραση των διαφόρων πτυχών της ανθρώπινης ζωής, και των δύσκολων και των χαρούμενων.
Σημείο απόκλισης ανάμεσα στην Ιατρική τέχνη και τις άλλες τέχνες είναι η θεραπεία. Μολονότι η Τέχνη έχει και θεραπευτικές ποιότητες, δεν έχει αυτή την υποχρέωση απέναντι στον άνθρωπο. Η Ιατρική την έχει. Η Ιατρική πάντα θα προσδόκα να προσφέρει μια θεραπεία.
Πύρρα News: Ο τρόπος που αντιμετωπίζετε την αφαίρεση, κυρίως τα χρώματα που χρησιμοποιείτε, είναι πολύ διαφορετικός. Μοιάζει πολύ αισιόδοξος σε μια πολύ δύσκολη εποχή…
Δημήτρης Κυριάκος: Η προσέγγισή μου απέναντι στη ζωγραφική και στη ζωή δεν είναι ούτε αισιόδοξη, ούτε απαισιόδοξη. Προσπαθώ να είμαι ρεαλιστής. Μόνο όταν είσαι σε επαφή με την πραγματικότητα η ζωή μπορεί να λειτουργήσει… και η ζωγραφική. Ανάμεσα στα χρώματα που χρησιμοποιώ βασικό ρόλο παίζουν σε κάποια έργα το μαύρο για το ροζ. Για κάποιον λόγο θεωρώ ότι κάθε καλό έργο ξεκινάει με ροζ και τελειώνει με μαύρο. Δεν γνωρίζω αν αυτό είναι η δική μου ασυνείδητη αλληγορία σε σχέση με τη ζωή και τον θάνατο ή την ανεμελιά και την τραγικότητα. Έχω, όμως, και αρκετά έργα ασπρόμαυρα, στα οποία, επίσης, βρίσκεται ένα κομμάτι της σχέσης του ανθρώπινου με το πένθος και τον θάνατο.
Πύρρα News: Θεωρείτε ότι είναι δάσκαλός σας ο μεγάλος Γερμανός ζωγράφος Γκέρχαρντ Ρίχτερ, που ήταν και η αφορμή να ξαναρχίσετε τη ζωγραφική;
Δημήτρης Κυριάκος: Για εμένα είναι ένας μακρινός δάσκαλος, μιας και δημιούργησε μια από τις προσεγγίσεις που χρησιμοποιώ ζωγραφίζοντας, τη «Squeegee technique». Η προσέγγισή του στον αφαιρετικό τρόπο έκφρασης, ενώ έχει βάση στην απεικονιστική ζωγραφική, είναι μια προσέγγιση που και εγώ ακολουθώ. Πρέπει κανείς να μπορεί να συνθέτει, για να μπορεί και να αφαιρεί. Η αφαιρετική ζωγραφική έχει δομή, δεν είναι τυχαία, το ίδιο και ο ανθρώπινος ψυχισμός.
Ενδεικτικά έργα του κ. Δημήτρη Κυριάκου





Επιπλέον, για τον κ. Δημήτρη Κυριάκο και το έργο του, η Κριτικός Τέχνης, Επιμελήτρια Εκθέσεων και Μέλος της Ένωσης Ελλήνων Τεχνοκριτικών-AICA Hellas, κ. Έφη Μιχάλαρου, έχει γράψει σχετικά πως:
«Δημήτρης Κυριάκος: Η δύναμη της σιωπής…
Κοιτάζοντας και ξανακοιτάζοντας τα έργα του Δημήτρη Κυριάκου, ταξιδεύουμε όλο και πιο βαθιά, σε νερά αχαρτογράφητα. Και αυτό γιατί η αφαίρεση από τη μία και τα χρώματα που πάλλονται στον καμβά από την άλλη, άλλοτε σαν ανθισμένα Γιαπωνέζικα τοπία και άλλοτε σαν παλίμψηστα απομεινάρια της μνήμης, που συνθέτει και ανασυνθέτει εικόνες, συναισθήματα και συνειρμούς, μέσα από τη δύναμη της σιωπής, εισχωρούμε με ορμή στα έγκατα της ανθρώπινης ύπαρξης…
Και πώς αλλιώς θα γινόταν, αφού ο Δημήτρης Κυριάκος καταρχήν είναι ψυχίατρος και γνωρίζει καλύτερα από όλους τα μύχια της ανθρώπινης ψυχής. Με γνώμονα την προσωπική του ανάγκη για τη ζωγραφική, που ξεκίνησε στην εφηβεία και συμπορεύονταν πάντα με την Ιατρική, την ίαση, τον άνθρωπο, εξελίσσεται ως μία προσωπική διαδρομή, που τον ταλανίζει μέσα σε αυτό το μονοπάτι, όπου εμπεριέχονται σπουδές στην Τέχνη, που εξελίσσονται μαζί του στον χρόνο, και όπως χαρακτηριστικά τονίζει: «Για μένα η ζωγραφική και η ψυχανάλυση δεν είναι δύο διαφορετικά πράγματα, το ένα είναι συνέχεια του άλλου. Τώρα ποιο ήρθε πρώτο αυτό είναι προς συζήτηση.».
Μέσα στην καινούργια ενότητα έργων, που εκθέτει στη Γκαλερί Art Zone 42, με τίτλο: «Saying without saying», αναγνωρίζουμε μία εξπρεσιονιστική γραφή, που ακουμπάει σε εκείνη του Gerhard Richter, που, όμως, διαφοροποιείται μέσα από πλήθος στοιχείων, μια και όσα ενώνουν τους δύο καλλιτέχνες, άλλα τόσα τους χωρίζουν. Ο Κυριάκος, έχει επηρεαστεί βαθιά από το έργο του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη, αφού ένα φιλμ για τη ζωή και το έργο του ήταν η αφορμή να επανέλθει στη ζωγραφική, μετά από μία δεκαετή απουσία. Ο μεγαλύτερος διαχωρισμός σε αυτές τις εγγενείς συγγένειες εμπεριέχεται στα χρώματα, πέρα από τα βιώματα και το λεξιλόγιο του καθενός.
Ο Δημήτρης Κυριάκος χρησιμοποιεί με τόλμη το ροζ, χρώμα παρεξηγημένο, που δύσκολα συναντάμε στον αφηρημένο εξπρεσιονισμό, αλλά και στην αφαίρεση, με στόχο να συνθέσει το προσωπικό του αφήγημα, να αρθρώσει προσωπικό λόγο.
Παρόλες τις μεταφυσικές ανησυχίες του καλλιτέχνη, το φως διακατέχει σημαντικό ρόλο στο έργο του, και αυτό δεν οφείλεται μόνο στην χρωματική του παλέτα, αλλά στην αντιληπτική-νοητική του ικανότητα και επιθυμία να αναγιγνώσκει τον κόσμο από τη φωτεινή του πλευρά, απαλείφοντας τα σκοτάδια, που κατοικούν στις γωνίες και στις ρωγμές της ανθρώπινης φύσης…
Παρίσι, 7/10/23
Έφη Μιχάλαρου».

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Ο κ. Δημήτρης Κυριάκος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1974. Σπούδασε Ιατρική στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, με ειδικότητα στην Ψυχιατρική και μετεκπαίδευση στην Ψυχανάλυση (1993-1999). Ασχολείται με τη ζωγραφική και την μουσική, από την εφηβεία, αλλά τον προσέλκυσε η ζωγραφική. Πήρε μαθήματα ζωγραφικής από τον Νίκο Κρυωνίδη και στην παρούσα φάση από την Ιωάννα Φλώρου. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη.
Ατομικές Εκθέσεις
2023: Art Zone 42 Gallery
2021: Ορατός
Ομαδικές Εκθέσεις
2023: «nature, nature, nature I», στο dreamideamachine resident athens, Αθήνα, σε επιμέλεια της κ. Έφης Μιχάλαρου.
2023: «nature, nature, nature II», Match More Gallery, Χανιά, σε επιμέλεια της κ. Έφης Μιχάλαρου.
2023: «nature, nature, nature III», Παρίσι, σε επιμέλεια της κ. Έφης Μιχάλαρου.
«Μορφή», στην Chili Art Gallery, Αθήνα, σε επιμέλεια του κ. Πάρη Καπράλου.
«Τοπίο», Luminous Eye Gallery, Αθήνα, σε επιμέλεια του κ. Πάρη Καπράλου και Artgrid.
2022: «Vogue», Boomer Gallery, Λονδίνο.
2022: Ομαδική έκθεση με τον Βασίλη Γκογκίδη στο ΥΔΡΟ.
